"עמוס 17 הוא מנוע הצמיחה של חלל תקשורת"
9 יוני, 2021
מנכ"ל חלל תקשורת, דן זיצ'ק, הסביר ל-Techtime מדוע הלוויין עמוס 17 יביא את החברה למעמד חדש בשרשרת האספקה של שירותי התקשורת באפריקה, ומדוע לווייני LEO לא מסכנים את המודל העסקי של החברה
למרות שמשקלו היחסי של הלוויין עמוס 17 במכירות חברת חלל תקשורת (Spacecom) הוא עדיין קטן, מנכ"ל החברה דן זיצ'ק (בתמונה למעלה), העריך בראיון ל-Techtime שהלוויין הוא מנוע צמיחה מרכזי. הלוויין שנבנה על-ידי חברת בואינג שייך למשפחת לווייני 702MT החדשה של החברה, ושוגר לחלל באוגוסט 2019 על-גבי משגר Falcon של חברת SpaceX. בשלב זה התרומה שלו להכנסות החברה עדיין קטנה יחסית: ברבעון הראשון הן הסתמכו המכירות ממנו ב-3.3 מיליון דולר, שהן כ-14% ממכירות החברה. אולם בחברה מאמינים שיכולותיו הדיגיטליות פותחו בפני החברה טריטוריות חדשות, ושירותי תקשורת ומודלים עסקיים חדשים.
זיצ'ק: "כרגע עמוס 17 מנצל רק 20% מהקיבולת שלו. המטרה שלנו היא להביא אותו בשנים הקרובות לתפוסה מלאה. הוא מאפשר לנו להתקדם בשרשרת הערך ולהתפתח מחברה שמוכרת תדרים וקיבולת, לחברה המוכרת שירותים מנוהלים. לכן בשנים הבאות צפוי עמוס 17 להיות מנוע הצמיחה העיקרי של החברה, כאשר אני מעריך שמירב הביקושים שלו יגיעו מאפריקה". לווייני 702MT הם לווייני תקשורת מוגדרי תוכנה ומרובי-אלומות. במקור הם פותחו עבור פרויקט O3b של תאגיד SES, במטרה לספק מרכיב משלים לרשתות האינטרנט והסלולר, כדי להרחיב את הנגישות באפריקה לשירותי תקשורת.
אלומה פרטית לכל מדינה
הלוויין עמוס 17 מוצב בנקודת החלל 17E שבאמצעותה הוא מעניק כיסוי תקשורתי לאפריקה, המזרח התיכון ואירופה. לכיסוי הזה יש חשיבות אסטרטגית מכיוון שלאור המחסור בתשתית קרקעית של סיבים אופטיים ולאור המרחקים הגדולים, ליבשת אפריקה יש תלות חזקה מאוד בתקשורת לוויינית. לטכנולוגיה של לוויין דיגיטלי מוגדר תוכנה יש יתרונות מיוחדים, במיוחד בניתוב, פריסה וניהול יעיל וגמיש של אלומות התקשורת. "לכל אלומה יש רוחב פס של עד 500 מגה-הרץ, ומאחר שיש מרחק פיזי בין האלומות, לנצל את התדרים הקיימים באזורים שונים במקביל, ובכך לספק רוחב פס יעיל גדול מאוד ולהוזיל את העלות לכל מגה-ביט".
אתה יכול להדגים כיצד מנצלים את היכולת הזאת?
"ניתן למשל להקצות אלומה נפרדת לכל מדינה באפריקה. אנחנו קוראים לזה 'אלומה מדינתית' (NationSat), אשר חוסכת למדינה את הצורך לרכוש לוויין פרטי משל עצמה. המדינה וגופי המסחר שבה יכולים להשתמש באלומה הייעודית באותו אופן שבו היו משתמשים בלוויין פרטי, עבור שירותים כמו שידורי טלוויזיה, שירותי סלולר, בנקאות וכדומה". במרץ 2021 דיווחה חלל תקשורת על חוזה עם מפעיל סלולר באפריקה על בסיס מודל אלומה-למדינה. "שוק התקשורת באפריקה נמצא בצמיחה אדירה. הקורונה הדגישה את חשיבות התקשורת, וכעת מסתמנת התאוששות ממכת הקורונה".
שיתוף פעולה עם החברה הקודמת של המנכ"ל
דן זיצ'ק נכנס לתפקיד מנכ"ל "חלל תקשורת" בחודש מרץ 2020, לאחר שניהל במשך 8 שנים את חברת גילת-סאטקום, שגם היא מספקת שירותי תקשורת לוויינית ומתמקדת בעיקר באפריקה. מאז כניסתו לתפקיד, כבר נרקם שיתוף פעולה בין חלל תקשורת לגילת-סאטקום, בישראל ובאפריקה. לאחרונה הודיעו שתי החברות על השקת שירותי גיבוי בישראל המבוססים על אחת מהאלומות ה-Ka של עמוס 17 ועל שימוש בתחנת הממסר הקרקעית של גילת-סאטקום הנמצאת בישראל. המערך יאפשר לספק שירותי גיבוי של תקשורת אינטרנט וסלולר ועל-ידי כך להתגבר על תקלות או עומס-יתר בתשתיות הקרקעיות.
גם באפריקה שתי החברות משתפות פעולה. "אנחנו פועלים ביחד בתחום השירותים המנוהלים, שזו ההתמחות של גילת-סאטקום. הקמנו באפריקה פלטפורמה של שידורי טלוויזיה במתכונת free-to-air (בדומה ל"עידן פלוס"). בתחום תקשורת הנתונים אנחנו עובדים ביחד במכירת מגה-ביטים במקום מגה-הרצים. בעקבות הנסיון בגילת-סאטקום אני מביא לחלל תקשורת את תפישת העולם של ספק שירותי תקשורת".
לקראת עידן ה-New Space
ארבעת הלוויינים של "חלל תקשורת" הם לוויינים גיאו-סטציונריים (GEO) החגים בגובה של 36,000 קילומטר ולכן שומרים על נקודה קבועה יחסית לפני כדור הארץ. אלא שבשנים האחרונות מתחוללת מהפיכה תפישתית בתחום לווייני התקשורת, וחברות רבות מקימות מערכים של לווייני תקשורת המקיפים את כדור הארץ במסלולים נמוכים מאוד (לווייני MEO ו-LEO), המאפשרים להן לספק שירותי תקשורת רחבי פס בזמני השהייה קצרים בהרבה.
המודל שלכם צפוי לצאת לגמלאות?
זיצ'ק: "גם בעידן החדש יהיה צורך בלווייני תקשורת מסורתיים. אומנם לווייני LEO ישנו את השוק, אך זה ייקח זמן, לפחות עשור. וגם אז יהיה צורך בלווייני GEO: חלק מהתקשורת תעלה ללוויינים הגבוהים וחלק תועבר ללוויינים הנמוכים. לווייני LEO לא יוכלו לספק לבדם את כל צורכי התקשורת של העולם. עם זאת, אנחנו בוחנים את האפשרות לעולם ה-New Space. אנחנו פועלים להיות גוף דומיננטי יותר בתעשיית הלוויינות בישראל. אנחנו מפעיל הלוויין היחיד בארץ, וצריכים להיות שחקן משמעותי בניו-ספייס, בין אם באמצעות השקעה בחברות סטארט-אפ או מתן אפשרויות להשתמש בלוויינים שלנו לצורך ניסויים".
פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית
פורסם בתגיות: חלל תקשורת , עמוס-17