קלאסיק השיקה את גרסת הבטא של פלטפורמת התוכנה הקוונטית

20 אוקטובר, 2021

החברה פיתחה פלטפורמה המאפשרת לכתוב אלגוריתמים קוונטיים ברמה פונקציונלית. "התוכנה שלנו מתרגמת את האלגוריתם לרמת המעגל הקוונטי"

חברת קלאסיק (Classiq) השיקה לאחרונה את גרסת הבטא של הפלטפורמה שפיתחה, המאפשרת, לראשונה בתעשייה, לכתוב אלגוריתמים פונקציונליים ליישום במחשב קוונטי, כך נודע ל-Techtime. החברה העמידה את הפלטפורמה לרשות מספר לקוחות ראשונים, ובהם חברת טלקום, חברת תעופה, חברה פיננסית, חברת ייעוץ וגופי אקדמיה.

החברה מתכננת להרחיב בחודשים הקרובים את הגישה לגרסת הבטא לכמה עשרות לקוחות. בתוך כך, קלאסיק הודיעה כי הגישה למשרד הפטנטים האמריקאי בקשה לאישור 9 פטנטים בתחום התוכנה למחשוב קוונטי. הבקשות נוגעות לפטנטים בתחום כתיבה, קומפילציה, תיקון שגיאות ואופטימיזציה של אלגוריתמים יישומיים למחשב קוונטי. חברת קלאסיק הוקמה במאי 2020 על-ידי המנכ"ל ניר מינרבי, סמנכ"ל המו"פ אמיר נוה והטכנולוג הראשי יהודה נוה. צוות הפיתוח שלה מונה כיום כ-25 איש.

בשנים האחרונות חלה פריצת דרך בתחום המחשוב הקוונטי, ורבות מענקיות הטכנולוגיה בונות מחשבים קוונטיים חזקים אשר מסוגלים, ברמת החומרה, לבצע משימות משמעותיות. בשנה שעברה השיקה יבמ, מהחלוצות בתחום, מחשב קוונטי עם 65-קיוביטים, והציבה יעד לפתח מעבד קוונטי עם 1,000 קיוביטים כבר בשנת 2023.

לכתוב את שכבת ה-stack הראשונה של התוכנה הקוונטית

ואולם, מימוש היכולות של המחשב הקוונטי תלוי גם ברמת התוכנה. בעולם המחשוב הקלאסי המבוסס על ביטים, כלי הפיתוח מאוד מתוחכמים ומאפשרים לכתוב יישומים מורכבים ברמת הפשטה מאוד גבוהה. זהו תוצר של שנים רבות של התפתחות ובניית שכבה על גבי שכבה. זה מה שקרוי, ה-Stack. מחשב קוונטי מתבסס על קיוביטים, ועל כן יש לבנות את כל ה-stack מחדש. למעשה, כיום המתכנת נדרש לכתוב את האלגוריתם הקוונטי ברמת השערים הלוגיים.

הדבר אולי אפשרי עבור יישומים פשוטים ומספר קיוביטים בודדים, אבל ככל שהיישום מורכב יותר ויש שימוש במספר גדול יותר של קיוביטים, המשימה הופכת כמעט בלתי אפשרית, בשל מספר הסידורים האסטרונומי של המעגל הקוונטי. קלאסיק שמה לה למטרה לכתוב את שכבת ה-stack הראשונה בתחום המחשוב הקוונטי, והיא אחת מחברות הסטארט-אפ הראשונות שמפתחת פתרונות שיאפשרו לכתוב יישומים עבור מחשבים קוונטיים.

אחד ממייסדי החברה ומי שעומד בראש צוות האלגוריתמאים, אמיר נוה, הסביר ל-Techtime כי הפלטפורמה של החברה מפשטת את האופן שבו כותבים אלגוריתמים למחשב קוונטי. "מעשית, לא ניתן לכתוב אלגוריתמים קוונטיים ברמת השערים הלוגיים, בטח ובטח ככל שמספר הקיוביטים גדל. הפלטפורמה שלנו מאפשרת לכתוב את האלגוריתמים הללו ברמה פונקציונלית. המשתמש נדרש לתאר את הלוגיקה הפונקציונלית של האלגוריתם, והתוכנה שלנו מתרגמת את זה לרמת המעגל הקוונטי, באופן האופטימלי ביותר מבחינת ניצול המשאבים וניהול הזיכרון".

מפיצוח מולקולות ועד כתיבת אופציות פיננסיות

המחשב הקוונטי לא מחליף את המחשב הקלאסי, אלא מיועד לפתור סוג מסוים של בעיות שמחשב רגיל, ולא משנה כמה הוא חזק, אינו יכול לפתור. בעיקר מדובר בבעיות שמצריכות חישוב של מספר אסטרונומי של קומבינציות ותרחישים, כמו למשל ביצוע סימולציות של התנהגות מולקולות בפיתוח תרופות, או תמחור מהיר של אופציות פיננסיות התלויות בקורלציה בין מספר גדול של נכסים פיננסיים אחרים.

בעיות מהסוג הזה הן לעיתים בלתי אפשריות לפתרון בזמן סביר אפילו על-ידי מחשבי-על החזקים ביותר, אך הן פשוטות לפתרון במחשב קוונטי, מעצם יכולתו לחשב מספר רב של אפשרויות במקביל. נוה: "השימושים העיקריים של המחשב הקוונטי הם בעולמות הפיננסים, הכימיה והאופטימיזציה. כמעט בכל תחום פעילות יש בעיות שקשורות לאופטימיזציה. הלקוחות שלנו מנסים להבין, באמצעות שימוש בפלטפורמה שלנו, כיצד מחשב קוונטי יכול לתרום לפתרון הבעיות הרלוונטיות לפעילות שלהן".

האזינו לשיחה עם ניר מינרבי, מנכ"ל קלאסיק, מתוך תוכנית הפודקאסט שלנו שעלתה בחודש אוגוסט 2020:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: ביג דאטה , חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , קניין רוחני

פורסם בתגיות: אמיר נוה , מחשב קוונטי , קלאסיק