סטורדוט מקימה מרכז מו"פ בארה"ב להאצת פיתוח סוללה במצב-מוצק

21 אוקטובר, 2021

פיתוח סוללה במצב-מוצק, שאמורה להיות בטוחה יותר ובעלת טווח גדול יותר, היא יעד אסטרטגי של תעשיית הרכב, ורבות מהיצרניות המובילות משקיעות בכך משאבי עתק

חברת סטורדוט (StoreDot), שפיתחה סוללת רכב הנטענת תוך דקות ספורות, מקימה מרכז מו"פ בקליפורניה, ארצות הברית, וזאת כחלק ממאמצי הפיתוח של הדור-הבא של סוללת הרכב של החברה, שתהיה סוללה במצב-מוצק (Solid State) ובעלת צפיפות אנרגיה גבוהה יותר ותספק טווח נסיעה הגדול ב-50% מהדור הנוכחי. במקביל, הודיעה החברה כי היא מנהלת מגעים עם קבלניות ייצור בארצות הברית להקמת קו לייצור סוללות מקומי, כדי לקצר את שרשרת האספקה ללקוחות החברה במדינה. כיום מייצרת החברה את הסוללות שלה בסין, על ידי יצרנית הסוללות המקומית EVE.

סוללה במצב-מוצק, Solid State, היא סוללה שבה האלקטרוליט, שדרכו עוברים היונים בתהליך הטעינה והפריקה בין שתי האלקטרודות, עשוי מחומר מוצק. בסוללות הליתיום-יון הקיימות, האלקטרוליט הינו לרוב מצוי במצב של תמיסה או ג'ל. סוללות במצב-מוצק אמורות להיות בטוחות יותר, וזאת מאחר שהסוללות הקיימות חשופות לסכנות של דליקה או פיצוץ בטמפרטורות גבוהות וסכנות של דליפת הנוזל. כמו כן, הקיבולת של סוללות במצב-מוצק אמורה להיות גדולה יותר, ועל כן לאפשר טווח נסיעה גדול יותר. ואולם, האתגר הוא לפתח חומר מוצק שמצד אחד יהיה יציב ומצד שני בעל מוליכות גבוהה. אלקטרוליט מוצק הינו בעל נטייה להיסדק ולהישבר.

סוללת רכב במצב-מוצק נחשבת בתעשייה ל"גביע הקדוש", שתהפוך את המכוניות החשמליות לזולות יותר, בטוחות יותר ובעלות טווח נסיעה גדול יותר שישכך את מה שקרוי "חרדת הטווח" של הנהגים. שחקניות רבות בתעשיית הרכב משקיעות מאמצים בפיתוח סוללות במצב-מוצק. מי שנחשבת לאחת המובילות במאמצי הפיתוח היא טויוטה, שהכריזה על תוכנית להשקעה של 13.5 מיליארד דולר בעשור הקרוב לפיתוח יכולות ייצור וטכנולוגיות חדשניות של סוללות, ובכלל זה גם סוללה במצב-מוצק. יצרנית הרכב היפנית צופה להשלים את הפיתוח של הסוללה באמצע העשור הקרוב, אף כי לאחרונה הודתה כי היא מתמודדת עם קשיים טכניים. גם פורד, BMW, פולקסוואגן ויצרניות רכב נוספות נמצאות במרוץ לפיתוח סוללה במצב-מוצק. יצרנית ה-EV האמריקאית פיסקר (Fisker), שיש לה משאבים הרבה יותר מוגבלים בהיותה חברת סטארט-אפ, הודיעה לפני כחצי שנה כי היא גונזת לחלוטין את התוכנית לפיתוח סוללה כזו.

סוללת רכב הנטענת תוך 5 דקות

חברת סטור-דוט פיתחה את טכנולוגיית FlashBattery המאפשרת לצמצם את זמני הטעינה של סוללות ליתיום-יון ברכב למספר דקות. הטכנולוגיה של החברה מבוססת על תגלית מדעית של פרופ' אהוד גזית וצוות המחקר שלו מאוניברסיטת תל-אביב. בשנת 2003 הם גילו מבנים חלבוניים זעירים הקשורים להתפתחות מחלת האלצהיימר.

בהשראת המבנים האלה, פיתח פרופ' גיל רוזנמן (ממייסדי חברת StoreDot) גבישים חדשים בשם Nanodots בגודל של 2 ננומטר כל אחד. לגבישים האלה יש תכונות מיוחדות: קיבוליות גבוהה והפקת אור נראה בצבעים בהירים ועוד. בסוללות שהחברה פיתחה מחליפים את הנוזל האלקטרוליטי בנוזל המכיל Nanodots, ועל-ידי כך גדלה קיבולת האנרגיה של הסוללה לפחות פי עשרה. טכנולוגיה זו קיבלה את הכינוי FlashBattery.

האזינו לשיחה עם דן קורפס, מנהל המוצר וההנדסה של סטורדוט, מתוך תוכנית מס' 40 בפודקאסט שלנו, שעלתה בספטמבר 2021:

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות

פורסם בתגיות: טויוטה , סוללה במצב-מוצק , סטורדוט