שניידר אלקטריק תשווק את הפתרון של פריזמה פוטוניקס לחברות גז ונפט

17 נובמבר, 2021

הפתרון של פריזמה, המתבסס על סיב אופטי, מאפשר לזהות דליפות וניסיונות גניבה וחבלה על סמך שינויים במאפייני האות האופטי. שניידר, שהכריזה על השת"פ, היא אחת החברות הגדולות בתחום הטכנולוגיה לעולם האנרגיה והתעשייה

חברת שניידר אלקטריק (Schneider Electric) וחברת הסטארט-אפ הישראלית פריזמה פוטוניקס (Prisma Photonics) הכריזו אתמול על שיתוף פעולה מסחרי, שיתמקד בשיווק פתרון הניטור החכם של פריזמה פוטוניקס לעולם תשתיות הנפט והגז.  פריזמה פוטוניקס מפתחת פתרונות ניטור מבוססי סיבים אופטיים לתשתיות המתפרסות על פני מרחקים גדולים כדוגמת צינורות נפט וגז. הטכנולוגיה של החברה משתמשת בתשתית הסיבים האופטיים הקיימת כמעין חיישן, ובאמצעות ניתוח שינויים זעירים במאפייני האות האופטי, הנובעים מהסביבה החיצונית, מסיקה על אירועים חיצוניים המתרחשים בקרבת הסיב.

שניידר אלקטריק, שבסיסה בצרפת, נחשבת לאחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם בתחום התעשייתי. הכנסותיה ב-2020 הסתכמו ב-25.2 מיליארד אירו ושווי השוק שלה בבורסה הצרפתית הינו כ-88.5 מיליארד אירו. החברה פעילה מאוד בשוק האנרגיה, ומספקת מגוון פתרונות חומרה ותוכנה כדוגמת ספקי כוח, מערכות קירור, חיישנים, ומערכות ניהול רשתות חשמל. לדברי שניידר אלקטריק, שהכריזה על שיתוף הפעולה בהודעה רשמית מטעמה, הוספת הפתרון של פריזמה פוטוניקס לפורטפוליו שלה הוא חלק מהמאמץ לאפשר לחברות הגז והנפט לנהל את המערך התפעולי שלהן באופן סביבתי ובטוח יותר, ולמנוע דליפות וניסיונות חבלה וגניבה. כמו כן, מאחר שהפתרון של פריזמה מתבסס על התשתית הקיימת הוא יחסוך מחברות הגז והנפט להתקין טכנולוגיית ניטור יקרה לאורך כל הקו.

פריזמה פוטוניקס הוקמה ב-2017 על ידי המנכ"ל ד"ר ערן ענבר והמדען הראשי ד״ר איתן רואן. ענבר שימש כמנכ"ל במשך 18 שנה של חברת V-Gen, המפתחת ומייצרת מערכות לייזר, וורואן שימש חוקר מוביל ב-V-Gen. אחת המשקיעות האסטרטגיות בחברה היא קרן ההון-סיכון i3 Ventures, המתמקדת בהשקעה בחברות סטארט-אפ בשלבים מוקדמים המפתחות טכנולוגיה עמוקה במגוון תחומים.

הטכנולוגיה של פריזמה פוטוניקס מתבססת על תופעה פיזיקלית, שבה, כתוצאה מזיהומים זעירים בסיב, חלק קטן מהפוטונים המרכיבים את קרן האור העוברת בתוך הסיב מתפזרים, וחלק זעיר מתוך אילו חוזרים חזרה אל הסיב. הודות לכך, ניתן להשתמש בסיב כמעין חיישן אקטיבי וגלאי. מניתוח החזר האור ניתן ללמוד, ברמה התיאורטית, על מה שקורה מחוץ לסיב, במובן מסוים בדומה לאופן שבו פועל מכ"ם. הבעיה היא שעוצמת ההחזר הינה קלושה, לא יותר ממאית המיליארדית מעוצמת אות המקור, ועל כן מאוד קשה להבדיל בין רעש לאות ולבנות על סמך המידע הזה תמונה ברורה של הנעשה בחוץ. משום כך, מרבית הפתרונות הקיימים בשוק לוקים ברגישות נמוכה ומייצרים התראות שווא רבות.

"להקשיב" לסיב האופטי

הפתרון של פריזמה פוטוניקס עושה שימוש במערכת לייזר ומגברים אופטיים חדשניים ומגובי-פטנטים המייצרת את "החתימה האקוסטית" של החזר הפוטונים ברגישות גבוהה מאוד ומשלבת לימוד-מכונה בניתוח החתימות, זיהוין וסיווגן.

לדברי החברה הפתרון שלה רגיש פי 100 מהפתרונות הקיימים בשוק. הטכנולוגיה שלה מאפשרת לזהות שינויים ברזולוציה של מיליונית המילימטר בלחץ, רטט ואף טמפרטורה מחוץ לסיב, ועל סמך השינויים הללו לבנות תמונה מדויקת ומפורטת של אירועים ואובייקטים בסמוך לסיב ולהפחית דרמטית את התראות השווא.

הפתרון של פריזמה פוטוניקס מאפשר לנטר כך 100 קילומטר באמצעות מערכת חוקר אופטי אחד. על סמך הטכנולוגיה הזו פיתחה פריזמה פוטוניקס מגוון פתרונות לעולם התשתיות כגון איתור דליפות וגניבה מצינורות גז ונפט, נזקים וניסיונות חבלה בכבלים תת-ימיים, מפגעים ואנשים החוצים מסילות רכבת, הגנה היקפית על מתחמים בקרת גבולות וזיהוי הסתננויות.

[מקור תמונה: שניידר אלקטריק]

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , חברות סטראט-אפ , חדשות

פורסם בתגיות: גז ונפט , פריזמה פוטוניקס , שניידר אלקטריק