עסקת אקטיביז'ן מבשרת את עידן "העותק הדיגיטלי"

18 ינואר, 2022

מדוע מיקרוסופט משלמת 68.7 מיליארד דולר במזומן תמורת יצרנית משחקי מחשב? מכיוון שהיא מעריכה שהתעשייה נכנסת במהירות אל עולם ה-Digital Twins, שבו היא רוצה לספק את "מערכת ההפעלה" של הדור הבא

הכרזתה של חברת מיקרוסופט (Microsoft) על רכישת חברת הגיימינג Activision Blizzard היכתה את התעשייה בתדהמה – לא בגלל החשיבות שמיקרוסופט מייחסת לעולם הגיימינג – אלא בגלל היקפה ומשמעותה. מיקרוסופט הודיעה שהיא תשלם 68.7 מיליארד דולר במזומן תמורת חברה המעסיקה 10,000 עובדים ואחראית על מותגי גיימינג כמו Warcraft, Call of Duty ו-Candy Crush. מדובר לא רק בעסקת המיזוג הגדולה ביותר של מיקרוסופט, אלא באחת מעסקאות המיזוג הגדולות ביותר בענף התוכנה.

שוק המשחקים הוא ענק. להערכת מיקרוסופט הוא מגיע כיום להיקף שנתי של כ-200 מיליארד דולר וכולל עד כ-3 מיליארד בני אדם המעורבים במשחקים מקוונים בפלטפורמות שונות: טלפונים, מחשבים וקונסולות. אלא שלמרות גדלו וקצב הצמיחה הגבוה שלו, עבור חברה כמו מיקרוסופט – אשר השווי שלה הוא כמעט 2.3 טריליון דולר – זהו שוק נישה קטן. מאחורי העיסקה עומדת מהפיכת הענן, ובמיוחד הדור החדש של שירותי הענן, אשר קיבל את הכינוי מטאוורס (Metaverse).

מעולם בדיוני לעולם מקבילי

מיקרוסופט מתכננת להשתמש בתשתית של אקטיביז'ן בליזארד כמקפצה אל טכנולוגיות עתידיות: "הגיימינג ימלא תפקיד מפתח בפיתוח פלטפורמות מטאוורס", הסביר מנכ"ל ויו"ר מיקרוסופט, סאטיה נדלה, כאשר דיווח על העיסקה. המושג מטאוורס (צירוף המלים Meta – מעבר, ו-Universe – יקום) הופיע לראשונה בשנת 1992 בספר המדע הבדיוני Snow Crash של ניל סטיבנסון, אשר תאר עולם תלת מימדי מקושר שבתוכו אנשים מתפקדים באמצעות אוואטרים.

המושג נכנס בהדרגה לתרבות באמצעות משחקי מחשב כמו Second Life, ולתעשייה הוא הגיע בשנה האחרונה, לאחר שיצרניות מחשבים ותוכנות הבינו את הפוטנציאל המטאפורי הטמון בו: הוא מתאר עולם שבו אנשים מקושרים אל תשתיות וירטואליות (ענן) באמצעות ממשקים שונים ומייצרים אינטראקציות על בסיס מערכות המדמות עולם פיסי. וזהו בדיוק מה שמתחולל כיום בעולם הדיגיטלי באמצעות השילוב של תשתיות תקשורת זמינות, ענן גדול מאוד, וריבוי מחשבי קצה וחיישני קצה.

מערכת ההפעלה של הדור הבא

אומנם פייסבוק החליטה לשנות את שמה ל-meta כדי להמחיש את כוונתה לייצר רשת חברתית תלת מימדית דוגמת רעיון המטאוורס, אולם עיסקת מיקרוסופט-אקטיביז'ן מייצגת מגמה רחבה בהרבה: מערכות סימולציה מרמת הציוד הצבאי ועד רמת הרכב האוטונומי מספקות היום חוויית מציאות מלאה לאימון והכשרת מומחים, ומערכות תכנון מכניות מאפשרות לתכנן מטוסים שלמים במחשב באמצעות יצירת "עותק דיגיטלי" של המציאות. עיריות מצטיידות במערכות המחליפות מערכות GIS ישנות במערכות המספקות הדמיה תלת-מימדיות מפורטות של העיר. חברות תחזוקה משתמשות בעותקים כאלה כדי להדריך מרחוק טכנאים, ורובוטים מאומנים לבצע ניתוחים מסובכים על סמך הדמיות של מציאות תלת-מימדית.

מכיוון שכל מגזרי התעשייה מאמצים בהדרגה את רעיון העותק הדיגיטלי השמור בענן, חברה כמו מיקרוסופט חייבת לשמור על מקומה: כיום היא גם חברת ענן מרכזית וגם יצרנית התוכנות החשובה בעולם. אחרי העיסקה הזאת (אם היא תאושר על ידי הרשויות ותושלם כמתוכנן במהלך 2023), מיקרוסופט לא תמצא עוד יצרנית משחקים בסדר-גודל כזה, אולם היא לא תהיה זקוקה לה. המטרה שלה תהיה לבנות מערכת מטאוורס גנרית. מערכת המאפשרת לכל סביבה עסקית, תעשייתית או חברתית, לייצר עותק דיגיטלי של עצמה. זו מעין מערכת הפעלה מסוג חדש, אשר תריץ את הדור הבא של האינטרנט התלת מימדי.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טכנולוגיות מידע

פורסם בתגיות: מטאוורס , מיקרוסופט