גילת נכנסת לעידן רשתות הלוויין הדיגיטליות

21 פברואר, 2022

הכריזה על שני הסכמים אסטרטגיים עבור פלטפורמת SkyEdge IV שהושקה בתחילת החודש, ועל הסכם בעל פוטנציאל של מאות מיליוני דולרים בשוק ה-NGSO. המטרה: להוביל את שוק תשתיות Elastix החדש

בתמונה למעלה: גיל אליזוב, מנהל מוצר בחברת גילת. "עולם הלוויינות נפתח בפני שירותים חדשים"

בשבועות האחרונים דיווחה חברת גילת (Gilat Satellite Networks) על מספר הסכמים עם ספקיות שירותי תקשורת לווייניים אשר מגלים את עומק השינוי המתחולל כיום בתשתיות שירותי התקשורת הלווייניים. חברת Intelsat ביצעה הזמנה ראשונית בהיקף של מיליוני דולרים של הפלטפורמה החדשה של גילת, SkyEdge IV, אשר תשמש כמערכת קרקעית עבור הלוויין המתקדם ביותר שלה, Intelsat IS-40e. בנוסף, מערכת ה-Elastix-TotalNMS של גילת תתמוך בניהול מרכזי של הלוויינים הקיימים והעתידיים של Intelsat. במקביל, חברת SES בחרה בפלטפורמת SkyEdge IV לעבודה מול הלוויין החזק ביותר שלה,SES-17 ועבור לווייני הדור השני שלה (O3b) אשר נעים במסלולים נמוכים. הפלטפורמה מאפשרת פעולה אחודה ומעבר חלק בין שני סוגי מערכות הלוויינים.

דוח חדש של לוויינים דיגיטליים

מערכת SkyEdge IV היא פתרון חדש שהחברה השיקה בתחילת החודש הזה (פברואר 2022) לאחר שלוש שנות פיתוח. הוא מיועד לספק מענה למה שהחברה מכנה בשם "עידן הרשתות האלסטיות" (Elastix Era of satellite communication). העידן החדש מבוסס על שימוש בלוויינים במסלולים רבים, לוויינים מוגדרי תוכנה (Software Defined Satellite), מערכת ניהול מבוססת ענן ויכולת גישה גמישה, הפותחת את הרשת גם בפני יישומים חדשים דוגמת IoT, תחבורה חכמה, 5G ועוד.

מנהל מוצר בחברת גילת, גיל אליזוב, אמר ל-Techtime שהתהליך הזה משנה את פני עולם התקשורת הלוויינית. "הוא פותח את עולם הלוויינות בפני שירותים חדשים, אשר במקרים מסויימים יכולים אפילו להחליף את הסיבים האופטיים. התוצאה היא שחברות ענק גדולות נכנסו לשוק והחלו לבנות מערכים גדולים מאוד של לוויינים חדשים ומנמיכי רום. על הרקע הזה היה רק טבעי שנפתח מערכת אשר יכולה לנהל את התקשורת גם בלוויינים מנמיכי רום, ולכן החלטנו על פיתוח הפלטפורמה החדשה SkyEdge IV".

מערכת ניהול אחודה לכל סוגי הלוויינים

בעבר התבסס שוק התקשורת הלוויינית על לוויינים שנעו במסלול גיאוסינכרוני (GEO) בגובה של 36,000 ק"מ אשר שמרו על מיקום קבוע ביחס לכדור הארץ. בשנים האחרונות מוקמות רשתות תקשורת חדשות המבוססות על לוויינים אשר נעים במסלולים נמוכים יותר (NGSO): לוויינים במסלול MEO מקיפים את כדור הארץ בגובה של 5,000-10,000 ק"מ ולוויינים בגובה נמוך (LEO) מקיפים את כדור הארץ בגובה של 500-1,000 ק"מ. במקביל, גם לווייני ה-GEO הוותיקים משנים את פניהם, וכיום המפעילות מכניסות למסלול לוויינים מסוג חדש המכונים Very High Throughput Satellites – VHTS. הם בעלי קיבולת גבוהה מאוד ובעלי יכולת דינמית להקצות משאבים לאזורים יעודיים בהתאם לשינויים זמניים בצריכה.

תמונת החלל החדשה: לווייני תקשורת דיגיטליים בכל הגבהים
תמונת החלל החדשה: לווייני תקשורת דיגיטליים בכל הגבהים

לשינוי הזה יש יתרונות וחסרונות. ככל שהלוויינים נמוכים יותר הם זולים יותר וזמני התגובה שלהם מהירים יותר, אולם הם אינם מצויים בנקודה קבועה מול האנטנה של המשתמש. ההשהייה הטיפוסית בתקשורת מול לווייני GEO היא כחצי שנייה, לווייני MEO מקצרים את ההשהייה לכ-150ms ולווייני LEO מגיעים לזמני השהייה של כ-50ms. מנגד, חשוב להוסיף שבעוד שאורך החיים הממוצע של לווייני GEO הוא כ-15 שנה, לווייני MEO מוחלפים בכל 10 שנים ולווייני LEO מוחלפים בתוך 5 שנים בלבד. מנגד, התקשורת מול הלוויינים במסלולים הנמוכים מורכבת יותר, מכיוון שהם לא מצויים בנקודה קבועה ונמצאים בתנועה מתמדת, כאשר יש צורך בתהליך של התנתקות והתחברות לוויינים חדשים כאשר לוויין אחד יוצא מאופק אנטנת התקשורת והלוויין השני נכנס אליו.

"המערכת החדשה כוללת מודמי VSAT אשר יכולים לדבר בו-זמנית עם שני לוויינים שונים ולספק קצבי העברת מידע של עד 1.5Gbps, בהשוואה למודמי הדור הנוכחי המאפיין את התעשייה העובד במהירות של עד 200Mbps. המהירות הזאת מאפשרת להגיע אל התא הסלולרי באמצעות הלוויין, בלא צורך בסיבים אופטיים, כפי שלקוחות שלנו עושים כבר כעת בברזיל. היכולות האלה חשובות במיוחד כעת, כאשר רשתות הדור החמישי נמצאות בתהליכי פריסה מתקדמים, והן צורכות קצבי תקשורת גבוהים מאוד".

מנוע צמיחה במסלול נמוך

תחנות ה-VSAT מנוהלות באמצעות מרכז הרשת (Hub) של פלטפורמת SkyEdge IV.הן כוללות כרטיסי משדר ומקלט המתחברים אל הלוויינים, ושרתים סטנדרטיים המריצים תוכנה ייעודית שלנו ומנהלים את התקשורת בין הלוויינים לבין תחנות ה-VSAT. גם כאן הטכנולוגיה מספקת הזדמנות עסקית מעניינת: "אם בעבר היה צורך בהאב אחד, או בהאב יחיד לכל מדינה, הלוויינים מנמיכי רום החדשים זקוקים להרבה מאוד האבים. מדובר במערכת מורכרבת מאוד אשר עוקבת תדיר אחר מצב כל הלווייינים ומעדכנת את המודמים בזמן אמת על מצב הרשת ומצב הלוויינים".

חברת גילת סיימה את שנת 2021 עם צמיחה של 32% במכירות להיקף כולל של כ-218.9 מיליון דולר. בחברה מאמינים שרשתות Elastix יהיו מנוע הצמיחה המרכזי של השנים הבאות, גם לאור העובדה שהן כוללות מרכיב גדול של רשיונות תוכנה. מנכ"ל גילת, עדי צפדיה, אמר שבמהלך השנה החברה חתמה על הסכם בתחום הלווייני NGSO בהיקף פוטנציאלי של מאות מיליוני דולרים לאורך מספק שנים, והזמנה בהיקף של כ-40 מיליון דולר לתמיכה בלווייני LEO. "פלטפורמת SkyEdge IV תחזק את מעמדנו בתחום שירותי התחבורה החכמה, תשתיות הגישה לרשתות סלולריות ושוק הארגוני והביטחוני".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעשייה ישראלית , תקשורת , תקשורת אלחוטית

פורסם בתגיות: גילת , לוויינים