רייזור לאבס ו-GIA פיתחו פתרון AI לדירוג יהלומים

2 מאי, 2022

האלגוריתם של רייזור לאבס, המתבסס על מאגר הנתונים של המכון הגמולוגי האמריקאי, מספק יכולת ניבוי לצורת וחיתוך היהלום והוא נבדק במעבדות המכון. רייזור לאבס השלימה לאחרונה פיתוח מוצר AI ייעודי לענף הכרייה

[מקור תמונה: GIA]

חברת הבינה המלאכותית הישראלית רייזור לאבס (Razor Labs) והמכון הגמולוגי האמריקאי (GIA) הודיעו כי הצליחו לפתח מערכת מבוססת בינה מלאכותית (AI) המיועדת לחיזוי צורת היהלום וסגנון חיתוכו. לפי הודעת רייזור לאסס, החברה פיתחה בשיתוף GIA, תוך שישה חודשים בלבד, אלגוריתם ומערכת מבוססי בינה מלאכותית, המציגים דיוק של 99% בחיזוי צורת היהלום וסגנון חיתוכו.

אימון ושיפור האלגוריתם של רייזור לאבס התבסס על מאגר הנתונים הגדול של GIA, הכולל דוגמאות לסיווגי צורת וחיתוך יהלומים שבוצעו על-ידי מומחי דירוג יהלומים מרחבי העולם. האלגוריתם שודרג עם הגדרת צורות מפורטות וחוקיות מתמטית המגבירה את דיוק ה-AI. המערכת נבדקת כעת במעבדות GIA במרכזי יהלומים ברחבי העולם. 

המכון הגמולוגי של אמריקה (GIA) הינו ארגון עצמאי ללא מטרות רווח, אשר הוקם בשנת 1931. GIA מוכר כבר-סמכא בעולם הגמולוגיה, וידוע בהצגת תקן 4C לאיכות יהלומים, הכולל צבע, בהירות, חיתוך ומשקל קראט. בשנת 1953, יצר GIA את מערכת דירוג היהלומים הבינלאומית (International Diamond Grading System), המוכרת עד היום כסטנדרט לאיכות יהלומים ברחבי העולם. 

בעולם קיימים יותר מתריסר חיתוכי יהלומים סטנדרטיים. מעבר לחיתוך עגול הניתן לזיהוי מידי, קיימים סוגים נוספים בהם אובל, אגס, מרקיזה וצורות פחות נפוצות כמו בריולט ומגן. הוספת שינויים עבור צורות סטנדרטיות אלו מקרבת את מספר סוגי החיתוך האפשריים ל-40.

פריטש פאטל, מנהל התפעול של GIA, מציין כי הכנסת אוטומציה לתהליך דירוג היהלומים תסייע בסיווג סוגי חיתוך נוספים ומורכבים. "GIA מתקרב בצעדים גדולים לאוטומציה של מרבית תהליך דירוג היהלומים. אנו משתמשים בבינה מלאכותית בכדי לקדם באופן דרמטי את היעילות והעקביות בדירוג יהלומים, בין אם בקביעgת דרגת הצבע והניקיון של היהלום ובין אם בזיהוי צורתו".

מיכאל זולטוב, CTO ברייזור לאבס, מסביר כיצד פועל אלגוריתם הבינה המלאכותית: "כדי להשיג את התוצאות המרשימות שהצגנו, בחרנו את ארכיטקטורת הרשת הטובה ביותר עבור המשימה ואימנו אותה בדאטה שנבחר בקפידה מתוך מערך נתונים הכולל עשרות מיליוני יהלומים שנבדקו על ידי GIA. לאחר כיול המודלים, יצרנו שילוב רשתות אשר מזהות ומחלצות את המאפיינים החזותיים הספציפיים המגדירים את הצורה ואת סגנון החיתוך של כל יהלום, ומסווגים אותו בצורה מדויקת – גם במקרים גבוליים".

מוצר ייעודי לענף כריית המחצבים

רייזור לאבס, אשר הוקמה ב-2016 והונפקה בבורסת תל-אביב בתחילת 2021, מפתחת פתרונות בינה מלאכותית מותאמים אישית לבעיות תפעוליות של חברות וארגונים, בייחוד מקרב המגזר התעשייתי. שיתוף הפעולה עם GIA הינו דוגמה לכך. במקביל, החברה השלימה לא מכבר פיתוח של פלטפורמת בינה מלאכותית מבוססת-ענן, הקרויה AI DataMind, המיועדת לשיפור תהליכי ייצור בתעשיית כריית המחצבים. המערכת מתממשקת עם נתוני מערכות הייצור, ובאמצעות מודלים של בינה מלאכותית מסייעת לאתר תקלות ובעיות תחזוקה ולהפחית את זמן השבתת התפעול (downtime). הפלטפורמה הוטמעה עד כה באופן מסחרי בחברת כרייה אוסטרלית.

החברה פועלת כדי להרחיב את השימוש בפלטפורמה לתעשיות נוספות, כדוגמת גז, נפט, מים וחשמל. בחודש דצמבר הודיעה על מזכר הבנות עם חברת "מקורות" להקמת חברת-בת משותפת שתתמקד בהתאמת המערכת עבור חיזוי פיצוצים בקווי מים. ב-2021 נרשמה ירידה חדה בהכנסות החברה, כ-14.1 מיליון שקל, בהשוואה ל-22.2 מיליון שקל. החברה סיימה את 2021 עם הפסד תפעולי של 43.3 מיליון שקל, כאשר בחברה מסבירים כי הגידול בהוצאות נבע מפיתוח ושיווק פלטפורמת DataMind. על רקע תוצאותיה הכספיות בפרט, וקריסת מניות הצמיחה בבורסות העולם בכלל, איבדה מנייתה של רייזור לאבס כ-83% מערכה בהשוואה לשווייה בהנפקה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: בינה מלאכותית , חדשות

פורסם בתגיות: GIA , יהלומים , רייזור לאבס