מיטק פיתחה מדפסת לייצור בשר מתורבת בקצב תעשייתי

22 מאי, 2022

המדפסת, המורכבת ממאות ראשי דיו ביולוגי, מסוגלת לייצר 10 טון ביום של נתחי בשר המורכבים מתאי שריר ושומן מתורבתים. באחרונה הצליחה החברה להדפיס סטייק במשקל 100 גרם

[בתמונה: סטייק 100 גרם שהודפס במדפסת מיטק: קרדיט: שלומי ארביב ועמית פרבר]

חברת מיטק (Meatech), המפתחת טכנולוגיה להדפסה של נתחי בשר מתורבת, הכריזה על מדפסת חדשה, המסוגלת לייצר נתחי בשר מתורבת בקצב תעשייתי של כ-10 טון ביום. המדפסת מורכבת ממאות "נחירים", שהם ראשי הדיו המטפטפים על גבי מגשי המדפסת את החומר הביולוגי אשר יוצר את רקמות השומן והשריר המרכיבות את נתח הבשר. לדברי החברה, המדפסת מצליחה להתגבר על האתגר של ייצור בשר מתורבת בקצב מהיר מבלי לפגוע בחיות התאים.

בניגוד לענפים אחרים של הדפסה תלת-מימדית, שבהם מדפסות משמשות בעיקר לבניית אבות-טיפוס או ייצור של סדרות קצרות, בעולם הבשר המתורבת היכולת לייצר נתחי בשר בקצב תעשייתי היא קריטית למסחור הטכנולוגיה, ועל כן, כפי שמסבירים במיטק, המדפסת החדשה היא אבן דרך חשובה עבור תעשיית הבשר המתורבת בכלל, ועבור מיטק בפרט.

המדפסת התעשייתית

חברת מיטק נוסדה על ידי המנכ"ל אריק קאופמן וירון קייזר. משרדיה הראשיים נמצאים ברחובות והיא מעסיקה כ-50 עובדים. רבים מעובדיה מגיעים מחברות בעולמות ההדפסה בתלת-מימד והדפוס כגון סטרטסיס, ננו-דיימנשן, XJet, אינדיגו ועוד, שגם כן פועלות מפארק המדע שברחובות-נס ציונה. ואמנם, מדפסת של בשר מתורבת אינה שונה באופן פעולתה ממדפסות תלת-מימד אחרות. בדומה להדפסה בשיטת FDM, המדפסת של מיטק יוצרת את האובייקט על גבי המגש שכבה אחר שכבה, לפי הצורה שהוגדרה מראש במחשב. במקום דיו פולימרי, למשל, ראשי הדיו מטפטפים ג'ל של חומר ביולוגי המכיל סוגים שונים של תאי גזע, שאמורים לאחר מכן להתמיין לתאים מוגמרים המרכיבים את נתח הבשר. בשלב זה, חומרי ההדפסה הביולוגיים שפיתחה מיטק מיועדים להפוך לשריר ולשומן, כאשר בעתיד מתכוונת החברה לפתח גם חומרים המתמיינים לעצם וכלי דם.

ההתמיינות וההבשלה של הנתח אינן מתרחשות בתוך המדפסת, אלא באינקובטור שאליו מועבר הנתח לאחר ההדפסה ושם מתמיינים התאים ומתחברים אלה לאלה, עד שהנתח מקבל את הצמיגות והעסיסיות המאפיינים נתח של בשר מובחר.

האתגר בהדפסת בשר מתורבת, בשונה מהדפסה בחומרים לא אורגניים, הוא לשמור על חיות התאים לכל אורך התהליך. על כן, בהדפסת בשר מתורבת לא ניתן להשתמש בטמפרטורות גבוהות מדי או נמוכות מדי כדי למצק את התמיסה, והדבר נעשה באמצעות שיטות חלופיות כדוגמת הפרשי טמפרטורות, תנועה גלית ועוד. לפני מספר חודשים דיווחה מיטק כי הצליחה להדפיס, לראשונה בתעשייה לדברי החברה, נתח סטייק במשקל של 100 גרם, המורכב כולו מתאים מתורבתים של שומן ושריר וללא שימוש בתחליפי בשר מן הצומח כמו סויה או חלבון אפונה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , חברות סטראט-אפ , חדשות

פורסם בתגיות: בשר מתורבת , מיטק