Eyejets מפתחת משקפיים חכמים שמקרינים את התמונה ישירות לרשתית

18 ספטמבר, 2022

המשקפיים מתבססות על 3 לייזרים שמקרינים את התמונה ישירות לרשתית, ללא צורך במסך, ולייזר אינפרא-אדום העוקב אחר תנועות העיניים כדי שהתמונה לא תצא ממיקוד. החברה במגעים להשקעה עם ענקית טכנולוגיה

חברת הסטארט-אפ Eyejets ממודיעין חשפה פיתוח של משקפיים חכמים חדשניים, שמקרינים תוכן דיגיטלי ויזואלי ישירות על גבי רשתית העין, וזאת בשונה מאופן התצוגה המקובל במשקפיים חכמים שקיימים כיום בשוק, כדוגמת המשקפיים של גוגל, שבהם המידע מוקרן על גבי עדשות המשקפיים המשמשות כמסך. החברה, המעסיקה כ-20 עובדים, מצויה במגעים עם אחת מענקיות הטכנולוגיה לגבי אפשרות של השקעה אסטרטגית בחברה. 

כבר כמעט עשור מדברים בתעשיית הטכנולוגיה על כך שהמשקפיים החכמים עתידים להחליף את הסמרטפון כאביזר האלקטרוני העיקרי שבאמצעותו אנחנו מתקשרים, גולשים ברשת וצורכים תוכן. ואולם, בשל שורה של מגבלות טכניות שטרם נמצא להן מענה הולם, המשקפיים החכמים נותרו אביזר נלווה שהצרכנים עדיין לא ממהרים לאמצו בהמוניהם.

המשקפיים החכמים הקיימים, שכאמור מתבססים על תצוגת מסך, לוקים במספר חסרונות: שטח התמונה מוגבל לשטח המסך, איכות התמונה מושפעת מתנאי התאורה החיצוניים, כדוגמת אור שמש מסנוור, והמשקפיים עצמם גדולים ומסורבלים ונבדלים במראה שלהם ממשקפיים רגילים. 

תצוגת רשתית (Virtual Retinal Display – VRD), שעשויה לפתור את הבעיות הללו, אינה קונספט חדש. הטכנולוגיה הבסיסית של תצוגת רשתית פותחה במקור בשנות השמונים על ידי חברת ניפון, אולם רק בשנים האחרונות החלו להופיע פיתוחים יישומיים המבוססים על תצוגת רשתית, בעיקר בתחומי הרפואה והצבא. ב-2018 הכריזה אינטל על משקפיים חכמים מבוססי תצוגת-רשתית בשם Vaunt, אך הודיעה על זניחת הפרויקט לאחר מספר חודשים בלבד. 

האתגר המשמעותי בתצוגת רשתית הוא המעקב אחר תנועות העין. המקרן חייב להיות מסונכרן כל הזמן עם מרכז הראייה כדי שהתמונה לא תצא מפוקוס. המשקפיים של EyeJets מורכבות ממערך ממוזער של 4 לייזרים בעצימות נמוכה: 3 לייזרים RGB, שלמעשה יוצרים את התמונה הצבעונית, ועוד לייזר אינפרא-אדום (IR). תפקידו של לייזר ה-IR הוא לעקוב אחר תנועת העין ולאפשר לשלושת הלייזרים האחרים להתכוונן בהתאם. לייזר ה-IR מתמקד בכלי הדם של העין, מה שמגביר את רמת הדיוק של העקיבה.

הטכנולוגיה של החברה הינה בטוחה ועומדת בתקנים, ואינה מסכנת את העין מאחר שמדובר בלייזרים הפועלים בעצימות נמוכה. כמו כן לדברי החברה, המערכת מאוד קומפקטית וניתנת להתקנה על גבי משקפיים רגילים.

מקלדת באוויר

החברה הוקמה על ידי אל"מ (מיל.) אדו סטרול, המשמש מנכ"ל, ד"ר יהושע גור, מנהל טכנולוגיות ראשי בחברה בשיתוף עם ד"ר יצחק ליפשיץ, מנהל רפואי ראשי. אדו סטרול שימש בתפקידו הצבאי האחרון ראש מחלקת הנדסה ותוכניות מטוסים בחיל האויר. לאחר שחרורו כיהן בתפקידי ניהול בתעשיות הביטחוניות בישראל. ד"ר גור בעל 40 שנות ניסיון בפיתוח מערכות מולטי-דיסציפלינריות בתחומי אופטיקה מכניקה אלקטרוניקה ותוכנה. עבד  בתעשייה האווירית כמוביל בתחום האופטיקה. ד"ר יצחק ליפשיץ הוא רופא עיניים ותיק שבמקביל לעבודתו הקלינית עוסק מזה שלושה עשורים בפיתוח אביזרים שמושתלים לתוך עיניים.

לדברי החברה, למשקפיים החכמים שהיא מפתחת יש מגוון רחב של יישומים פוטנציאליים, מגיימינג, ניווט ובידור ועד שיפור הראייה ושיפור דיוק של כלי נשק. ואולם, מטרת-העל של החברה היא להציב את המשקפיים כחלופה לסמרטפון. בשלב ראשון, המשקפיים עדיין אמורים להתממשק עם הסמרטפון האישי ולנצל את יכולות העיבוד, התקשורת והאחסון שלו. ואולם, במקום לצפות בתכנים על גבי מסך הסמרטפון, המשתמש יוכל לגלוש ברשת, לבדוק מיילים ולצפות בתכני וידיאו דרך המשקפיים.

בעתיד, המשקפיים יוכלו לייתר לחלוטין את הסמרטפון. לשם כך, פיתחה החברה גם טכנולוגיה של מקלדת וירטואלית, שמוצגת בפני המשתמש באמצעות תצוגת הרשתית, בשעה שמצלמה עוקבת אחר תנועות ידיו ומאפשרת לו להקליד על המקלדת "באוויר".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חברות סטראט-אפ , חדשות

פורסם בתגיות: Eyejets , משקפיים חכמים