אנבידיה וקוונטום מאשינס הישראלית הכריזו על DGX Quantum

21 מרץ, 2023

המחשב המהפכני מאפשר לשלב בין מחשב-על למחשב קוונטי. מבוסס על שבבי GPU חדשים של אנבידיה ועל טכנולוגיית הבקרה של קוונטום מאשינס. ההתקנה הראשונה בעולם תהיה במרכז הישראלי למחשוב קוונטי הנמצא כעת בהקמה

בתמונה למעלה: מנכ"ל קוונטום מאשינס איתמר סיוון, והמחשב DGX Quantum

חברת אנבידיה (NVIDIA) וחברת חברת קוונטום מאשינס (Quantum Machines) התל אביבית חשפו את המחשב DGX Quantum שהן פיתחו ביחד, אשר מאפשר לפתח יישומים עבור מחשבים קוונטיים, ובמקביל לשלב בין הפעילות של מחשב קוונטי ומחשב קלאסי במודל פעולה משולב (היברידי). מערכת DGX Quantum היא המערכת הראשונה בעולם למחשוב קוונטי, המבוססת על האצה של מעבדים גרפיים (GPU Accelerated Quantum Computing). היישום הראשון בעולם של המערכת יהיה במרכז המחשוב הקוונטי הישראלי, שאמור להתחיל לפעול עד סוף 2023.

המערכת כוללת שתי יחידות של שבב ההאצה הגרפי החדש NVIDIA Grace Hopper Superchip, פלטפורמת התוכנה CUDA Quantum שפותחה על-ידי אנבידיה והוכרזה היום (ג') כפלטפורמה פתוחה, ומערך הבקרה של קוונטום מאשינס. מחשב קוונטי נתמך כיום על-ידי שרתים, מערכות קירור, סינון רעשי רקע, תוכנות התומכות במידע המגיע מיחידות הליבה (קיוביט) וכדומה. קוונטום מאשינס מספקת למחשב המשותף את מערכות העזר התומכות במחשוב הקוונטי.

גם מוצר חדש, וגם שיתוף פעולה בין אנבידיה וקוונטום מאשינס

החברה פיתחה את מערכת החומרה והתוכנה Quantum Orchestration Platform, אשר אחראית לקבל אלגוריתם קוונטי בשפת התכנות QUA שהחברה פיתחה, ולתרגם אותו לאותות הנשלחים למעבד הקוונטי. למעשה, מדובר בשכבת התיווך שבין המעבד הקוונטי לבין המחשב הקלאסי. שיתוף הפעולה בין שתי החברות נחשף היום על-ידי מנכ"ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, במהלך כנס הבינה המלאכותית והמטאברס של החברה, GTC 2023. מייסד-משותף ומנכ"ל קוונטום מאשינס, איתמר סיוון, אמר שהמערכת מציעה ארכיטקטורה מהפכנית לחוקרים העובדים על פיתוחים המשלבים מחשוב קלאסי עם מחשוב קוונטי.

סיוון: "זוהי הכרזה כפולה – גם מוצר חדש וגם שיתוף פעולה בין אנבידיה ובין קוונטום מאשינס". לדבריו, שוק היעד הראשוני של DGX Quantum הוא שוק מחשבי העל, שבו יתחיל השימוש המעשי במחשבים קוונטיים. "אבל כדי לממש את הפוטנציאל של מעבדים קוונטיים יש גם צורך לבצע הרבה מאוד חישובים קלאסיים, לכן DGX Quantum מעניק למשתמשים האלה יכולת גישה אל מחשבים קוונטיים. אנחנו משיקים מוצר המחזק את עוצמת מחשבי העל ונותן להם יכולת עבודה עם מחשבים קוונטיים. הוא יאפשר לחוקרים ולחברות לפתח אלגוריתמים היברידיים אשר ירוצו גם על מחשב קלאסי וגם על מחשב קוונטי".

ישראל תהיה הראשונה להשתמש ב-DGX Quantum

המקום האשון בעולם שבו ייכנס מחשב DGX Quantum לשימוש מעשי יהיה במרכז המחשוב הקוונטי הישראלי הנמצא כעת בהקמה במסגרת מיזם הקוונטים הלאומי, אשר מנוהל על-ידי פורום תל”ם, רשות החדשנות ומפא”ת. חברת קוונטום מאשינס אחראית להקמת המרכז, אשר קיבל תקציב של כ-100 מיליון שקל לשלוש השנים הראשונות. במרכז יהיו חמש פלטפורמות מחשוב קוונטי נפרדות בשלוש טכנולוגיות עיבוד קוונטי שונות, כולל מחשב קוונטי חזק מאוד בעוצמה של יותר מ-50 קיוביטים.

"זה יהיה המקום הראשון בעולם המשלב את כל הפלטפורמות ביחד", אמר סיוון. לדבריו, עד סוף השנה צפוי להסתיים תהליך הקמת המערך והשקת המרכז. במקביל, אושר תקציב ל כ-200 מיליון שקל לביצוע מחקרי ופיתוחים טכנולוגיים במסגרת המרכז. לפי התוכנית שאושרה, המרכז יספק תשתית למחקר ופיתוח בכל שכבות החומרה והתוכנה. הוא יספק שירותי מחקר ופיתוח לצורך פיתוחים דואליים (אזרחיים וצבאיים) בתחומים כמו מעבדים קוונטיים ייעודיים למגוון אלגוריתמים, פיתוח טופולוגיות מעבד לפתרון בעיות אופטימיזציה, שיפור התמודדות עם רעשים, עיבוד אות, טכנולוגיות קישוריות (Interconnect) בין רכיבים ועוד.

מרכז המחשוב הקוונטי ישרת את התעשייה הואקדמיה בישראל באמצעות העמדת מחשב קוונטי אוניברסלי מלא (full stack) להרצת חישובים בתחומים שונים בצורה ישירה, עם אופציה עתידית לגישה בענן. במסגרתו יפותחו טכנולוגיות קוונטיות בתקציב כולל של 200 מיליון שקל. המרכז יספק שירותי מחקר ופיתוח לצורך פיתוחים אזרחיים וצבאיים בתחומים כמו מעבדים קוונטיים ייעודיים, פיתוח טופולוגיות מעבד לבעיות אופטימיזציה, שיפור ביצועי עיבוד אות, פיתוח טכנולוגיות קישוריות מהירה בין רכיבים ועוד. חברת אלביט היא שותפה אסטרטגית במיזם, ותוביל את תחום הפיתוח של אפליקציות קוונטיות ביטחוניות.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מחשבים ומערכות משובצות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אנבידיה , מחשב קוונטי , קוונטום מאשינס