המטוס הישראלי עזר לניגריה למגר את הפיראטיות

4 אפריל, 2023

חברת בירד אירוסיסטמס סיפקה שני מטוסי משימה לפרויקט "כחול עמוק", המשלב כוחות ביבשה, בים ובאוויר. ניגריה סיימה את 2022 ללא מקרה של שוד ימי והוצאה מרשימת המדינות המסוכנות לשיט

חברת בירד אירוסיסטמס (BIRD Aerosystems) מהרצליה חשפה כי מטוסי המשימה שלה, המצוידים במערכות מתקדמות לאיסוף מודיעין ותצפית, נוטלים חלק בשנתיים האחרונות בפרויקט "כחול עמוק" (Deep Blue) של ממשלת ניגריה, כחלק מהמאמץ למגר את תופעת הפיראטיות שפשתה בחופי המדינה ולהגן על כלי-השיט וספינות הסחר השטות במים הטריטוריאליים שלה. לאחרונה, הוציא הפורום הבינלאומי IBF את ניגריה מרשימת המדינות המסוכנות לשיט, וזאת לאחר ש-2022 הסתיימה ללא מקרה אחד של שוד ימי.

מפרץ גינאה, שסביבו שוכנות כ-20 מדינות באפריקה ובהן גם ניגריה, נחשב למוקד העולמי הראשי לפעילות של ספינות פיראטים. למעשה, באזור זה מתרחשים כמעט מחצית ממקרי השוד הימי בעולם כולו. התופעות הללו, המבוצעות על ידי כנופיות חמושות, כוללות מעשי שוד ימי של ספינות סחר, הברחות, גניבת נפט, דיג בלתי חוקי וחטיפת אנשי צוות. ריבוי מעשי השוד באזור פוגע קשות בכלכלת היבשת, מאחר שמפרץ גינאה הוא נתיב סחר ראשי בין אפריקה לעולם. לפי ההערכות, התופעה מובילה לפגיעה של כמעט 2 מיליארד דולר בשנה למדינות מפרץ גינאה.

הכוח המשולב שהכניע את הפיראטים

כדי להיאבק בתופעה, השיקה ב-2021 ממשלת ניגריה את פרויקט "כחול עמוק", שנועד להבטיח את ההגנה על המים הטריטוריאליים של ניגריה עד מפרץ גינאה. לצורך הפרויקט הוקמה רשות ייעודית (NIMASA) המשלבת כוחות מחיל הים, חיל האוויר, צבא היבשה, המשטרה ושירות הביטחון של ניגריה. זהו פרויקט ראשון מסוגו במערב אפריקה, והצלחתו עשויה להוביל לנקיטת צעדים דומים מצד מדינות נוספות הסובלות מהבעיה.

הכוח המשולב המבצע את המשימה כולל 16 רכבי סיור משוריינים, כוח מזוין של 600 איש לצורך התערבות מהירה, שתי ספינות מיוחדות, 17 סירות מהירות, שני מטוסי משימה לצורך תצפית ואיסוף מודיעין, 3 מסוקים ושני רחפנים. כמו כן, הוקם מרכז בקרה ושליטה.

אחד מקווי הפעילות של בירד אירוסיסטמס הוא הכשרת מטוסי משימה (ASIO) לצורך הגנת גבולות, סיור ותצפית. עבור פרויקט "כחול עמוק" סיפקה החברה שני מטוסי סיור תוצרת ססנה מדגם Citation CJ3, שעברו הסבה למטוסי סיור ימי. המטוסים מצוידים  במערכת איסוף מודיעין וניהול משימה שפיתחה בירד, המאפשרת לאחד מידע ממערכות אוויריות, ימיות וקרקעיות, ולתכנן משימות על סמך מודיעין רב-שכבתי ממקורות רבים. לאחרונה ביצעה בירד בפני אנשי ממשל בניגריה הדגמה חיה של המערכת.

מתוך ההדגמה של המערכת. באדיבות בירד אירוסיסטמס

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אבטחה , חדשות , תעופה וביטחון

פורסם בתגיות: BIRD Aerosystems , ניגרה , פיראטים