גלובלפאונדריז תובעת את יבמ: "העבירה סודות ל-Rapidus"

20 אפריל, 2023

חברת רפידוס הוקמה לפני כחצי שנה ביפן במטרה לבנות תשתית לאומית למתן שירותי ייצור שבבים. לטענת GF, יבמ מספקת לה טכנולוגיות ייצור חדשות שפותחו בשיתוף פעולה איתה, ושלפחות חלק מהקניין הרוחני שלהן נמצא בבעלותה

בתמונה למעלה: פרוסת סיליקון עם שבבי 2 ננומטר שפותחה ביבמ בשיתוף פעולה עם גלובלפאונדריז וסמסונג

חברת גלובלפאונדריז (GlobalFoundries) הגישה תביעה נגד יבמ על פגיעה בקניין הרוחני שלה, בנושאים הקשורים לטכנולוגיות ייצור שבבים. היא מאשימה את יבמ שהעבירה לידי אינטל ולידי קבלנית הייצור היפנית החדשה Rapidus, ידע סודי שפותח בעבר על-ידי שתי החברות, וכיום נמצא בבעלותה של גלובלפאונדריז (GF). מדובר בשתי חברות שהן מתחרות של GF. במקביל, היא מאשימה את יבמ בכך שהיא מנהלת קמפיין לגניבת עובדים טכנולוגיים של גלובלפאונדריז.

בשנת 2015 רכשה GF את שני מפעלי הייצור של יבמ בארה"ב ואת כל הקניין הרוחני שלהם, תמורת כ-1.5 מיליארד דולר והסכם ייצור שלפיו היא תהיה ספק בלעדי של מעבדים לשרתי יבמ במשך 10 שנים. שתי החברות המשיכו בשיתוף פעולה טכנולוגי, ובמאי 2021 הכריזה יבמ על פיתוח השבב הראשון בעולם בגיאומטריה של 2 ננומטר, אשר מבוסס על טכנולוגיית Nanosheets. הטכנולוגיה פותחה במעבדת המחקר של יבמ באולבני, ניו יורק, במסגרת שיתוף פעולה בין יבמ, גלובלפאונדריז וחברת סמסונג. היא מאפשרת לייצר שבבים ברמת צפיפות של עד 333 מיליון טרנזיסטורים במילימטר מרובע אחד.

קונסוריום יפני מתכנן כניסה מאסיבית לשוק ה-Foundries

זהו ככל הנראה סלע המחלוקת המרכזי: חברת Rapidus הוקמה בנובמבר 2022 על-ידי קונסורציום של 8 חברות יפניות, בהן: סוני, טויוטה, NEC ו-Kioxia, במסגרת המאמצים לחזק את תעשיית השבבים הלאומית. בכוונתה להתחיל לספק שירותי ייצור ראשונים כבר בשנת 2027. אלא שהיא זקוקה לבצע רכש מאסיבי של טכנולוגיות. בחודש דצמבר 2022 הודיעה יבמ על חתימת הסכם לשיתוף פעולה עם רפידוס, שבמסגרתו היא תעביר אליה ידע בתהליכי ייצור שבבים. בנוסף, שתי החברות יבצעו פיתוח-המשך לטכנולוגיית Nanosheets, במטרה להביא לייצור המוני של שבבי 2 ננומטר.

מטרת-העל של רפידוס היא לבנות תשתית שירותי ייצור ביפן, המתחרה בחברות כמו גלובלאונדריז ו-TSMC. אינטל מבצעת כיום מהלך דומה באמצעות חטיבת שירותי הייצור שלה. גלובלפאונזריז תובעת מבית המשפט להפסיק את העברת הטכנולוגיות לידי רפידוס ואינטל, ולפסוק לה פיצויים עבור הנזק שניגרם לה. במקביל, היא מגלה בתביעה שיבמ מנהלת לאחרונה ציד ראשים הממוקד באנשי מפתח טכנולוגיים שלה העובדים במפעל באולבני, סמוך למעבדת המחקר של יבמ, ומנסה להעביר אותם אל המעבדה. לדבריה, הקמפיין הזה הואץ מאז הסכם שיתוף הפעולה עם רפידוס, והיא מבקשת מבית המשפט שיעצור אותו.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , קניין רוחני

פורסם בתגיות: GLOBALFOUNDRIES , גלובלפאונדריז