ננוקס קיבלה אישור FDA; המנייה זינקה בכ-70%

1 מאי, 2023

לאחר תהליך ממושך אושרה מערכת הרנטגן של החברה, המתבססת על מקור קרינה דיגיטלי. תוכל לשווק את המערכת בארצות הברית ובמדינות מפותחות אחרות. המנייה בנסד"ק מזנקת בעשרות אחוזים

בתמונה למעלה: מערכת הדימות הדיגיטלית של ננוקס

מניית של חברת ננוקס (NanoX) זינקה בכ-70% במסחר היום בנסד"ק, לאחר שהחברה הודיעה שקיבלה מה-FDA אישור לשיווק מערכת הרנטגן הדיגיטלית שפיתחה, Nanox.ARC. בהמשך יום המסחר התמתנה העלייה והתייצבה מסביב למחיר של כ-9.3 דולר, המייצג זינוק של כ-50% המעניק לחברה שווי שוק של יותר מ-511 מיליון דולר.

ההודעה מגיעה לאחר הליך ממושך מאוד שארך כמעט שנתיים ושעורר בעבר ספיקות רבים בנוגע לטכנולוגיה של החברה. האישור מתיר לעשות שימוש במערכת בבתי חולים, במרפאות ובמכוני דימות. ה-FDA גם אישר את השימוש בפלטפורמת הענן של החברה, Nanox.CLOUD, המספקת לרדיולוגים כלי תוכנה, בהם גם מבוססי בינה מלאכותית (AI), המסייעים בפיענוח סריקות הרנטגן. הטכנולוגיה מבוססת על חברת זברה מדיקל (Zebra Medical) הישראלית, אשר נרכשה על-ידי ננוקס באוסוט 2021.

בגרף למעלה: מניית ננוקס היום בנסד"ק. מקור: yahoo! finance

מרפואה מגיבה לרפואה יוזמת

החברה קיבלה אישור ראשוני באפריל 2021 עבור מקור רנטגן יחיד. האישור הנוכחי הוא עבור מערכת מרובת מקורות, אשר מאפשרת לבצע סדרה גדולה של צילומים דו-מימדיים רבים של הגוף או האיבר, ולהפיק מהם הדמייה תלת-מימדית של האיבר הנבדק (3D visualization). הטכניקה הזו מוכרת בשם טומוגרפיה ממוחשבת. המנכ"ל ארז מלצד אמר שהאישור הוא אבן דרך משמעותית בהתפתחות החברה. "החזון שלנו אינו רק לייצר זמינות גבוהה של בדיקות דימות, אלא לשנמות את אופי השימוש בדימות, מרפואה מגיבה לרפואה יוזמת, כדי לאתר מחלות מראש ולמנוע את התפתחותן".

מקור הקרינה "הקר" של חברת ננוקס
מקור הקרינה "הקר" של חברת ננוקס

זוהי נקודת ציון מסחרית משמעותית עבור החברה, שלאחרונה החלה בחדירה מסחרית ראשונית למספר מדינות באפריקה. בעקבות האישור היא תוכל לשווק את המערכת בארצות הברית ובמדינות רבות אחרות אשר מאמצות את המלצות ה-FDA. חברת ננוקס, שהוקמה על ידי היזם הסדרתי דן פוליאקין ומנוהלת כיום על-ידי ארז מלצר. מקור הרנטגן הדיגיטלי של החברה מהווה תחליף לסליל הלהט המשמש כיום במכשירי רנטגן. הוא בנוי משבב MEMS הכולל מאות מיליוני אלמנטים קורנים (electron gun), שכל אחד מהם פולט אלקטרון יחיד בכל פעימה, וניתן לשלוט בפעולתם באופן דיגיטלי.

המערכת “הקרה” של ננוקס מהווה שינוי פרדיגמה לעומת מערכות הדימות ה”חמות”. להערכת החברה, הטכנולוגיה שלה מאפשת לייצר מערכות דימות ניידות, קטנות ובמחיר נמוך מאוד בהשוואה למערכות אחרות בשוק. הדבר גם מאפשר להפעילן במודל מבוסס שירות במקום במודל מבוסס רכישה. ראוי לציין שבעבר הועלו ספקות לגבי החזון הטכנולוגי שהציגה החברה. ב-2020 פרסם מכון המחקר Citron דו”ח חריף שיצא תחת הכותרת “ננוקס – פארסה על חשבון השוק“, שניסה לקעקע את אמינות הצהרותיה של ננוקס. בעקבות כך, וכן על רקע העיכובים באישור מצד ה-FDA, איבדה אז מניית החברה חלק ניכר משווייה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מכשור רפואי , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: מיכשור רפואי , ננוקס