סטרטסיס דחתה את הצעת הרכש של 3D Systems

20 יוני, 2023

3D מנסה לבטל את מיזוג סטרטסיס עם Desktop Metal באמצעות פנייה לבעלי המניות. דירקטוריון סטרטסיס דחה את ההצעה, ומבקש מבעלי המניות להתנגד להשתלטות עויינת נוספת - מצד ננו דיימנשן

בתמונה למעלה: מדפסת P-50 של דסקטופ מטאל לייצור מיידי של חלקי מתכת תעשייתיים

ההצעה של חברת מדפסות התלת מימד 3D Systems לרכוש את חברת סטרטסיס הישראלית-אמריקאית (Stratasys) מתחילה לקבל מאפיינים של נסיון השתלטות עויינת, ולא כהסכם מיזוג מרצון בין שתי חברות גדולות. הרושם הזה מתעורר לנוכח העובדה שהנהלת חברת 3D Systems התלוננה השבוע שסטרטסיס לא יצרה עימה שום מגע מאז פרסום הצעת הרכש שלה לפני כשלושה שבועות, ושעדיין לא נערכו מפגשי בירור וגישוש בין שתי החברות. היום (ב') היא פירסמה עידכון מיוחד לבעלי המניות שבמהלכו הסביר נשיא ומנכ"ל החברה, ד"ר ג'פרי גרייבס,הרגשנו שחשוב לספק עדכון פומבי לבעלי המניות שלנו, בהתחשב בעובדה שסטרטסיס לא יצרה קשר עם 3D Systems מאז הוגשה ההצעה לפני 21 ימים, ולא הגיבה אליה באופן פומבי".

לדבריו, השוק הביע תמיכה מפורשת בהצעה, אשר התבטאה בכך שמניית סטרטסיס עלתה ב-11.26% ומניית 3D Systems עלתה ב-11.40% ביום שבו ההצעה נחשפה לציבור, ב-2 ביוני 2023. "תעשיית הדפסות התלת מימד נמצאת ברגע מכריע (pivotal). עכשיו זה הזמן המתאים להשלים את החיבור הזה בכדי למנף את היתרונות לגודל שהחברה המשולבת תספק".

תחרות מחירים על ליבה של סטרטסיס

שתי החברות הן בעלות שווי שוק דומה בנסד"ק: סטרטסיס נסחרת לפי שווי של כ-1.15 מיליארד דולר, ו-3D Systems נסחרת לפי שווי של כ-1.23 מיליארד דולר. ההצעה מעניקה לסטרטסיס פרימיום של כ-30%: חברת 3D Systems הציעה לרכוש את סטרטסיס תמורת 540 מיליון דולר במזומן ועוד 40% מהחברה הממוזגת. כלומר, היא מעניקה לסטרטסיס שווי שוק של כ-1.49 מיליארד דולר. למעשה מדובר בתחרות מחירים מול עסקת Desktop Metal האמריקאית, שלפיה יתבצע מיזוג עם סטרטסיס אשר צפוי להסתיים לפני תום שנת 2023.

חברת דסקטופ מטאל נסחרת בנסד"ק לפי שווי של כ-669 מיליון דולר. המיזוג המתוכנן עם סטרטסיס יביא ליצירת חברת מדפסות תלת מימד בשווי כולל של כ-1.8 מיליארד דולר, המעסיקה יותר מ-800 מהנדסים ומדענים ובעלת 3,400 פטנטים. בסיום המהלך, יחזיקו בעלי המניות של סטרטסיס ב-59% ממניות החברה המאוחדת, ובעלי המניות של דסקטופ יחזיקו ב-41% מהמניות. "אנחנו בטוחים שההצעה שלנו עדיפה על העסקה הקיימת של סטרטסיס", אמר גרייבס על העיסקה הזו. "לכן אנו מצפים שהדירקטוריון של סטרטסיס ייצור איתנו קשר בהקדם בכדי להגיע להסכם על עסקה לטובת בעלי המניות של שתי החברות".

שני נסיונות השתלטות עויינת במקביל

אלא שמספר שעות לאחר פרסום ההודעה, הגיב דירקטוריון סטרטסיס באמצעות דחייה מלאה של הצעת 3D Systems: "לאחר בדיקה מדוקדקת והתייעצות עם יועציה הפיננסיים והמשפטיים של החברה, קבע הדירקטוריון פה אחד כי ההצעה מצד 3D Systems אינה בגדר 'הצעה עדיפה' ואינה מספקת בסיס לכניסה לדיוניםב-25 במאי 2023, התקשרה סטרטסיס בהסכם מיזוג עם דסקטופ מטאל, לפיו הסכימה דסקטופ מטאל לעסקת החלפת מניות מלאה עם סטרטסיס. דירקטוריון סטרטסיס לא שינה את החלטתו פה אחד לאישור עסקת המיזוג עם דסקטופ מטאל".

במכתב הבהרה לבעלי המניות, הסבירה סטרטסיס שהמיזוג עם דסקטופ מטאל יקדם את האסטרטגיה שלה להיות חברה מובילה בתחום הייצור התוספי (additive manufacturing) לקווי ייצור המוניים. "המיזוג ייצור חברת ייצור תוספי בעלת היקף מכירות של כ-1.6 מיליארד דולר עד שנת 2026. הפורטפוליו של דסקטופ מטאל בתחום הייצור של חלקי מתכת יכפיל עד 2027 את היקף שוקי היעד של סטרטסיס". הדירקטוריון הסביר שהפתרונות של דסקטופ בתחום רפואת השיניים, אשר אחראי לכ-35% ממכירותיה, מרחיבים את שוק היעד של סטרטסיס בתחום הזה ומכניסים אותה לגומחת שוק חדשה של ייצור כתרים וגשרים, שהיקפו נאמד בכ-30 מיליארד דולר בשנה.

המילה האחרונה תהיה של בעלי המניות

מדובר במאבק המתנהל במספר חזיתות בו-זמנית: לצד דחיית הצעת הרכש של 3D Systems, פנה הדירקטוריון של סטרטסיס אל בעלי המניות, וביקש מהם לדחות את הצעת הרכש העוינת השנייה העומדת על הפרק: הצעתה של חברת ננו דיימנשן ׁׁׁׁׁׂׂׂׂ(Nano Dimension) לרכוש את סטרטסיס לפי שווי חברה של קצת יותר מ-1.1 מיליארד דולר. האם זהו סיומו של המאבק? כנראה שלא.

הנכונות של 3D Systems לפנות ישירות אל בעלי המניות עשויה ללמד על מהלך ראשון במה שיכול להיחשב כנסיון השתלטות עויינת. היא יכולה לנסות לשכנע אותם שעסקת דסקטופ מטאל נועדה בעיקר לבלום את ננו דיימנשן, אבל בטווח הרחוק היא פחות טובה מאשר התמזגות עם 3D Systems. חלון ההזדמנויות הזה ייסגר עם החלטת אסיפת בעלי המניות של סטרטסיס. מועד הכינוס שלה עדיין לא ברור, למרות שנודע שבינתיים יש כוונה לכנס אותה בחודש ספטמבר הקרוב. 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , חדשות , מיזוגים ורכישות , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: 3D Printing , סטרטסיס