אלביט מצפה המשך הצמיחה לאור מחסור עולמי בחימוש

15 אוגוסט, 2023

מכירותיה ברבעון השני 2023 צמחו בכ-11% והסתכמו בכ-1.45 מיליארד דולר. המנכ"ל מכליס: "מדינות באירופה סובלות ממחסור חמור בתחמושת. ייקח שנים עד שהן ישלימו את המלאי"

בתמונה למעלה: ערכת הנחיית הלייזר Lizard של חברת אלביט. "ביקוש גובר באירופה לחימוש מונחה"

המכירות של חברת אלביט מערכות צמחו ברבעון השני של 2023 בכ-19% והסתכמו בכ-1.45 מיליארד דולר בהשוואה כ-1.30 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. בסך הכל, במחצית הראשונה של 2023 הסתכמו מכירות החברה בכ-2.85 מיליארד דולר, בהשוואה למכירות של כ-2.65 מיליארד דולר אשתקד. פירוש הדבר שעיקר הצמיחה היתה ברבעון השני של השנה. שני תחומי הצמיחה המרכזיים ברבעון היו מוצרי חטיבת התעופה שמכירותה צמחו ב-19% להיקף של 487 מיליון דולר, ומוצרי חטיבת הלוחמה האלקטרונית, מודיעין ואיסוף מידע (EW ו-ISTAR) שמכירותיהם צמחו ב-21% להיקף של כ-293 מיליון דולר.

צבר ההזמנות בסוף הרבעון הסתכם בכ-16.1 מיליארד דולר, בהשוואה ל-14.1 מיליארד דולר אשתקד. נשיא מנכ"ל החברה, בצלאל מכליס, אמר בשיחת הוועידה עם אנליסטים, שהשיפור בתוצאות העסקיות של החברה הוא תוצר של הארגון מחדש הפנימי שהתבצע בה בשנים האחרונות. בין השאר הוא סיפר שלצד חיפוש חברות לרכישה, אלביט יוצאת מפעילויות שונות. מכליס: "מכירת עשות אשקלון בשנה שעבר נעשתה במסגרת תהליך איתור מחלקות שאינן נמצאות בליבת העסקים של החברה. אנחנו עדיין מחפשים הזדמנויות מכירה נוספות של חטיבות פנימיות".

חברת אלביט היא יצרנית ביטחונית בעלת אוריינציית ייצוא מובהקת. משקלה של ישראל במכירותיה הוא כ-20% בלבד. השוק בגדול ביותר הוא דרום מזרח אסיה (29%), ולאחריו באים ארה"ב (26%) ואירופה (20%). יחד עם זאת יש לשוק הישראלי חשיבות רבה מאוד, מכיוון שהלקוחות מבקשים לרכוש מערכות בשלות שנבדקו בשימוש מבצעי, ואת זה יכול לצה"ל לספק בשפע. אלא שלפעילות מול משרד הביטחון הישראלי יש חסרונות. כיום החברה מתמודדת עם חובות של משרד הביטחון שטרם שולמו לה. סמנכ"ל הכספים של החברה, יעקב קגן, אמר שהחברה נמצאת במשא ומתן מול הגורמים הרלוונטיים במשרד. "אנחנו רואים עיכוב בתשלומים של משרד הביטחון אבל מעריכים שהסכומים ישולמו עד סוף השנה".

בצלאל מכליס: "המחסנים באירופה התרוקנו"

להערכת המנכ"ל מכליס (בתמונה למעלה), הצמיחה במכירות תימשך גם ברבעונים הבאים. "בארץ, צפוי להסתיים עד סוף השנה התהליך של בניית תוכנית-רכש חמש שנתית של משרד הביטחון. באירופה לא צפויה ירידה בתקציבי הביטחון: מדינות רבות באירופה מבצעות רכש מאסיבי שנועד למלא את מחסני המלאי הצבאי. הן רוכשות הרבה תחמושת, לאחר שרבות מהן גילו שהמחסנים ריקים ושהן סובלות ממחסור חמור בתחמושת. ייקח שנים עד שהן ישלימו את המלאי.

"הדבר מתבטא בכך שההזמנות מאירופה הן לזמן ארוך מאוד. אנחנו רואים גידול בדרישה למערכות מודרניות כמו כטב"מים, מערכות ליירוט כטב"מים, חימוש מונחה, מערכות מודיעין ולוחמה אלקטרונית וכדומה". לפרופיל הרכש הזה תהיה השפעה גדולה מאוד על הריווחיות של אלביט בשנים הבאות: "הרווח הגולמי בצבר ההזמנות הנוכחי שלנו גבוה יותר מאשר בצבר ההזמנות של הרבעונים הקודמים".

חברת אלביט מנוהלת מהמטה בחיפה ומעסיקה כ-19,000 עובדים ב-13 מדינות. החברה הבת הגדולה ביותר שלה היא Elbit Systems of America המעסיקה כ-1,900 עובדים ב-14 מדינות בארה"ב. לדוב השנתי היתה השפעה מינימלית על מניית החברה בבורסת נסד"ק (ירידה של 1.6%) והיא נסחרת כעת לפי שווי שוק של כ-9.27 מיליארד דולר.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אלביט