"יש משקיעים שבוחרים להשקיע דווקא עכשיו מתוך הזדהות"

28 נובמבר, 2023

למרות האתגרים, יניב כהן מפירמת BDO אופטימי לגבי ההשקעות בהייטק הישראלי. "המשקיעים בחוץ מבינים שזו מלחמה על הבית. מבחינת היזמים, חשוב להוכיח יכולת לדלוור למרות המלחמה"

לאחר הירידה החדה בהיקף גיוסי ההון של חברות ההייטק הישראליות במחצית הראשונה של השנה, בחודשים האחרונים ניכרה התאוששות מסוימת והצבע חזר ללחיים של היזמים הישראלים. ואז אירע הטבח ב-7 באוקטובר ופרצה מלחמה, וההייטק המקומי שוב נכנס לסחרור.

בשיחה עם Techtime, כמי שסוקר את תעשיית ההון-סיכון, יניב כהן, ראש אשכול טכנולוגיה בפירמת BDO, מנסהל לאפיין את הסנטימנט הנוכחי כלפי האקוסיסטם הישראלי. "מימון הוא קריטי בתעשיית ההייטק, ובימים כאלה ישנם אתגרים. בהחלט יש עצירה של הון זר, מעצם העובדה שרמת הסיכון עלתה. המשקיעים מעדיפים לשבת כעת על הגדר, ולראות האם המלחמה תתמשך ותתרחב. ככל שנראה סממנים של נורמליזציה, כמו חזרת תושבים לישובים, לימודים באוניברסיטאות, מדיניות ממשלתית אחראית, כך המשקיעים ירגישו בטוחים יותר להזרים כסף מחדש."

מצד שני, כהן מזהה משקיעים המונעים מתוך זיקה רגשית למצב בישראל. "ראינו יהודים ואוהבי ישראל שבחרו להשקיע דווקא עכשיו ממקום של תמיכה והזדהות. יש נכונות להשקיע בחברות, וגם יש נכונות לתת להן אורך רוח כדי להתארגן מחדש."

סוכנויות הדירוג, שסיקרו מקרוב את השלכות המהלכים המשפטיים של הממשלה, עוקבים גם אחר השפעות המלחמה, ולהכרעותיהן תהיה השפעה ישירה על ההייטק. "תהיה משמעות קריטית לדירוג ולתחזיות של סוכנויות דירוג האשראי.  אם רמת הסיכון הכלכלי והבטחוני תעלה,, זה ישפיע על שוויין של החברות הישראליות ועל התשואה הפוטנציאלית שהמשקיעים ידרשו תמורת הונם. בעשור האחרון, על רקע היציבות הבטחונית, רמת הסיכון של המשק הישראלי השתוותה לרמת הסיכון של עמק הסיליקון. גם כעת יש אופטימיות בסיסית לגבי הכלכלה הישראלית, ואולם המלחמה עשויה לשנות זאת ולהחזיר אותנו 20 שנה לאחור מבחינת הסיכון שמיוחס לשוק הישראלי."

כיצד צריכים היזמים להתנהל בנסיבות הללו?

"מבחינת היזמים, המפתח הוא להוכיח שהם יכולים לדלוור למרות המלחמה, לקחת אחריות ולא להכזיב. הם צריכים לנסות ולהתקדם בכל הכוח ולא להיות שאננים. אבל צריך לדעת שגם המשקיעים בחוץ מבינים שזו מלחמה על הבית, ואורך הרוח שלהם גדול יותר. חשוב לשקף להם את המצב. גם אפשר ורצוי להיעזר בתמיכה שמספקת המדינה, דרך רשות החדשנות ויוזמות נוספות. היזמים מאוד חדורי מטרה, הם תופסים את עצמם כשגרירים של המדינה. בסופו של דבר הצלחתם תורמת לחוסן הלאומי. ההייטק היה ונשאר הקטר של המשק."

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: גיוסי הון , חדשות

פורסם בתגיות: BDO , יניב כהן