אלביט ביצעה היערכות בזק לצורכי המלחמה

30 נובמבר, 2023

העבירה קווי ייצור מאזורים שפונו, גייסה מאות עובדים זמניים, החזירה פנסיונרים לעבודה והגדילה את המלאים של חלקים ורכיבים חיוניים להזמנות דחופות. כל זאת במקביל להמשך אספקת המוצרים ללקוחות בחו"ל

בתמונה למעלה: משקפי ראיית לילה שאלביט תספק למארינס בארה"ב

חברת אלביט מערכות (Elbit) נאלצה לבצע בחודשיים האחרונים סדרה רחבה של מהלכים כדי לעמוד בצורכי המלחמה ולהמשיך לספק מוצרים ללקוחות הבינלאומיים. בשיחת הוועידה אתמול לאחר פרסום הדו"ח השלישי 2023, גילה מנכ"ל החברה, בצלאל מכליס, חלק מהמהלכים שהחברה ביצעה בעקבות מתקפת החמאס ב-7 באוקטובר. עם תחילת הלחימה פונו יישובים רבים לאורך הגבולות ואלביט נאלצה לסגור מספר מתקני ייצור שלה שהיו בפריפריה ולהעביר את הייצור לאתרים בטוחים יותר. במקביל, היא נאלצה להתמודד עם הזמנות דחופות של צה"ל, למרות שכ-300 מעובדיה (15% מהעובדים בישראל) גוייס למילואים.

מכליס אמר שכדי להתמודד עם מצוקת כוח האדם, היא גייסה כמה מאות עובדים זמניים, החזירה לעבודה חלק מהעובדים שפרשו לפנסיה והגדילה את העומס על העובדים האחרים שלא גוייסו. במקביל, החברה ביצעה בדיקה מקיפה של שרשרת האספקה ורכשה מלאי מוגדל של חלקים ורכיבים במטרה שתוכל להתמודד עם הגדלת הביקוש של הצבא במידה והמלחמה תתמשך או תורחב.החברה מסרה שהיא מאמינה שהמדינה לא תעכב את התשלום על ההזמנות הדחופות החדשות, ולכן "הגידול באספקת המוצרים לצה"ל עשוי להיות מורגש בתוצאות הרבעון הבא (Q4 2023ׂ).

המלחמה הראשונה של מערכת צי"ד

ראוי לציין שלמלחמה עשויה להיות השפעה גם על תמהיל והגדרת המוצרים של החברה בשנים הבאות. זו המלחמה הראשונה שבה מערכת צי"ד (צבא היבשה הדיגיטלי) מופעלת בקנה מידה מלא. זוהי מערכת חשובה מאוד בפורטפוליו של אלביט, ולקוחות רבים באירופה ובארה"ב רכשו נגזרות שלה. ללקחי המלחמה תהיה השפעה גדולה על הגדרת המערכת והדרישות ממנה. במקביל, כעת מתנהלים דיונים בארה"ב על חבילת סיוע לישראל בהיקף של 14.5 מיליארד דולר. בשיחת הוועידה מסרו מנהלי אלביט שהם מכירים את ההצעה ושהיא כוללת גם רכש מערכות מתוצרת אלביט המיוצרות בחברות הבנות שלה בארה"ב.

המלחמה מגיעה לאחר סיומו של אחד מהרבעונים הטובים בתולדותיה: ברבעון השלישי 2023 צמחו המכירות של חברת אלביט (Elbit) בכ-11% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד והסתכמו בכ-1.5 מיליארד דולר. צבר ההזמנות בסוף ספטמבר הסתכם בכ-16.6 מיליארד דולר, בהשוואה ל-14.7 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. הצמיחה במכירות של אלביט היא תוצאה מהמתיחות הגוברת בעולם וההצטיידות המואצת של הצבאות לאור המלחמה באוקראינה והחששות למלחמה באוקיינוס השקט.

המארינס הכפיל את היקף ההזמנות לציוד ראיית לילה

הדבר מתבטא בשורה של עסקאות שאלביט חתמה עליה לאחרונה, בהן הקמת מפעל ייצור מערכות ארטילריות ברומניה, אספקת מערכות חימוש משוטט למדינה אירופית ב-95 מיליון דולר, זכייה במכרז של 170 מיליון דולר לריכוז פרוייקט הצבא הדיגיטלי של שבדיה ועוד. רק השבוע היא קיבלה מארה"ב הזמנת מסגרת בהיקף של עד 500 מיליון דולר לאספקת משקפי ראיית לילה (Squad Binocular Night Vision Goggle) עבור עבור המארינס. ההזמנה היא לחמש שנים, וכוללת אספקת חלפים, תמיכה לוגיסטית וציוד לתיקון ובדיקת מערכות שתוקנו או שעברו שיפוץ.

אלביט דיווחה שעם החתימה על החוזה, היא קיבלה הזמנה ראשונה בהיקף של 127 מיליון דולר. מדובר בהזמנות המשך בעקבות רכישות קודמות של המארינס: בשנים 2022 ו-2021 היא קיבלה הזמנות בהיקף של 41 מיליון דולר בכל שנה לאספקת ציוד הראיית הלילה הזה. פירוש הדבר שארה"ב הגדילה פי 2.5 את היקף הרכש עבור יחידות החוד החשובות ביותר שלה. אלא שאחת מהשאלות המטרידות היום את המשקיעים ואת התעשייה, היא כיצד המלחמה בישראל תורגש ברבעון הבא של אלביט, שיהיה רבעון המלחמה הראשון בדו"חותיה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מלחמה 2023 , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אלביט , מלחמה