פולקסווגן ביטלה הזמנה של 33 מיליון דולר מאפולו פאוור
30 ספטמבר, 2024
הקפיאה פרוייקט משותף שתוכנן לספק מערכת סולארית לטעינת סוללות ברכב מסחרי עתידי. במחצית הראשונה של 2024 צמחו מכירות אפולו פי 2.65 והסתכמו בכ-7.5 מיליון שקל
בתמונה מלעלה: משאיות פורד מצויידות ביריעות סולאריות של אפולו פאוור. צילום: אפולו פאוור
פולקסווגן ביטלה את הזמנת הענק לאספקת יריעות סולאריות גמישות עבור דגמי רכב עתידיים שלה. מדובר במה שהיה ההסכם המסחרי הראשון בשוק הרכב של חברת אפולו פאוור (Apollo Power) מיקנעם. במאי 2022 היא חתמה על הסכם ארוך טווח עם קבוצת פולקסווגן לאספקת יריעות סולאריות אשר ישולבו בדגמי רכב לאחר גמר הייצור (after market). מדובר היה בתוכנית לספק עשרות אלפי יריעות במשך 10 שנים בהיקף כולל של כ-33 מיליון דולר. לאחר חתימת ההסכם הודיעה אפולו שהיא מתכננת להקים קו ייצור ייעודי לצורך יישום ההסכם.
היריעות היו מיועדות להתקנה באחד מדגמי הרכב של חטיבת כלי-הרכב המסחריים של פולקסווגן (Commercial Vehicles). האספקה היתה אמורה להתבצע באמצעות החברה הבת סולארפיינט. מדובר היה בפתרון המבוסס על היריעה הסולארית של אפולו, אשר יועד להטעין את מצבר הרכב. שתי החברות בדקו מספר אבות טיפוס לקראת הייצור המסחרי, אשר לפי הערכות החברה היה צריך להגיע להיקף של כמה עשרות אלפי יחידות במשך 10 שנים.
בתחילה האספקה תוכננה לאמצע 2024, אולם בחודש מרץ האחרון החברה דיווחה שהאספקות נדחו למחצית 2025, באוגוסט 2024 היא דיווחה שפוקלסווגן ביקשה לדחות את תחילת האספקה המסחרית לאמצע 2026, והשבוע התברר שלא מדובר בדחייה חוזרת – אלא בביטול. השבוע החברה הודיעה שפולקסווגן הודיעה לסולארפיינט על עצירת פעילויות הפיתוח ביחס למוצר, בעקבות בחינה פנימית בנושא השימוש במוצר במסגרת דגם הרכב המתוכנן. פולקסווגן מסרה לחברה שאם תחליט לחדש את הפיתוח, היא תיידע את סולארפיינט. בנוסף, היא ביקשה לקבל סקירה של עלויותי סולארפיינט כתוצאה מביטול הפרויקט.
פתרון ייחודי לשוק נישה
חברת אפולו פאוור הוקמה בשנת 2014 על-בסיס טכנולוגיית יריעות סולאריות גמישות שפותחה בחברת אינוונטק ופעילותה מתבצעת באמצעות סולארפיינט נמצאת בכעולותה המלאה. הודות לאלסטיות הגבוהה (יכולת כיפוף עד לקוטר של 1 ס"מ) ולמשקלן הנמוך של היריעות (3-4 ק"ג למ"ר), ניתן לפרוס אותן בקלות גם על-גבי משטחים בלתי שטוחים, ולנצל מבנים ושטחים שלא ניתן להתקין בהם פאנלים קשיחים וכבדים. כיום הנצילות שלהן היא כ-17.5%, שהיא נמוכה מהיעילות של פנלים קשיחים (21%-24%), ולכן הן מתאימות לשוקי נישה ייחודיים.
השוק הביטחוני אחראי לכשליש מהמכירות
לחברה מפעל ייצור ביקנעם המייצר ידיעות בהספק כולל של עד 10 מגה-ואט בשנה, ומשמש בעיקר לפרוייקטי פיילוט וסדרות קצרות, ומפעל נוסף באזור התעשייה מבוא כרמל שביקנעם אשר מיועד לייצור בקנה מידה גדול עד להספק של 190 מגה-ואט בשנה. בשנת 2023 הסתכמו מכירותיה בכ-7.5 מיליון שקל, מתוכן 14.6% היו לשוק הרכב וכ-36% לשוק הביטחוני.
במחצית הראשונה של 2024 צמחו מכירותיה פי 2.65 בהשוואה למחצית 2023, והסתכמו בכ-7.5 מיליון שקל (כמו בכל 2023). החברה החלה להיסחר בבורסה בתל אביב בשנת 2017. במהלך השנה האחרונה הפסידה מניית החברה כ-50% ממחירה, וכיום החברה נסחרת במחיר של כ-485 אגורות לפי שווי שוק של כ-276.4 מיליון שקל.
פורסם בקטגוריות: Automotive , אנרגיה וסביבה , חדשות , תעשייה ישראלית
פורסם בתגיות: אנרגיה סולארית , אפולו פאוור