מהפיכת הרכב החשמלי מכה בפולקסווגן
30 אוקטובר, 2024
דיווחה על ירידה של 6.8% בהיקף הייצור, וירידה של 41.7% ברווח התיפעולי ברבעון השלישי 2024. מתכננת סגירת מפעלים. האיחוד האירופי הטיל מיסי ייבוא על רכב חשמלי מתוצרת סין, בגלל "תחרות בלתי הוגנת"
בתמונה למעלה: ID.7 Pro S של פולקסווגן. השיגה בתחילת החודש טווח נסיעה של 794 ק"מ בטעינת סוללה אחת
מהפיכת הרכב החשמלי, וההובלה הבולטת של סין בתחום המתפתח הזה, מזעזעים את תעשיית הרכב האירופית אשר מהווה את אחד מעמודי התווך הכלכליים של המעצמות האירופיות הגדולות דוגמת גרמניה וצרפת. היום (ד') דיווחה קבוצת פולקסווגן (Volkswagen) על תוצאות מאכזבות מאוד עבור תשעת החודשים הראשונים של 2024. החברה מכרה 6.46 מיליון כלי-רכב בהשוואה ל-6.76 לפני שנה (ירידה של 4.4%). היקף המכירות הסתכם בכ-237 מיליארד אירו בהשוואה לכ-235 מיליארד אשתקד אשתקד, אולם הרווח התיפעולי התכווץ בכ-21% והסתכם בכ-12.9 מיליארד אירו.
כאשר בודקים את נתוני הרבעון האחרון בלבד, התמונה דרמטית בהרבה: ירידה של 6.8% בהיקף הייצור, ירידה של 8.3% במספר המכוניות שנמכרו, וירידה של 41.7% ברווח התיפעולי. במקביל, החברה מגדילה את השקעותיה בתחום רכישת טכנולוגיות לרכב חשמלי ולרכב מוגדר תוכנה. בסך הכל, החברה מעריכה שעד סוף 2024 היא תשקיע כ-3.5 מיליארד אירו במיזוגים ורכישות של חברות טכנולוגיות. אחד מהמהלכים האלה הוא השקעה בהיקף של יותר מ-2 מיליארד אירו בהקמת חברה משותפת עם חברת Rivian האמריקאית. החברה החדשה תפתח פלטפורמת תוכנה לרכב מבוסס תוכנה וארכיטקטורה כוללת של רכב חשמלי.
המשבר מגיע אל גרמניה
ההשקעה המתוכננת של VW בשותפות החדשה צפויה להסתכם בכ-5 מיליארד אירו. לאור המצב הזה, החברה נאלצה להיכנס השנה לתהליכי ארגון מחדש בעלות כוללת של כ-2.2 מיליארד אירו: חלקם תוצר של שינויים טכנולוגיים, דוגמת בניית תשתית לייצור סוללות לרכב חשמלי. אחרים היו תוצאה של המתיחות הגלובלית: בעיקר פירוק בנק בבעלות הקבוצה שפעל ברוסיה. התוצאה היתה ירידה של יותר מ-60% במניית החברה בשנה האחרונה, לשפל של 24 שנים.
כעת החברה מתמודדת עם משבר נוסף: באמצע השבוע דיווח האתר Euronews שהחברה מתכננת לסגור לפחות שלושה מפעלי ייצור בגרמניה המעסיקים כמה עשרות אלפי עובדים, ולהפחית ב-10% את משכורות העובדים הנותרים. הקבוצה מעסיקה כ-680,000 עובדים בעולם, מתוכם כ-300,000 עובדים ב-10 מפעלים בגרמניה. אם היא באמת תסגור מפעלים בגרמניה, זו תהיה הפעם הראשונה בתולדותיה: מאז שהוקמה לפני 87 שנים היא לא סגרה אף מפעל במדינת המוצא.
מיסי ייבוא לבלימת המתחרות הסיניות
אחד מהקשיים הגדולים של הקבוצה נעוץ במעבר לרכב חשמלי אשר מצריך שינוי בקווי הייצור ובתמהיל המקצועי של העובדים. על-פי הערכות של האיחוד האירופי, קרוב ל-200,000 עובדים ביבשת יאבדו את מקומות עבודתם בשנים הקרובות בעקבות המעבר לרכב חשמלי. אלא שבפינה ממתינה תעשיית הרכב הסינית. להערכת נציבות האיחוד האירופי, בשנת 2020 ייצרה סין כ-3.9% מכל המכוניות החשמליות בעולם, וכעבור 3 שנים בלבד (2023) היא ייצרה כ-25% מהמכוניות החשמליות בעולם.
בחודש ספטמבר 2023, לאחר בדיקה שנמשכה מספר חודשים, קבעה הנציבות האירופית שהתחרות מול חברות הרכב הסיניות "איננה הוגנת מכיוון שהן נהנות מסובסידיות ממשלתיות רחבות היקף". המענה הגיע השבוע: האיחוד האירופי הטיל מיסי ייבוא בגובה של 35.3% על רכב חשמלי מתוצרת סין. חלק מהחברות הסיניות ששיתפו פעולה עם החקירה של האיחוד ייהנו ממיסי ייבוא מופחתים. כך למשל, BYD תשלם 17% ו-Geely תשלם 18.7%.
פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות