אלקטריאון החלה בתוכנית התייעלות; מעדכנת המיקוד העסקי
31 אוגוסט, 2025
דיווחה שהמלחמה פגעה בפרוייקטים ובמאמצי הפיתוח. תתמקד במערכות טעינה סטטיות ודינמיות במתחמים מוגדרים, על חשבון כבישים חשמליים ציבוריים
חברת אלקטריאון (Electreon) חשפה היום (א') עם פרסום דו"חותיה לרבעון השני תוכנית התייעלות ארגונית ומיקוד עסקי בערוצים בעלי פוטנציאל מסחרי מיידי. אלקטריאון רשמה ברבעון האחרון הכנסות של כ-3 מיליון ש"ח, בעיקר מפרויקטים קיימים בחו"ל, והפסד נקי של כ-27 מיליון ש"ח. בקופתה היו בסוף הרבעון כ-45 מיליון ש"ח.
תוכנית ההתייעלות של החברה מבוססת על מיקוד הפיתוח במוצרים קיימים ובמוצרים קרובים לשלב המסחור, התמקדות בפלחי שוק מוגדרים, התאמה של מצבת העובדים וצמצום כללי בהוצאות. להערכת החברה, התוכנית תביא להפחתה של כ-21% בהוצאות במחצית השנייה של 2025, החל משנת 2026 יופחות ההוצאות בכ-33%, בהיקף כולל של כ-31 מיליון שקל. בסך הכל, התוכנית תוריד את קצב שריפת מזומנים ל-8-19 מיליון שקל ברבעון.
הפיתוח יתמקד במוצרים מסחריים
מיקוד מאמצי הפיתוח יתבטא בכך שכ־80% ממשאבי הפיתוח יופנו לתמיכה ופיתוח במוצרים דוגמת מערכות טעינה לכלי-רכב כבדים בקונפיגורציות סטטית, סמי-סטטית ודינאמית, ובמערכת טעינה למכוניות נוסעים (PV) הנמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים. כ-20% ממאמצי הפיתוח יוקדשו לפיתוחים ארוכי טווח, לרבות שיתופי פעולה אסטרטגיים עם טויוטה, דנסו ויצרני רכבים נוספים, פיתוח מערכת טעינה ייעודית לשוק הפרטי והמשך פיתוח מוצר הטעינה האלחוטית הביתית (Home Charger). במקביל, החברה מתכוונת להתמקד בפלחי שוק שלהערכתה הם בשלים לאימוץ טכנולוגיית טעינה אלחוטית: ציי אוטובוסים ומשאיות, פרויקטי BRT, נמלי תעופה וקמפוסים, ומוניות ושירותי תחבורה שיתופית.
בעקבות ההודעה על תוכנית ההתייעלות, עלתה מניית החברה בבורסה בתל אביב בכ-6%, והיא נסחרת היום לפי שווי שוק של כ-606 מיליון שקל. ראוי לציין שבחודש מרץ 2025 איבדה המנייה קרוב ל-75% ממחירה. ככל הנראה עקב עקב שינויים במדיניות המיסוי של רכב חשמלי בישראל ועקב מגמות גלובליות כמו המשבר של חברת טסלה ושינויים רגולטוריים בעולם.
אף שטכנולוגיית הדגל של החברה היא כביש חשמלי המאפשר טעינה אלחוטית תוך כדי נסיעה, מההודעה לבורסה וממצגת המשקיעים, עולה שהחברה ויתרה על הרעיון לבנות כבישי טעינה ציבוריים. המיקוד העסקי שלה יעבור למתן פתרונות טעינה במתחמים סגורים דוגמת קמפוסים, שדות תעופה וציי רכב בעלי מסלולי נסיעה קבועים. פירוש הדבר שמשקל הטעינה הדינמית יקטן בהשוואה למשקל תחנות הטעינה הסטטיות בשוק ציי הרכב (למשל חניוני אוטובוסים) ובשוק הפרטי הביתי.
פחות כבישי טעינה ציבוריים
לעומת זאת, הפיתוח וההשקעות בפריסת תשתיות נרחבת בכבישים ציבוריים יעמדו במוקד משני יותר. אלקטריאון מדגישה כי היא ממשיכה לשמור על פעילות במספר פרויקטים ציבוריים, בעיקר במדינות שבהן זכתה במכרזים או נהנית מתמיכה ממשלתית, בהן שבדיה, צרפת וגרמניה. לעומת זאת, פרויקטים דומים שתוכננו בישראל נדחו עקב המלחמה, ובחברה מציינים כי גיוס נרחב של עובדים לשירות מילואים פגע בקצב הפיתוח.
אלקטריאון מדגישה את המשך העבודה עם יצרניות רכב בינלאומיות דוגמת טויוטה, וולוו, ויצרנים נוספים, במטרה להבטיח תאימות ושילוב של הטכנולוגיה בדגמים חדשים. במסגרת תוכנית ההתייעלות הארגונית, שתהיה כרוכה גם בצמצום כוח האדם, מתכוונת החברה לחסוך כ-31 מיליון שקל בהוצאות תפעוליות בשנה, ולהוריד את קצב שריפת מזומנים ל-8-19 מיליון שקל ברבעון.
כניסה אל שוק הטעינה הביתית
אחד מהמהלכים הבולטים הוא פנייה ישירה לשוק הביתי, עם פיתוח משטח טעינה אלחוטי לרכב חשמלי המיועד לחנייה פרטית. המוצר נועד לאפשר טעינה נוחה ללא צורך בכבלים, ובכך להנגיש את הטכנולוגיה לכל נהג ולא רק לציים או מוסדות. אף שאין עדיין נתונים טכניים מפורטים לגבי ההספק או קצב הטעינה, הצגת הפתרון הביתי מסמנת הרחבה אסטרטגית אל תחום שבו קיים פוטנציאל מסחרי משמעותי.
פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , תעשייה ישראלית
פורסם בתגיות: אלקטריאון , טעינה אלחוטית , רכב חשמלי

