חיישן בכל פינה: האלקטרוניקה נכנסת לתוך המנוע
29 דצמבר, 2013
שוק חיישני הסיליקון בתוך המנוע ובמערכות המכניות יגיע להיקף של 1.3 מיליארד דולר ב-2017: תקנות זיהום סביבה חדשות שייכנסו לתוקף בארה"ב ובאירופה דוחפות את שוק החיישנים והאלקטרוניקה בתוך המנוע ומערכות ההנעה המכניות
שוק חיישני הסיליקון בתוך המנוע והרכב יגיע להיקף של 1.3 מיליארד דולר ב-2017
השוק העולמי של חיישני סיליקון המשולבים במערכות ההנעה המכניות בכלי-רכב ממשיך לצמוח וצפוי להגיע להיקף של יותר ממילארד דולר בשנת 2013. כך מעריכה חברת המחקר IHS iSuppli. להערכת החברה, השוק יצמח בשנים הקרובות בשיעור של 5%-7% בשנה להיקף של כ-1.3 מיליארד דולר ב-2017.

להערכת ד"ר ריצ'רד דיקסון, האנליסט הראשי לתחום MEMS ו-Sensors בחברת IHS, מאחורי המגמה ניצבת רגולציה מחמירה בארצות הברית, יפן ואירופה בתחום הפחתת צריכת הדלק של מכוניות והקטנת זיהום האוויר שהן מייצרות.
מעניין לציין שכעת הרגולטורים מתמקדים דווקא במנועי דיזל. אומנם הם חסכוניים יותר באנרגיה ופחות מזהמים ממנועי בנזין, אולם הם פולטים גאזים רעילים במיוחד הדורשים טיפול וניטור. הפחתת הזיהום נעשית באמצעים כמו התקנת מסננים באגזוזים, החזרת חלק מגזי הפליטה לאגזוזים, פירוק גזים רעילים באמצעות מערכות קטליטיות ועוד. "כל השיטות הללו דורשות חיישנים לבדיקת יעילות המערכות והבקרה עליהן".
אמצעים נוספים הנכנסים כעת לפסי הייצור אצל רוב היצרנים כוללים למשל מערכות הדממת מנוע (Stop-start), המדמימות את המנוע לרגעים מעטים, כמו למשל בעת המתנה ברמזור. המערכות האלה נעזרות בשילוב של חיישנים העוקבים אחר תנועת הגלגלים לוודא שהרכב עומד, חיישנים הבודקים את מצב המצמד והבלמים וחיישנים הבודקים את מצב הפעולה של תיבת ההילוכים.
במקביל מופעל גם חיישן זרם הבודק האם יש בסוללה מספיק אנרגיה להפעלה מחודשת של המנוע. להערכת החברה, מערכות Stop-start נמצאות בשלב החדירה לשוק הרכב, ועד לשנת 2017 הן יותקנו בכ-30% מכל המכוניות.
מערכות נוספות הנכנסות כעת לקווי הייצור כוללות מסננים להסרת חלקיקים מהבנזין, המשמשים לניקוי הדלק במנועי הזרקת דלק, בדומה למנועי דיזל. הן יידרשו בתקן Euro 6 ופעולתן מסתמכת על המידע המגיע חיישני לחץ מסיליקון.
חיישני סיליקון נוספים הנדרשים כדי לייעל את המנועים כוללים חיישני לחץ בתוך הצילנדרים לוויסות תנאי הבעירה. להערכת IHS בעתיד יותקן חיישן כזה בכל צילינדר במנועי דיזל (דיימלק ופולקסווגן כבר התחילו לשלב אותם בתכנוני הדגמים העתידיים).
המכוניות החדשות יצויידו בחיישני לחץ שמן לניטור דליפות בנערכות הממסר, חיישנים לבדיקת שיעור התנדפות הדלק מהצנרת ומהמיכלים וכמובן חיישני לחץ עבור הממירים הקטליטיים האקטיביים, המזרימים אמוניה לתוך האגזוז.
מבחינת תעשיית האלקטרוניקה מדובר בהיבט נוסף: מאחורי כל חיישן נוסף הנכנס למערכת המכנית בכלי-הרכב, מצוי מיקרו-בקר העוקב אחריו, רשת תקשורת המקשרת בין כל החיישנים ומחשב מרכזי המעבד את המידע ומנהל את כל המכונית. כאן כבר מדובר בשוק גדול בהרבה.
פורסם בקטגוריות: אנרגיה וסביבה , מחקרים ונתוני שוק
פורסם בתגיות: featured

