חלל תקשורת בוחנת את הגדלת הכיסוי הלווייני באמצעות כבל אופטי

31 ינואר, 2012

ככל הנראה מדובר בכבל האופטי המקשר בין אירופה לבין המזרח התיכון. שני האזורים האלה מכוסים בנפרד על-ידי אלומות התקשורת של לווייני עמוס. מבחינת הלקוחות של החברה, הכבל הוא "שקוף" והם לא ירגישו בקיומו. הלוויין עמוס-5 החל לספק שירותים מסחריים

חלל תקשורת לוויין עמוס
דודי זוסימן, מנהל תוכנית עמוס-4

הרעיון מאפשר להתגבר על המחסור בנקודות חלל עבור לוויינים חדשים

בשבוע בעבר החל הלוויין עמוס-5 שבבעלות חברת חלל תקשורת (Spacecom) לספק את השירותים המסחריים ללקוחות הראשונים. אולם בחברה בוחנים כעת אפשרויות נוספות להרחבת אזורי הכיסוי שלה. אחת מהאפשרויות היא שימוש בכבל אופטי המקשר בין אירופה והמזרח התיכון, ככל הנראה בין ישראל ואיטליה.

המחסור בנקודות חלל

כך התברר אתמול במהלך הרצאתו של מנהל תוכנית עמוס-5 בחברה, דודי זוסימן, במהלך כנס החלל הבינלאומי השביעי שנערך בשיתוף מכון פישר ומשרד המדע והטכנולוגיה. זוסימן הסביר שספקיות שירותי תקשורת לווייני קטנות, דוגמת החברה הישראלית, מתקשות להגדיל את חלקן בשוק מכיוון שקשה להשיג אישורים מארגון ה-ITU לקבלת נקודות חללשבהן ניתן להציב את לווייני התקשורת.

חלל תקשורת
הלוויין עמוס-5 בחלל

לווייני תקשורת ממוקמים במסלול היקפי במרחק של 36 אלף ק"מ מכדור הארץ. בגובה הזה מהירות תנועתם זהה למהירות סיבוב כדור הארץ, ומנקודת מבטו של צופה מהארץ הם נראים כעומדים במקומם. לדבריו, רוב נקודות השמיים לשידורים ב-C-Band ו-K-Band תפוסות על-ידי מאות לוויינים לאורך המסלול ("חגורת קלארק"). לכן כדי לשגר לווייינים נוספים יש להמתין שתתפנה נקודת שמיים כלשהיא התפוסה על-ידי גורם אחר.

כדי להתגבר על המבעייה בוחנת החברה את האפשרות לשלב בין תקשורת קרקעית לתקשורת לוויינית, כאשר מבחינת הלקוח הסופי, הכבל יהיה שקוף לחלוטין. אפשרות נוספת שהחברה בוחנת היא שיתוף פעולה עם גורם שיש לו נקודת שמיים קיימת באמצעות לוויין משותף שייתן שירותים ללקוחות של שתי החברות.

מאבק על עמוס-6

בימים אלה החברה מנהלת תהליך של בחירת יצרן עבור הלוויין עמוס-6. לאחרונה איימה התעשייה האווירית שאם היא לא תזכה בפרוייקט היא תיאלץ לסגור אתקו הייצור של לוויינים מגביהי רום (GEO). שר המדע והטכנולוגיה, דר גניאל הרשקוביץ, אמר ל-Techtime שהמשרד מעורב במאמצים כיום בשיתוף האוצר לאיתור מנגנון תמיכה בתע"א שיאפשר לה לזכות בפרוייקט.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית