IVC: קרנות ההון סיכון מתעוררות לחיים – גייסו 914 מ' ד'

15 ינואר, 2015

סקר IVC מגלה שמדובר בגיוס שיא של 6 השנים האחרונות ועלייה של 18% בממוצע של העשור האחרון. "ש היום מספר שיא של חברות פורטפוליו ישראליות שהשווי שלהן נאמד במאות מיליוני דולרים"

סקר IVC מגלה שמדובר בגיוס שיא של 6 השנים האחרונות ועלייה של 18% בממוצע של העשור האחרון. "ש היום מספר שיא של חברות פורטפוליו ישראליות שהשווי שלהן נאמד במאות מיליוני דולרים"

קרנות ההון סיכון הישראליות גייסו בשנת 2014 סכום של כ-914 מיליון דולר, המהווה שיא של 6 שנים. סכום הגיוס היה גבוה ב-68% מהסכום של 544 מיליון דולר שגויסו בשנת 2013, וגבוה ב-18% מהממוצע השנתי של העשור האחרון, שהסתכם בכ-777 מיליון דולר בעשור האחרון. כך עולה מהסקר השנתי של חברת המחקר IVC Research Center, אשר בוצע בשיתוף עם פירמת הייעוץ KPMG  ‏סומך חייקין.

גיוסי קרנות הון סיכון ישראליות (במיליארדי דולרים)ץ שנת 2015 צפויה להיות טובה יותר
גיוסי קרנות הון סיכון ישראליות (במיליארדי דולרים)ץ שנת 2015 צפויה להיות טובה יותר

ארבע קרנות הון סיכון ותיקות הצליחו לגייס מעל 100 מיליון דולר כל אחת, ותפסו נתח כולל של 64% מההון שגויס ב-2014. כרמל ונצ'רס גייסה את הסכום הגבוה ביותר: 194 מיליון דולר. מאגמה גייסה 150 מיליון דולר, קרן JVP ביצעה סגירה ראשונה (first closing) בהיקף של 160 מיליון דולר מתוך יעד גיוס של 180 מיליון דולר. בנוסף, וינטג' ונצ'רס, המשקיעה בקרנות אחרות, גייסה 144 מיליון דולר – כמחצית מההון של מיועד להשקעות בישראל.

מגמת הצמיחה במספר קרנות המיקרו נבלמה חלקית, כאשר רק שלוש קרנות חדשות גויסו ב-2014, לעומת ממוצע של 9 קרנות מיקרו בשלוש השנים הקודמות. מנכ"ל חברת המחקר IVC, קובי שימנה אמר שהתפתח חלון הזדמנויות המאפשר לחלק מחברות הניהול לעבור ממודל מיקרו למודל של קרן בטווח הביניים, "המעניק גמישות רבה יותר בביצוע השקעות".

בצד השני של הסקלה, ניכרת התעוררות של קרנות הון סיכון המשקיעות בשלבים מתקדמים ומאוחרים, בהם  חברות בשלבי צמיחה, להן מוצר קיים ושאיפות להרחבת המכירות. לחברות אלו פוטנציאל להתפתח לתאגידים בינלאומיים גדולים, והן מקדמות דרישה למימון בשלבים מאוחרים. קומרא קפיטל, שנוסדה על ידי השותפים לשעבר באוורגרין, בועז דינטה וארז שחר, וכן קרן אגאט קוריאה הן שתי דוגמאות לקרנות הפעילות בפלח השוק המתפתח. לפחות חמש קרנות נוספות נמצאות בשלבי גיוס שונים ומיועדות להשקעה בחברות  בצמיחה.

מגיעים משקיעים מסוג חדש

עופר סלע, שותף בחטיבת הטכנולוגיה ב- KPMG סומך חייקין אמר שיש היום מספר שיא של חברות פורטפוליו ישראליות שהשווי שלהן נאמד במאות מיליוני דולרים. "התשואה של קרנות הון סיכון בשנתיים האחרונות הינה מהגבוהות שהיו, וכתוצאה מכך משקיעים חדשים מסין ומהשוק המוסדי בישראל מצטרפים למשקיעים המסורתיים בקרנות הון הסיכון הישראליות, כגון קרנות הפנסיה והאוניברסיטאות האמריקאיות."

ההתפתחות של תעשיית ההון סיכון הישראלית מתועדת בשישה מחזורי גיוס, אשר הגיעו לשיא בשנת 2000, בה גייסו הקרנות הישראליות 2.9 מיליארד דולר. שפל  נרשם בשנת 2003, בה גוייסו רק 64 מיליון דולר. המחזור השישי של הגיוסים בתעשיה אשר החל ב-2011, הסתיים בדצמבר 2014 ונחתם בעליה עם גיוס של 3 מיליארד דולר בארבע שנים. מחזור שביעי שהחל רק לאחרונה, בראשית 2015.

לדברי מנהלת המחקר ב-IVC, מריאנה שפירא, "הנתונים שלנו מראים כי 19 קרנות הון סיכון ישראליות נמצאות כרגע בתהליכי גיוס, כולל שש קרנות של שחקנים חדשים לתעשיית הון הסיכון המקומית, והן מבקשות לגייס סכום מטרה מצטבר של כ- 1.8 מיליארד דולר. אנו צופים שרוב הקרנות האלו יגייסו במהלך שנת 2015, ומאמינים שההון שיגוייס יעמוד על כ- 1.2 מיליארד דולר עד סוף השנה. כבר ראינו 200 מיליון דולר ראשונים למחזור הנוכחי, בהודעת הגיוס של 83נורת', שהוכרזה בשבוע שעבר".

בתחילת 2015, ההון הפנוי להשקעות של קרנות הון הסיכון הישראליות עמד על 1.8 מיליארד דולר.  מתוך סכום זה, 462 מיליון דולר (25%) מוקצים להשקעות ראשונות, ויתר הסכום מוקצה להשקעות המשך.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות