סיב"ט: "הסתיימה הצמיחה הגדולה בייצוא הביטחוני של ישראל"

15 מרץ, 2012

לאחר עשור שבו שילש הייצוא הבטחוני את היקפו והגיע ליותר מ-7 מיליארד דולר בשנה, מתחילה התמתנות ואפילו ירידה. סגן ראש סיב"ט, איתמר גרף, הסביר שסיב"ט מנסה לפתח שווקים חדשים במדינות כמו וייטנאם, ולסייע גם ליצואניות בטחוניות קטנות ובינוניות

איתמר גרף: "הייצוא הבטחוני הפך למרכיב אסטרטגי בכלכלת ישראל"

הצמיחה הגדולה בהיקף הייצוא הביטחוני הסתיימה, וכעת אנחנו צריכים לאתר שווקים חדשים שאולי יהיו בעתיד שווקים מרכזיים. כך עולה מדבריו של איתמר גרף, סגן ראש סיב"ט שנאמרו במפגש מצומצם של בכירים מתעשיית ההייטק בארגון קבוצת טכנולוגיות.

ייצוא בטחוני"כעת אנחנו מסכמים את שנת 2011 ואנחנו רואים מגמת ירידה בייצוא, למרות ש-2012 צפויה להיות שנה טובה". לדבריו, הצטמצמות תקציבי הבטחון בשוקי המפתח המרכזיים, כמו אירופה וארה"ב דורשת היערכות לפיתוח שווקים חדשים. "אנחנו עדיין מחפשים את השוק הגדול הבא של הייצוא הבטחוני ופועלים במספר כיוונים.

הביטו על וייטנאם

"וייטנאם צפויה להיות מדינה מעניינת מבחינת הייצוא הבטחוני: היא מתפתחת במהירות ויש לה צרכים בטחוניים רבים. בשנה האחרונה ריכזנו מאמץ מיוחד כדי לפתוח את השוק הזה ואני חושב שהוא ייפתח בקרוב ליצואנים ישראלים.

"הודו היא מדינת ליבה בשבילנו, וכעת אנחנו מנסים להיכנס לעולם ביטחון הפנים בהודו ולא רק לשוק הצבאי. בינתיים זיהינו 6 מדינות בהודו שיש בהן צרכים רבים בתחומי הבטחון, השיטור ובקרת תנועה. בדרום אמריקה אנחנו מזהים את ברזיל כמדינת מפתח. אנחנו גם מאמינים שיש לנו טכנולוגיות ומוצרים המתאימים לצרכים של מקסיקו".

מחפשים הזדמנויות

גרף סיפר שלאור מגמות הצמצום ברכש והתעצמות באירופה "אנחנו מעבירים נציגים מאירופה למדינות יעד חדשות. למשל, העברנו נציגים שלנו מאירופה לקנדה ולמקסיקו. זה לא סוד שבאירופה ובארה"ב יש קיצוץ בתקציבים הרכש הבטחוני, ולכן צריך למצוא הזדמנויות מיוחדות, למשל אנחנו יכולים במקרים מסויימים להציע שימוש בכנולוגיות מדף החוסכות תקציבי פיתוח ללקוחות פוטנציאליים באירופה ובארצות הברית".

סיב"ט גילתה את החברות הקטנות

עוד הוא סיפר, שסיב"ט החליטה לסייע כעת גם לחברות קטנות ובינוניות. "השגנו תקציב של 2.5 מיליון שקל בשנה לביצוע עבודות מידענות שיסייעו לחברות קטנות ובינוניות. ואנחנו מספקים את המידע לחברות שיש להן אישורי ייצוא.

"הצטרפתי למשרד הבטחון בשנת 1993, כאשר הייצוא הבטחוני היה מיליארד דולר בשנה, וכיום הוא כשבעה וחצי מיליארד דולר בשנה. רק בעשור האחרון צמח הייצוא הבטחוני פי שלושה. כיום הוא מרכיב אסטרטגי בכלכלת ישראל.

איתמר גרף דיבר במסגרת מפגש שערכה קבוצת טכנולוגיות כדי להציג את תוכנית הכנסים הצבאיים שהיא מארגנת ב-2012. יו"ר תחום נכסים הצבאיים, אלוף אמנון בן-דוד, סיפר שבדיוק בכנס לפני שנה קיבלה מערכת כיפת ברזל את פרס המצויינות הטכנולוגית של הכנס.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית