רובוט הגרירה הענק של התע"א נכנס לשלב הניסויים המתקדמים

5 יולי, 2012

המערכת החצי-רובוטית מאפשרת לטייס לשלוט ברכב גרירה אשר מסיע את המטוס אל נקודת ההמראה. כיום ההסעה מבוצעת באמצעות מנועי המטוס: שלב שבו הם פגיעים לנזקים מחפצים שונים ושורפים יותר מטונה של דלק מטוסים יקר. התע"א במו"מ עם לקוחות

מערכת ה-TexiBot של התעשייה האווירית (IAI), מתחילה בשלבי הניסויים המתקדמים שלה בשדה התעופה שאטורו  (Chateauroux) שבצרפת.

מדובר במערכת חצי-רובוטית לגרירת מטוסים הנשלטת על ידי הטייס, ומיועדת להסיע מטוסים מהשרוול בטרמינל אל מסלול ההמראה. התע"א מסרה שבעקבות ההדגמות המוצלחות של המערכת בשנת 2011 ובשבועות האחרונים, מתנהלים מגעים עם לקוחות ראשונים. החברה תפרסם נתונים חדשים על ביצועי המערכת ביריד האווירי בפארנבורו שייערך ב-9-12 ביולי, בביתן המוקם בשיתוף עם נציגי אירבוס וחברת TLD.

טקסיבוט תעשייה אוויריתמערכת טקסיבוט מציעה תפיסת הפעלה חדשה בתחום מערכות ההסעה למטוסים מסחריים. מנועי המטוסים המסחריים יעילים מאד בטיסה בגובה רב, אולם לא כאשר הם מסיעים את המטוס על הקרקע. במהלך ההסעה הם שורפים כמויות גדולות של דלק, פולטים כמות גדולה של דו-תחמוצת הפחמן, פגיעים לנזקים של אובייקטים חיצוניים ויוצרים רעש רב בנמלי האוויר ובסביבתם הקרובה.

חסכון של 5 מיליארד דולר בשנה

הטקסיבוט מספק פתרון הסעיה אלטרנטיבי המבוסס על מנועים היברידיים (דיזל וחשמל) ומערך שליטה מיוחד המאפשר לטייס לנהוג את רכב הגרירה. במהלך 17 הדקות שבהן נוסע מטוס בואינג 747 אל נקודת ההמראה, הוא מכלה יותר מ-1 טון דלק (1,250 ליטר). הטקסיבוט צורך רק 25-30 ליטר דלק. מנועי המטוס פולטים 3.2 טון של דו-תחמוצת הפחמן, בעוד הטקסיבוט פולט פחות מ-60 ק"ג.

השימוש בטקסיבוט חוסך לחברות התעופה מיליוני דולרים בשנה בהוצאות דלק, ומיליארדי דולרים בשנה לתעשיית התעופה המסחרית: העלות הכוללת של גרירת מטוסי נוסעים בעולם בשנת 2020 מוערכת ב-8.5 מיליארד דולר לשנה; למערכת טאקסיבוט פוטנציאל להקטנת עלויות אלה לכדי פחות מ-3 מיליארד דולר לשנה.

שני דגמים שונים

פיתוח המערכת החל בשנת 2008, כפרוייקט משותף של התע"א, אירבוס, לופטהנזה וקבוצת TLD.  בשנת 2011 הוכחה תפיסת ההפעלה של המערכת במסגרת ניסויים על מטוס איירבוס 340-600 בנמל התעופה בטולוז, ועל מטוס בואינג 747-400 בנמל התעופה בפרנקפורט.

כעת נערכות החברות לייצר מערכת ההסעה בשתי תצורות: חברת TLD הצרפתית, העוסקת בייצור ציוד-עזר קרקעי לתעשיית התעופה, מתחילה בייצור מערכת טקסיבוט למטוסים צרי-גוף (Narrow Body). חברת TLD משתתפת עם חברת סימנס כספק משנה בפיתוח וייצור מערכות ההינע של הגורר. הטקסיבוט למטוסים רחבי-גוף (Wide Body)  צפוי לצאת לשוק כשנה לאחר כניסת מערכת טקסיבוט צרת-גוף לשוק.

כעת נמצאת התע"א בשלב האחרון של מו"מ על תכולת ניסויי-ביטא בפרנקפורט שיבוצעו על-ידי לופטהנזה LEOS, שהיא חברת השינוע הקרקעית של לופטהנזה. לפי התכנון ייערכו ניסויים על מטוס בואינג 737 של לופטהנזה, לרישוי ומעקב תוך הפעלת שלוש מערכות חדשות בתנאי תפעול מעשיים ויומיומיים החל מאמצע שנת 2013.

"רעיון מבריק שהפך לפריצת-דרך"

סמנכ"ל התע"א לפיתוח עסקי ולחברות בת, יהושע (שוקי) אלדר, אמר ששיתוף הפעולה המרשים בפיתוח הטקסיבוט "הצליח להפוך רעיון מבריק לפריצת-דרך חשובה, אשר תשנה את פני תעשיית התעופה". בין היתרונות הנוספים של המערכת: מנועי הדיזל והחשמל מונעים זליגה של נוזלים הידראוליים על מסלולי ההסעה. הם "ירוקים", קלים יותר לתחזוקה ובעלי אורך חיים רב. כמעט ולא נידרש לבצע שינויים במטוסים לצורך התאמתם לשימוש בטקסיבוט.

בנוסף, לא מתווסף כל משקל למטוס ואין צורך לבצע שינויים בנמלי התעופה עצמם. סימולציות שנערכו בנמלי אוויר אופייניים הראו שהשימוש במערכת לא משפיע על המטוס, התפוקה שלו או זמן ההסעה. טייסים שבחנו את המערכת דיווחו כי תחושת ההסעה זהה כמעט לחלוטין לתחושת ההסעה בעזרת מנועי המטוס.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית