סיליקון ואלי בנק (SVB) מרחיב את פעילותו בישראל: יציע שירותים פיננסיים גם לחברות טכנולוגיות גדולות

17 נובמבר, 2011

בנק SVB האמריקאי אשר סיפק החודש מימון בהיקף של 60 מיליון דולר לאלרון ואלווריון, מתכנן להרחיב את פעילותו בישראל. מנהל המשרד הישראלי דוד כהן: "תעשיית הטכנולוגיה זקוקה כיום להרבה יותר כסף ממה שהשוק וקרנות ההון סיכון יודעים לספק לה"

"גם החברות הטכנולוגיות הבוגרות זקוקות לפתרון ייחודי, מכיוון שיש להן מודלים עסקיים מגוונים מאוד, המשתנים מתחום לתחום, ולעתים אפילו ממוצר למוצר"

Silicon Valley Bank Israel
דוד כהן, מנהל SVB ישראל

Silicon Valley Bank, שהוא בנק ייעודי לחברות טכנולוגיות, החליט להרחיב את היקף הפעילות שלו בישראל, תוך שינוי בתמהיל הפעילות בארץ. בכוונת הבנק להגדיל את היקף השירותים הפיננסיים הניתנים לחברות טכנולוגיות צומחות או בוגרות, תוך שמירה על היקף השירותים הניתנים לחברות סטארט-אפ צעירות. כך נודע ל-Techtime.

דוגמא מובהקת לסוג הפעילות שהבנק מעוניין לחזק, היא הלוואת המימון של 30 מיליון דולר ש-SVB נתן לאחרונה לאלווריון כדי לרכוש את Wavion. למרות שהבנק פעיל בארץ מאמצע שנות ה-90, רק ב-2008 הוא פתח משרד בישראל, המנוהל כיום על-ידי דוד כהן.

הבנק של ההייטק

לדברי כהן, תעשיית הטכנולוגיה זקוקה כיום להרבה יותר כסף מאשר השוק וקרנות ההון סיכון יודעים לספק לה. "השילוב בין מימון באמצעות השקעה (Equity) לבין מימון באמצעות חוב נעשה חשוב יותר. מכיוון שאנחנו מייצגים בנק העובד בקנה מידה גלובלי, אין לנו מגבלות על היקף העיסקאות. אם תימצאנה עיסקאות שמוצדק לבצע אותן – הסכום לא יהווה בעיה".

קבוצת SVB מבצעת השקעות טכנולוגיות במתכונת שכמעט ולא מוכרת בשוק הישראלי, הנישען ברובו על השקעות הון סיכון. הקבוצה הוקמה בארה"ב ב-1983 כדי לתת מענה לסקטור הטכנולוגיה. במרכזה נמצא בנק מיוחד במינו: אין לו סניפים והוא משרת רק חברות הייטק המקבלות באמצעותו את כל השירותים הבנקאיים כמו חשבון בנק, פקדונות, קבלת אשראי ואפילו תשלומי משכורות.

כיום SVB מפעילה 26 משרדים בארה"ב, משרד בלונדון, משרד בהרצליה פיתוח, שני משרדים בהודו ושני משרדים בסין. היא נמצאת בתהליך הקמת בנק טכנולוגי בסין, ובתוך חודשיים יוקם גם בנק דומה בבירטניה. כיום הקבוצה משרתת כ-15 אלף לקוחות, בהן 800 קרנות הון סיכון ו-650 חברות ציבוריות. להערכת הבנק, למעלה ממחצית מהחברות מגובות קרנות הון סיכון בארה"ב, הן לקוחותיו.

חליפת מימון בהזמנה

דוד כהן מונה לתפקיד מנהל המשרד המקומי לפני כחצי שנה. לפני-כן הוא שימש במשך יותר מ-13 שנה כמנהל שותף ומנהל הכספים של קרן ההון סיכון ג'מיני.

מדוע צריך בנק מיוחד למגזר הטכנולוגי?

כהן: "בנקים מסחריים בוחנים חברות תעשייתיות באמצעות מדדים שרוב החברת הטכנולוגיות לא עונות להם. כך למשל, מחזור החיים של חברה טכנולוגית בשנים הראשונות כולל מספר גיוסי הון ובדרך כלל עוברים 8-10 שנים מרגע הקמתה ועד שהיא נעשית לחברה ריווחית העומדת בזכות עצמה ויכולה להימדד במדדים של בנקים רגילים.

"לנו יש משקפיים טכנולוגיים ואנחנו מבינים את מחזור החיים של חברות הטכנולוגיה. גם החברות הטכנולוגיות הבוגרות זקוקות לפתרון ייחודי, מכיוון שיש להן מודלים עסקיים מגוונים מאוד, המשתנים מתחום לתחום, ולעתים אפילו ממוצר למוצר, ולכן הן זקוקות לחליפות מימון מיוחדות".

מי הם הלקוחות שלכם?

"אנחנו מחלקים את התעשייה לשלוש קבוצות מימון מרכזיות, שכל אחת מהן זקוקה לסוג אחר של פתרון. חברות סטארט-אפ עם מכירות של עד 5 מיליון דולר בשנה זקוקת בד"כ להשלמת מימון כדי להגיע לשלבי גיוס הון נוספים. חברות צומחות בהיקף מכירות של 5-75 מיליון דולר בשנה זקוקות לשירותים פיננסיים כדי להתמודד עם הון חוזר, לקוחות ומלאי – אתגרים שכדאי להתמודד איתם בלא גיוס הון ודילול הבעלות. אנחנו נותנים כלי נוסף בארגז הכלים הפיננסי של החברה. החברות הבוגרות זקוקות לכל השירותים הפיננסיים הבנקאיים הרגילים, בנוסף למומחיות שלנו מתחום הטכנולוגי ורשת הקשרים הגלובלית שלנו".

מהו שוק היעד שלכם בישראל?

"מתחילת השנה מימנו בארץ חברות בתחום המדיקל, התקשורת, הקלינטק, הרפואה האסתטית וההשקעות. היעד ל-2012 הוא להגדיל את תיק ההלוואות בצורה משמעותית. חשוב לנו שאנשים בשוק יידעו ש-SVB הוא גוף הפועל בכל מרחב החברות הטכנולוגיות".

Share via Whatsapp