תעשיית הרכב נוטשת את לוח המחוונים: ברוכים הבאים לצג הדינמי

4 יוני, 2012

בתוך פחות מעשור יצויידו 80% מכלי-הרכב החדשים בעולם בממשק משתמש דינמי המשנה את מראה לוח המחוונים ואת מהות המידע המוצג עליו - בהתאם לבחירת הנהג. גם אינטל נכנסה לתחום במטרה להוביל את תשתית המחשוב בשוק הרכב העולמי

עד היום החידושים נכנסו תחילה למכוניות היוקרה. הפעם המגמה הפוכה

תעשיית האלקטרוניקה הממונעת משנה בהדרגה את פני תעשיית הרכב, ולפי ההערכות האחרונות היא תשנה באופן נחרץ את אופי חוויית הנהיגה. חברת המחקר ABI Research העריכה לאחרונה שעד לשנת 2020 יצויידו כ-80% מכל המכוניות החדשות שייצאו לשוק במחוונים גמישים המבוססים על צגים וירטואליים. זו הפעם הראשונה שטכנולוגיה אלקטרונית ממונעת חדשה נכנסת לשימוש נרחב בכל סוגי כלי-הרכב, ולא רק במכוניות היוקרה.

לוח מחוונים דינמי
לוח המחוונים העתידי של דודג' דארט

עד היום המסלול המקובל על תעשיית האלקטרוניקה הממונעת היה מלמעלה למטה. שוק המחוונים הגמישים (Dynamic Cluster) יעשה את דרכו מלמטה למעלה, ובמהירות עצומה: בשנת 2012 רק 2.5% מהמכוניות החדשות היוצאות לשוק מצויידות בטכנולוגיה החדשה. בתוך פחות מעשור, כמעט כל מכונית תהיה מצויידת בה.

ממשק אדם-מכונה חדש

"הצמיחה בשוק המחוונים הגמישים היא תוצאה של התמקדות היצרנים בממשקי אדם-מכונה (HMI) בתעשיית הרכב", הסביר האנליסט הראשי של החברה לתחום הרכב, דייויד אלכסנדר. להערכתו, השימוש הגובר באמצעי הגנה מתוחכמים כמו מערכות התראה בפני התנגשות וסטייה מהנתיב, לצד השילוב של מערכות הניווטר בתוך המכוניות והדרישה של הלקוחות לשלב סמארופטנים בתוך תא הנהג, הופכים את ה-HMI למרכיב מרכזי ביכולת הבידול והמיתוג של יצרני הרכב.

לוח המחוונים הדינמי מאפשר לנהג לשנות את מראה לוח המחוונים בלחיצה על כפתור. הוא יכול להחליט איזה מחוונים יוצגו ואיזה לא, איה מהם יודגשו ולבחור את הצבעים ואת אופן הצגת המידע. חלק מהיצרנים כבר הציגו את התפיסה שלהם של לוח מחוונים גמיש, ברמות שונות של גמישות. כך למשל, חברת יונדאי הציגה בשנה שעברה לוח מחוונים המשנה גם את תוכן המידע המוצג וגם את צורת ההצגה שלו. חברת יגואר חשפה לוח מחוונים הכולל תפריט בחירה אולם שומר על המראה הקלאסי של מחוונים עגול של מכוניות מירוץ. חברת ג'נרל מוטורס הודיעה שדגמי קדילק ודודג' שייצאו ב-2013 יצויידו בלוח מחוונים דינמי.

אלקטרוניקה ממונעת
הקונספט של חברת יונדאי

זיהוי המחוות של הנהג

החברה מעריכה שבעשור הקרוב יוסיפו כל היצרנים הגדולים תכונות חדשות ללוח המחוונים: דוגמת מסכי-מגע, יכולת מתן פקודות קוליות, תצוגות עיליות כמו במטוסי-קרב, יכולת זיהוי מחוות של הנהג, משוב המבוסס על חוש המישוש, תקשורת בין מכונות (M2M) ועוד. "בטווח הרחוק, כולם מעוניינים לספק לרכב יכולות מציאות רבודה (Augmented Reality).

אינטל נכנסת לתמונה

יצרניות השבבים לא נשארות אדישות למגמה החדשה. לפני כחודשיים ביקר נשיא אינטל, פול אטוליני בעיר קרלסרואה שבגרמניה כדי להשתתף בארוע צנוע, אולם חשוב ביותר: הוא חנך מרכז פיתוח חדש של החברה שמטרתו ללמוד את תחום "המכונית המקושרת" (Connected Car). המטרה היא לפתח פלטפורמות שייהפכו את אינטל לספקית תשתיות המחשוב המרכזיות לכל מערכות המידע, הניהוג, השליטה והבידור ברכב.

במקביל, הודיעה אינטל על תוכנית תמיכה רחבת היקף במחקרים משותפים עם האקדמיה כדי לחקור את צורכי המחשוב של הרכב העתידי, הממשקים היעילים להעמסת מידע למוחו של הנהג מבלי לפגוע בריכוז, פיתוח טכנולוגיות בידור ממונעות חדשות ואפילו ניהול רשתות מידע פנימיות בתוך הרכב.

קרן ההשקעות שלה, אינטל קפיטל, תשקיע בנושא 100 מיליון דולר ב-4 השנים הבאות באמצעות השקעה בחברות סטארט-אפ המפתחות חומרה ותוכנה עבור המכונית המקושרת. אינטל גם חתמה על הסכמי שיתוף פעולה עם חברות מצד שלישי (כמובן שההסכם הראשון היה עם יצרנית יפנית), לפיתוח משותף של פלטפורמות מחשוב ממונעות.

מדוע תעשיית הרכב?

אומנם אינטל לא המציאה את הגלגל, אבל היא בהחלט מאמינה שהאבזר הנייד האולטימיטיבי כולל לפחות ארבעה גלגלים. כבר היום ניתן למצוא שפע יישומים ואפליקציות למחשוב ותיקשור הרכב. כמעט כל מכונית מודל 2012 בעולם כוללת רשת תקשורת פנימית, והשלב הראשון בתיקון תקלות אינו פתיחת מכסה המנוע – אלא חיבור המכונית למחשב.

אלא שחברות כמו אינטל בודקות שווקים משני פרמטרים מרכזיים: עד כמה השוק גדול, והאם הן יכולות להוביל אותו. ובשני הפרמטרים האלה הפוטנציאל מצוי אי-שם בין מבטיח למלהיב. תעשיית הרכב העולמית נמצאת בשלבי צמיחה: לפי איגוד תעשיות הרכב העולמי (OICA) בשנת 2010 יוצרו בעולם 78 מיליון כלי-רכב פרטיים ומסחריים, בהשוואה ל-66 מיליון בשנת 2005. ומה שיותר נחמד מבחינתה של אינטל, זהו שוק ללא שליט.

יצרניות הרכב לא נוהגות להסתמך על פלטפורמות מחשוב ותקשורת מוכנות. דרישות הביצועים, האמינות והבטיחות ממערכות ממונעות הן כל-כך גבוהות, שהן חוששות להפקיד את התשתית בידיה של ספקית מחשוב אחת, ומעדיפות פיתוח עצמי על-פני פלטפורמה גנרית. אם אינטל תצליח לשכנע אותן שיש בידה פתרון גנרי מתאים, היא תתפרץ לתעשיית "התקשורת הניידת" מכיוון בלתי צפוי לחלוטין.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טכנולוגיות מידע , מחקרים ונתוני שוק , מחשבים ומערכות משובצות , מערכות משובצות