שבוע לאחר התבוסה בארה"ב – סמסונג ניצחה את אפל בטוקיו

2 ספטמבר, 2012

בית המשפט היפני דחה את תביעת הפיצויים של אפל בהיקף של 1.3 מיליארד דולר, וחייב אותה לשאת בהוצאות המשפט. שבוע בלבד לאחר שהתקבלה פסיקה הפוכה בבית משפט בקליפורניה, החלה מניית בסמסנוג להתאושש

סמסונג גלקסיהמאבק המשפטי בין חברת סמסונג (Samsung) לבין אפל (Apple) ממשיך גם לזעזע את תעשיית האבזרים הניידים והסמארטפונים, וגם להפתיע עם התפתחויות חדשות.

ההפתעה האחרונה היא החלטתו של בית המשפט המחוזי בטוקיו לזכות דווקא את סמסונג ולחייב את אפל לשלם את הוצאות המשפט. כזכור, ב-24 לאוגוסט קבע בית משפט מחוזי בקליפורניה שסמסונג הפרה את הקניין הרוחני של אפל והעתיקה פונקציות מרכזיות של האייפון בחלק מהטלפונים שלה מסדרת גלקסי (Galaxi).

בית המשפט האמריאי הורה לסמסונג להפסיק למכור בארה"ב חלק מהמכשירים שלה, ולשלם לאפל פיצויים בהיקף של 1.05 מיליארד דולר. זאת, חצי שנה בלבד לאחר שבית המשפט המחוזי בסיאול בירת קוריאה הגיע למסקנה הפוכה.

חוסר-ודאות בשוק

הפסיקה בארה"ב זיעזעה את השוק: מניית סמסונג ירדה בחדות והחברה הפסידה מיליארדי דולרים משווייה. מספר ימים לאחר המשפט היא אפילו הודיעה שהיא מתכננת להוציא לשוק מכשיר טלפון המבוסס על מערכת ההפעלה Windows Phone של מיקרוסופםט, למרות שעד המשפט היא מכרה רק מכשירים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד (Android) של גוגל.

בשוק נפוצו ידיעות שבאו מאנליסטים שונים, שלפיהן יצרניות סמארטפונים כמו סוני או ZTE, מחפשות חלופה לאנדרואיד בעקבות המשפט. גוגל הגיבה בלקוניות, ואמרה שפסיקת חבר המושבעים בארה"ב לא רלוונטית לטכנלוגיית הליבה של אנדרואיד. אלא שהחלטת בית הנמשפט היפני פותחת את כל הקלפים מחדש. המשפט בטוקיו החל בעקבות תביעה של אפל, אשר דרשה לאסור את מכירת הטלפונים של סמסונג ביפן ולחייב אותה לשלם פיצויים  בהיקף של 1.3 מיליארד דולר. בית המשפט היפני ביטל את הקנס, סירב לאסור את מכירת מוצרי סמסונג, וחייב את אפל לשלם את הוצאות המשפט.

פסיקה עם השפעה

להחלטה הזו חשיבות רבה: עד לסוף השבוע הואשמו בתי המשפט בארה"ב ובקוריאה בכך שהחלטותיהם נובעות ממניעים לאומיים ולא ממניעים משפטיים טהורים. טענה כזו אי-אפשר להעלות כלפי בית המשפט היפני. מהבחינה העסקית, יפן היא שוק חשוב: רוב ספקיות התקשורת היפניות, דוגמת NTT Docomo, משווקות את הטלפונים של סמסונג ללקוחותיה, וומשקלן במכירות של סמסונג הוא מהותי.

להחלטה הזו גם צפויות להיות השלכות על האסטרטגיה העסקית של יצרניות הטלפונים המתלבטות בין מערכות ההפעלה שבהן ישתמשו, ובטוח שהיא תעניק אנרגיה מחודשת לוויכוח הלוהט המתנהל כיום ברשת, בין תומכי הפסיקה בארה"ב לבין מתנגדיה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , טאבלט וסמארטפון , משפט וקניין רוחני , קניין רוחני