3D Printing: כיצד להדפיס רובה סער ולא לעבור על החוק

30 דצמבר, 2012

מיזם חדש בארה"ב מגייס מהציבור כסף כדי לפתח קבצי ייצור של רובה אוטומטי באמצעות מדפסות תלת-מימדיות. וזו רק דוגמא אחת לצדדים האפלים של הטכנולוגיה המרתקת. מדען בסקוטלנד משתמש במדפסות ה-3D כדי לייצר חומרים כימיים...

מנשק ועד סמים: המדפסות התלת-מימדיות עשויות לשנות את פני עולם הפשע 

הדפס במו-ידייך: נשק אוטומטי מתוצרת בית
הדפס במו-ידייך: נשק אוטומטי מתוצרת בית

טכנולוגיית ההדפסה התלת-מימדיות (3D Printing) הינה טכנולוגיה שרק עכשיו מתחילה להגיע לשלבי הבגרות שלה, ואחת מהאינדיקציות לכך היא הופעתם של פרוייקטי "עשה במו ידיך", שבהם חובבי טכנולוגיה מייצרים מדפסות תלת-מימדיות ביתיות לשימוש עצמי.

אלא שכמו כל טכנולוגיה החדשה שיש לה פוטנציאל לייצר מהפיכה כלכלית, גם הטכנולוגיה הזו נוטה להפתיע את ממציאיה, ולייצר בעיות שלא תמיד קל להתמודד עימן. לפני מספר שבועות פירסמה קבוצת חובבים המכנה את עצמה בשם Defense Distributed, בקשה לגיוס כסף בהיקף של 20,000 עבור פרוייקט בשם Wiki Weapon Project. מטרתם היא לפתח תוכניות ייצור של רובה מפלסטיק, שאותו יוכל כל אדם המצוייד במדפסת הקוד הפתוח התלת-מימדית RepRap, לייצר בביתו בלא צורך ברישיון.

המכלול של הרובה האוטומטי, אשר יוצר במדפסת תלת-מימדית
המכלול של הרובה האוטומטי, אשר יוצר במדפסת תלת-מימדית

כדי לייצר את כלי-הנשק, החובב צריך להצטייד בערכת המרה של רובה סער AR-15 (הידוע גם בכינוי אם-16). הרובה עצמו נימכר בחנויות בארה"ב, אולם כולל חסימה המונעת אפשרות להשתמש בו ככלי נשק אוטומטי. הערכה נימכרת באופן חופשי בארה"ב (ניתן להשיג אותה באינטרנט בפחות מ-200 דולר) ומאפשרת להפוך אותו לנשק אוטומטי מלא. בנוסף, הוא יכול להוריד מהאתר קובץ CAD בפורמט STL תלת-מימדי. הקובץ, בנפח של 46 מ"ב בלבד, כולל את כל חלקי הפלסטיק הדרושים, שעם הדפסתם והרכבתם ביחד עם ערכת ההמרה, מייצרים נשק אוטומטי אישי מתוצרת בית.

הפרוייקט עדיין בתחילתו והקבוצה עדיין לא ייצרה נשק מתפקד. למעשה, היא מבקשת את התרומה כדי לרכוש מדפסת תלת-מימדית איכותית שבאמצעותה ניתן יהיה להשלים את הפרוייקט. אולם היא מבטיחה שמרגע שהפרוייקט יושלם והנשק ייבדק, הקבצים יהיו זמינים ברשת לכל דורש. אגב, מדובר בפעילות חוקית לחלוטין. כבר היום נמכרים באינטרנט בארה"ב קבצי ייצור של אקדחים ורובים אוטומטיים (כולל ar-15), אולם כדי לייצר אותם צריך להיות חרש מומחה המחזיק בביתו ציוד יקר ומדוייק.

ערכת ההמרה שבזכותה הופכים חלקי הפלסטיק לנשק קטלני
ערכת ההמרה שבזכותה הופכים חלקי הפלסטיק לנשק קטלני

טכנולוגיית ההדפסה התלת מימדית (3DP) מבוססת על יכולתם של חומרים פולימריים להתמצק במהירות, ולעבור ממצב צבירה של נוזל למצב צבירה של מוצק. הן מבוססות על טכנולוגיית הזרקת דיו, שלפיה ראש ההדפסה חולף על פני משטח ההדפבה ומתיז עליו חומר פולימרי. החומר מתמצק נוצרת שכבה דקה של מוצק. בשלב השני ראש ההדפסה מייצר שכבה שנייה של מוצק, וכך בהדרגה מיוצר חלק תלת-מימדי.

ישראל היא אחת מהמדינות המובילות בתחום ההדפסה התלת-מימדית. כבר בתחילת שנות ה-90 החל לפעול בארץ מיזם ראשון לפיתוח מדפסת תלת-מימדית תחת כנפיה של חברת סאיטקס. המיזם נכשל וניסגר, אולם הידע המקצועי שימש לבניית חברות המשך, שהמצליחה שבהן היא חברת Objet, שהתמזגה השנה עם חברת Stratasys  ויצרה ענק 3DP בשווי של כשלושה מיליארד דולר. המדפסות של Objet מגיעות לרמת דיוק של מיקרונים בודדים, ולמעשה מאפשרות להדפיס מערכות מכניות שלמות הכוללות גלגלי שיניים וחלקים נעים, במהלך ריצה אחת.

מדובר בשוק ענק. כיום רוב יצרניות הטלפונים הניידים מייצרות באמצעותן דגמים מעבדתיים של טלפונים, לפני שהם מועברים לייצור המוני. יצרניות רכב משתמשות בהן לייצור חלקים לבדיקת העיצוב והתיפקוד, וחברת Stratasys אפילו החלה לערוך ניסויים בהדפסה של ציוד אלקטרוני, כולל הדפסת המוליכים, הנגדים והסלילים החשמליים.

OBJET MICROSOFT
דגם של טלפון נייד שהודפס במעבדות מיקרוסופט במדפסת של Objet הישראלית

אלא שטכנולוגיית ההדפסה התלת-מימדית מייצרת אתגרים מטרידים נוספים. במהלך מפיגש האקרים שנערך בחודש יוני בניו-יורק, הציג האקר גרמני מפתח שייצר אשר פותח אזיקים משטרתיים. למשטרות בעולם יש בעיה, הן צריכות לוודא שכל שוטר יכול לפתוח אזיקים, גם כאשר הם הושמו על החשוד על-ידי שוטר אחר. לכן הן משתמשות במפתחות אחידים. ההאקר הכין קובץ CAD של מפתח אזיקים, ובאמצעות מדפסת תלת-מימדית ייצר מפתח פלסטיק הפותח את כל האזיקים המצויים היום בשימוש במשטרת גרמניה.

אולם הוא לא היחיד שגילה את הפוטנציאל הפלילי של הטכנולוגיה. בחודש אפריל השנה פירסם העיתון המדעי Nature Chemistry מאמר מפתיע שניכתב על-ידי קבוצת חוקרים בראשות פרופ' לירוי קורנין מבית הספר לכימיה באוניברסיטת גלזגו בסקוטלנד. החוקרים השתמשו במדפסת תלת-מימדית זולה ובתוכנת קוד פתוח חינמית כדי לייצר מתקנים ייעודיים להרכבת חומרים אורגניים.

מכיוון שלמבנה של הציוד בכימיה יש השפעה על התוצר הסופי, החוקרים הראו יכולת להדפיס מתקנים ייעודיים, בתוך שעות ספורות, שבהם ניתן לייצר חומרים אורגניים שונים. הכוונה היא להגיע ליכולת הורדה של נוסחא כימית מהרשת, ולייצר את החומר באופן מיידי. סנטה קלאוס היה חושב שזה רעיון טוב לייצר תרופות. אולם בבלוגוספירה דיברו בחודש האחרון רק על נושא אחד: כיצד מייצרים סמים באמצעות השיטה החדשה…

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , השקעות והון סיכון , מדע , תעופה וביטחון