אמזון אישרה: היא רוכשת את Annapurna הסודית

23 ינואר, 2015

היקף העיסקה נאמד ב-350-375 מיליון דולר. חברת Annapurna מיקנעם מעסיקה כ-90 עובדים ומפתחת מעבדי תקשורת להאצת המהירות של מרכזי נתונים. מאחורי העיסקה עומדת תחרות בין חברות הענן הגדולות, אשר עברו בשנים האחרונות למודל של פיתוח טכנולוגיות עצמיות

היקף העיסקה נאמד ב-350-375 מיליון דולר. חברת Annapurna מיקנעם מעסיקה כ-90 עובדים ומפתחת מעבדי תקשורת להאצת המהירות של מרכזי נתונים

מייסד ומנכ"ל החברה, בילי הרבוג'ה. צילום: Techtime
מייסד ומנכ"ל החברה, בילי הרבוג'ה. צילום: Techtime

אתמול אישרה דוברת חברת אמזון (Amazon) לעיתון וול-סטריט ג'ורנל שהחברה רוכשת את יצרנית השבבים הישראלית Annapurna Labs. מהדיווח בוול-סטריט ג'ורנל עולה שהיקף העיסקה צפוי להיות 350-375 מיליון דולר. מדובר באחת מעיסקאות השבבים המעניינות שבוצעו בישראל בשנים האחרונות, שיש בה גם מרכיב מסויים של אכזבה, מכיוון שרבים האמינו לכוונות היזמים שהם מתכננים להקים חברת שבבים ישראלית גדולה, בקליבר של מלאנוקס.

בין השאר, הציפיות התבססו גם על העובדה שיו"ר החברה והמשקיע הגדול ביותר בה הוא אביגדור וילנץ, מייסד חברת גלילאו, אשר נימכרה לחברת מארוול בשנת 1998 תמורת כ-2.7 מיליארד דולר. למרות שחברת אנאפורנה מיקנעם פועלת במתכונת סודית (Stealth Mode), מייסד ומנכ"ל החברה, בילי הרבוג'ה, חשף כמה פרטים עליה במהלך סמינר מקצועי של חברת Cadence שנערך לפני חצי שנה.

ANNA TEXTלדבריו, החברה מפתחת שבבים להעברת נתונים מהירה במרכזי נתונים. היא הוקמה בשנת 2011 מתוך מטרה לבנות חברת שבבים גדולה בראייה ארוכת טווח. "עלות פיתוח השבב הראשון שלנו הייתה כ-20 מיליון דולר, אבל אנאפורנה גייסה בשלב הראשון רק 21 מיליון דולר. כך שנאלצנו להצליח כבר בסבב הראשון ולהביא הכנסות.

הרבוג'ה: "המשקיעים לא מתלהבים להשקיע בחברות שבבים. לכן אם אתה רוצה לבנות חברה רצינית אתה צריך ללכת לשוק גדול ולשכנע את המשקיעים שיש בו הרבה סיכויים. כיום יש באנאפורנה כ-90 עובדים ואנחנו מקפידים על הפרדה בין המו"פ לבין המכירות, מכיוון שכל המו"פ שלנו נמצא בארץ אולם העסקים הם גלובליים, ואנחנו צריכים להיות קרובים ללקוחות".

הבטחה ואכזבה בו-זמנית

מהנתונים שהוא מסר, ניתן להעריך שהיקף ההשקעה בחברה מאז הקמתה הוא בסביבות 100-150 מיליון דולר. כלומר בתור אקזיט של יצרנית שבבים שאמורה להיות חלוצה טכנולוגית – התמורה אינה מרשימה מאוד. גם הוויתור על החלום להקמת חברת שבבים ישראלית גדולה, אינו נעשה ללא צביטה בלב.

מנגד, הבאת חברת אמזון לישראל עשוייה להתברר כהצלחה מסחררת בעלת תרומה אדירה לתעשייה המקומית. חברת אמזון דומה לחברות כמו אינטל, יבמ, מיקרוסופט או EMC. כולן חברות ענק עם כיסים עמוקים מאוד וראייה אסטרטגית ארוכת טווח. לכן במידה ואמזון תגיע למסקנה שלפיתוח של אנאפורנה יש חשיבות מרכזית בתשתית הענן ומרכזי הנתונים שלה, היא תגדיל את השקעותיה בחברה, ועתידה בארץ יהיה דומה לזה של מארוול ישראל – המעסיקה יותר מ-1,000 עובדים ונחשבת לאחד ממרכזי הפיתוח החשובים בעולם של מארוול.

לעיסקה הזו יש היבט נוסף ולא פחות מעניין. חברות הענן הגדולות הגיעו בשנים האחרונות למסקנה שהן אינן יכולות להשאיר את הזירה הטכנולוגית לקבלני משנה חיצוניים. הן מפתחות טכנולוגיות עצמיות ומייצרות חלק גדל והולך מהציוד שהן מתקינות במרכזי הנתונים שלהן.

חברות הענן הופכות ליצרניות חומרה

חברת מיקרוסופט, למשל, מפעילה יחידת פיתוח חומרה המתכננת ומייצרת שרתים עבור תשתית הענן של מיקרוסופט. בין השאר, היא מבצעת כיום ניסויים בפיתוח ארכיטקטורת מיחשוב הכוללת כרטיסים שבהם משולבים מעבדי CPU של אינטל לצד מעבדים המבוססים רכיבי FPGA מיתכנתים.

גם גוגל, שהיא אחת מהמתחרות המרכזיות בעולם הענן, סומכת כיום בעיקר על טכנולוגיות עצמיות. לאחרונה סיפר ל-Techtime מנהל המכירות של Google Cloud Platform Business בטורקיה, יוון, קפריסין, ישראל ודרום אפריקה, ניר חינסקי, שהתשתית שגוגל בונה לצורכיה מעניקה לה יתרון משמעותי בתחום הפעילות של ספקית שירותי ענן.

חינסקי: "כיום יש לגוגל כ-140 מרכזי נתונים גדולים הנמצאים בצמיחה מתמדת. לשם המחשה, אנחנו מפעילים 1.7 מיליון מכשירי אנדרואיד חדשים ביום, ובכל דקה עולים לאתר יוטיוב 150 שעות וידאו. כדי לעמוד במשימה אנחנו מרחיבים בכל יום את מרכזי הנתונים שלנו באמצעות ציוד שגוגל מייצרת בעצמה במפעלים המצויים באסיה, באירופה ובארצות הברית".

בתמצית, זה ההגיון מאחורי עיסקת אנאפורנה: אמזון מחפשת יתרון טכנולוגי לשירותי הענן שלה, באמצעות מעבדי התקשורת המהירים של חברת הסטארט-אפ מיקנעם.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: featured