סוני מאשרת: אלטייר נירכשה תמורת 212 מיליון דולר

26 ינואר, 2016

עיסקת המכירה של חברת אלטייר לסוני לא צריכה להימדד רק במונחי אקזיט. היא חושפת את הכוחות המניעים את תעשיית הסמיקונדקטורס בשנת 2016, ויכולה להביא להקמת מרכז פיתוח גדול מאוד בישראל

מכירת אלטייר לסוני לא צריכה להימדד רק במונחי אקזיט. היא חושפת את הכוחות המניעים את תעשיית הסמיקונדקטורס בשנת 2016, ומספקת הזדמנות ליצירת מרכז פיתוח גדול מאוד בישראל

מימין לשמאל: ערן אשד, מייסד וסמנכ"ל אסטרטגיה ופיתוח עסקי, עודד מלמד, מייסד ומנכ"ל ויגאל ביטרן, מייסד ו- CTO
מימין לשמאל: ערן אשד, מייסד וסמנכ"ל פיתוח עסקי, עודד מלמד, מייסד ומנכ"ל ויגאל ביטרן, מייסד ו-CTO

הבוקר, סוני העולמית דיווחה לבורסה כי רכשה את חברת אלטייר הישראלית (Altair) תמורת כ-212 מיליון דולר והיא צפויה להשלים את העסקה עד סוף החודש. עם רכישת אלטייר, סוני תמשיך לתמוך בפיתוח מוצריה הקיימים, תשלבם במוצריה ואף תפתח עמה מוצרים חדשניים נוספים. אלטייר היתה חלוצה עולמית בדור ה-4 בטכנולוגיית LTE שכיום כבר נמצאת בשימוש נרחב בכל הנוגע להעברת נתונים במכשירים סלולריים. רכישתה של אלטייר תאפשר לסוני דריסת רגל טכנולוגית מהותית בכל תחום ה-IoT ותמצב אותה כמובילה וחדשנית בתחום.

למעשה, אלטייר הולכת ככל הנראה להיות מרכז החדשנות של סוני לתחום ה-IoT. יש כאן פוטנציאל עצום ליצירת מרכז פיתוח גדול מאוד בישראל. חברת אלטייר מפתחת ומשווקת שבבי דור 4 בטכולוגיית LTE עבור מכשירי קצה חכמים וסלולריים. החברה מעסיקה כ-220 עובדים בארץ ובעולם. משרדיה המרכזיים ממוקמים בהוד השרון ויש לה סניפים בארה"ב, טאיוואן, יפן, הודו וסין. בין המשקיעים בחברה: הקרנות JVP, BRM, גיזה וויזרע הישראליות, וכן את קרן BESSEMER  האמריקאית וקרן PACIFIC TECNOLOGY וסנדיסק.

ALTAIR-CHIPבמונחים ישנים, מדובר בעיסקת אקזיט לא מבריקה במיוחד: החברה גייסה מאז הקמתה כ-130 מיליון דולר, כלומר הצליחה פחות מאשר להכפיל את ערכה מאז נוסדה. אלא שבמונחי שנת 2016, כאשר גל מיזוגי ענק שוטף את תעשיית השבבים, העיסקה הזאת היא כמעט בלתי נמנעת. ייתכן אפילו שהיא מנעה סיום עצוב יותר. מנגד, היא מביאה לארץ את חברת סוני שיש לה מוניטין של חברה אסטרטגית וארוכת טווח. מעמד של מרכז פיתוח ה-IoT של סוני, מספק הזדמנות עצומה ליזמים הישראלים של אלטייר. ALTAIR-CHIP-TECHTIME

חברת אלטייר נוסדה ב-2005 על-ידי מייסדי חברת ליבית (שנרכשה על-ידי חברת טקסס אינסטרומנטס בשנת 1999. הם המשיכו לעבוד ב-TI ישראל עד להקמת אלטייר. בין המייסדים: המנכ"ל עודד מלמד, הטכנולוג הראשי יגאל ביטרן ומנהל הפיתוח העסקי והשיווק, ערן אשד. אלטייר היתה החברה הראשונה בעולם שסיפקה ערכות שבבים למערכות הבסיס של רשתות הדור הרביעי.

אסטרטגיית IoT החדשה

הרכיבים של אלטייר מבוססים על ארכיטקטורת O²P העצמית, אשר מאפשרת למעבדי FourGee לטפל בעד 6 אנטנות LTE בו-זמנית (MIMO). הטכנולוגיה מוגדרת באמצעות תוכנה, כדי שיהיה קל להתאימה לתקנים השונים (והמתפתחים) של ה-LTE.

בשנה האחרונה גיבשה החברה אסטרטגיה הממוקדת ביישומי IoT מבוססי LTE, שלהערכתה יהיו דומיננטיים בשוק בשנים הקרובות. בנובמבר 2015 היא זכתה לחשיפה גדולה מאוד בתעשייה, כאשר  קוריאה טלקום בחרה להציג שלושה יישומי IoT שהיא מגדירה כמרכזיים עבורה, אשר מתבססים על ערכת השבבים של אלטייר.

מדוע, אם כן, חברה שנחשבה עד לאחרונה לאחת מחברות הסטארט-אפ המוצלחות בישראל בתחום השבבים עומדת בפני מכירה בסכום שאינו גדול? התשובה נעוצה ככל הנראה במגמות גלובליות המאפיינות את תעשיית השבבים כי שהיא מתעצבת בשנה האחרונה.

תעשיית 2016: לספק פתרון שלם – או להתמזג

ALTAIR

מיזוגי הענק בתעשיית השבבים שאיפיינו את 18 החודשים האחרונים הם חלק מתהליך רחב-היקף שבו תעשיית השבבים עוברת למודל פעילות של כלכלת גודל. במצב כזה, חברות השבבים הגדולות הופכות לספורמרקט שבו יש מקום לכל הפתרונות הרלוונטיים לשוק היעד שאליו החברה מכוונת. אם חברה מסויימת מחליטה להתמחות בתחום המוצרים הניידים, היא רוצה לספק את כל הרכיבים הדרושים – החל מבקר למסך התצוגה, מעבדי יישומים ועד מודולי התקשורת הרבים המאפיינים היום מוצרים ניידים.

במצב כזה, כל חברה קטנה שיש לה התמחות בתת-תחום, היא יעד לרכישה. חמור יותר, מיום ליום היא מתקשה למכור את המוצרים שלה ולהתמודד מול מתחרים גדולים המספקים ללקוח הפוטנציאלי (בעל המוצר של האבזר הסופי) את השבב או ערכת השבבים שלה, מכיוון שהמתחרים נהנים מהיתרון של כלכלת גודל.

לקח עיסקת איזיצ'יפ-מלאנוקס

במצב כזה, יש בפני חברות קטנות רק שתי ברירות: או לפתח פתרון מלא שבו שבב הליבה שלה הוא רק מרכיב יחיד בתוך מערכת המספקת פתרון מקצה לקה – או להימכר לחברה גדולה. זו בדיוק הדילמה שמדה מאחורי העיסקה שבה נימכרה חברת איזיצ'י לחברת מלאנוקס. איזיצ'יפ היא אחת מהיצרניות הטובות בעולם של שבבי תקשורת – אולם שבבים אלה הם רק מרכיב בפתרון המלא – ולא הפתרון עצמו.

חברת מלאנוקס, אשר רכשה אותה, ביצעה תהליך הפוך. היא החלה כחברת שבבים אשר פיתחה מעבד תקשורת, ופיתחה מסביבו מערך שלם של פתרונות מלאים מקצה לקצה. בקנה מידה גדול יותר, זו גם הסיבה שבעטייה נמכרה חברת פריסקייל לחברת NXP ההולנדית. עבור NXP, פריסקייל היא עוד לבנה בפתרון המלא שהיא מתכננת לספק לתעשיית הרכב.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: דעות , השקעות והון סיכון , חדשות , סמיקונדקטורס , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: featured