זה נראה כמו האקזיט הגרוע ביותר בהיסטוריה

24 יוני, 2016

תעשיית הטכנולוגיה הבריטית הוכתה בהלם: רוב עובדיה סבורים שהיציאה מאירופה תפגע בהם, מניית BT הפסידה 18% בתוך דקות, ואיגוד תעשיות ההייטק הבריטי מתחיל להכין ניירות עבודה כדי להתמודד עם המשבר

תעשיית הטכנולוגיה הבריטית הוכתה בהלם: שני שלישים מהעובדים סבורים שהיציאה מאירופה תפגע בהם, מניית BT הפסידה 18% בתוך דקות, ואיגוד תעשיות ההייטק הבריטי מתחיל להכין ניירות עבודה כדי להתמודד עם המשבר

BREXIT

כאשר תומכי הפרישה מהאיחוד האירופי (Brexit) יצאו היום (ו') לחגוג ברחובות לונדון, חברת המחקר IHS שלחה להם מסר קודר בטוויטר שלה: "אנחנו מאמינים שהבחירה בעזיבת האיחוד האירופי היא התפתחות רעה מאוד לכלכלה הבריטית".

כמה דקות לאחר מכן היא המחישה את המשמעות הכלכלית של תוצאות משאל העם: "אנחנו חותכים את תחזית הצמיחה של בריטניה בשנת 2016 מ-2% ל-1.5%, ואת תחזית הצמיחה לשנת 2017 מ-2.4% ל-0.2%".

הביטוי ברקזיט נולד מצירוף המלים Britain ו-Exit. אולם בתעשיית האקזיטים לא כל-כך מתפעלים מהרעיון. ההתפתחות האחרונה התקבלה בחרדה בולטת בתעשיית הטכנולוגיה הבריטית, ולא פלא. אירופה היא השוק המרכזי של תעשיית ההייטק הבריטית, חלק גדול מאוד מהחברות הבריטיות פועלות בשיתוף פעולה עמוק עם חברות מהיבשת, ותקציבי המו"פ האירופי מספקים חמצן חיוני עבור פרוייקטי פיתוח טכנולוגי בריטיים.

ג'וליאן דייויד
ג'וליאן דייויד

חרדה מנומסת

"הברקזיט מייצר חוסר ודאות בנוגע לעתיד תעשיית ההייטק", אמר מנכ"ל ארגון techUK ג'וליאן דייוויד, בהודעה מיוחדת שפירסם היום עם קבלת ההודעה הרשמית על תוצאות משאל העם. ארגון techUK הוא מעין איגוד תעשיות ההייטק הבריטי. הוא מייצג 900 חברות המעסיקות כ-800,000 עובדים, מחצית מכל העובדים במקצועות הטכנולוגיים בבריטניה.

"הציבור הבריטי החליט שבריטניה צריכה לפרוש מהאיחוד האירופי. זו לא התוצאה שאליה קיווה הרוב המכריע של החברים בארגון techUK", כתב. "מהיום אנחנו מתחילים לעבוד עם כל החברים בארגון כדי למפות את העתיד החדש. יש צורך בביצוע פעולות רגולציה רבות מאוד בנושאים הדורשים התערבות ממשלתית דחופה ומיידית.

"כדי להצליח, תעשיית ההייטק הבריטית זקוקה לאנשים טובים מאוד, תשתית מעולה, מחקר מדעי ותשתית פיתוח בקנה מידה עולמי וגישה נוחה אל השווקים בעולם. ללא היתרונות של חברות באיחוד האירופי, אנחנו צריכים להיות מצטיינים במיוחד כדי להצליח".

התעשייה הבריטית והציבור הבריטי מחזיקים בדעות שונות

Infographic: UK: A Divided Nation | Statista
Source Statista

הבעיה היא שמצד הרגולציה של האיחוד האירופי, שהציבור הבריטי יצא נגדה, כמעט ולא יחולו שינויים. חברות תוכנה בריטיות המעוניינות לספק שירותים ביבשת ייאלצו גם בעתיד לעמוד בדרישות הפרטיות והגנת המידע של האיחוד האירופי. חברות ייצור אלקטרוני יידרשו לעמוד בתקני הגנת הסביבה והמחזור של האיחוד האירופי כדי למכור את שירותיהן ללקוחות מהיבשת. כיום למשל, מתנהלים דיונים על הקצאת תדרים לדור החמישי, קשה מאוד לחשוב שבריטניה תקבל החלטות אחרות מבריסל, מכיוון שבכך היא תפגע גם בתעשיה שלה וגם בצרכנים.

מנגד, ההיפרדות מייצרת חוסר ודאות רבה בשווקים הפיננסיים ובהסכמי הסחר בין המדינות. זהו בדיוק הדבר האחרון שקהילת ההון סיכון הבריטית זקוקה לו. בשנים האחרונות בריטניה הצליחה לייצר תעשיית חברות סטארט-אפ תוססת, וכיום מצוי בה הריכוז הגבוה ביותר ביבשת של חברות unicorn: בבריטניה יש 18 חברות סטארט-אפ בעלות שווי של יותר ממיליארד דולר כל אחת, מתוך 47 חברות כאלה המצויות בכל השוק האירופי. האם ההון סיכון הבריטי יתמעט?

ג'וניפר גילתה מה ההייטקסיטים חושבים

חברת המחקר ג'וניפר (Juniper Research) פירסמה תוצאות של מחקר שהכינה בתחילת החודש בקרב לקוחותיה המוגדרים כמומחים בתחום ההייטק. המחקר התמקד בעמדות של אנשי תעשיית ההייטק אל שאלת היציאה מאירופה. 65% מהמשיבים הבריטים אמרו שתהיה לה השפעה שלילית על תעשיית הטכנולוגיה הבריטית מכיוון שהיא תקבל פחות תקציבים מהאיחוד האירופי, היא תתקשה בגיוס עובדים מהיבשת, תאבד את עמדת ההשפעה על הרגולציה באירופה ותסבול מקשיי מימון.

היפנים ספגו ראשונים

וכמובן, תמיד נשארת שאלת האי-ודאות. היום למשל, עלה שערו של הין היפני לשיא היסטורי מזה 30 שנה. הין נחשב למקלט פיננסי ותיק בקרב סוחרי המטבעות. בתנאי אי-ודאות, רבים מהם נפטרים ממטבעות בעייתיים ורוכשים במקומם ינים. כלומר המכה הראשונה ניחתה דווקא על תעשיית הייצוא היפנית, אשר צריכה להתמודד עם מטבע חזק מדי לטעמה.

רבים העריכו שהאירופים נפגעו כל-כך עמוקות, שהם ירצו לנקום בבריטים. יכול להיות, אבל קשה להניח שהם יעשו זאת. בשורה ההתחתונה, ברגעים האלה הברקזיט לא נראה כמו המתנה הטובה ביותר שתעשיית הטכנולוגיה הבריטית קיבלה מהציבור. מנכ"ל בריטיש טלקום בוודאי משוכנע שזו מתנה גרועה מאוד: מניית החברה בבורסת ניו-יורק התמוטטה ב-18% בתגובה לתוצאות המשאל.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: השקעות והון סיכון , חדשות , מחקרים ונתוני שוק , תעשייה וניהול