זינוק של 58% בהכנסות מובילאיי; סיימה את ההתקשרות עם חברת טסלה

26 יולי, 2016

למרות הכנסות גבוהות מהמצופה ברבעון השני, מניית החברה צוללה בכ-12% בעקבות ההודעה על ביטול הפעילות עם טסלה. מכירות השבב EyeQ צמחו ב-45.4% להיקף של 1.4 מיליון יחידות

למרות הכנסות גבוהות מהמצופה ברבעון השני, מניית החברה צוללה בכ-12% בעקבות ההודעה על ביטול הפעילות עם טסלה. מכירות השבב EyeQ צמחו ב-45.4% להיקף של 1.4 מיליון יחידות

השבב החכם של מובילאיי
השבב החכם של מובילאיי

זינוק של 58% בהכנסות של חברת מובילאיי (MobilEye). החברה מירושלים, המפתחת מערכות סיוע ובטיחות לנהג (ADAS) וטכנולוגיות לתחום הרכב האוטונומי, התעלתה מעל התחזיות המוקדמות של האנליסטים כאשר דיווחה מוקדם יותר היום על הכנסות רבעוניות של 83.5 מיליון דולר, בהשוואה ל-52.8 בלבד ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות היו גבוהות ב-6.2 מיליון דולר מהאומדן המוקדם של האנליסטים. גם ברווח הנקי נרשם גידול מרשים, מ-15.3 מיליון דולר בשנה שעברה ל-26.9 מיליון דולר ברבעון האחרון.

בתוך-כך, מובילאיי הודיעה היום על סיום שיתוף הפעולה עם יצרנית הרכב החשמלי טסלה, מה שהאפיל על הנתונים החיוביים וגרם לצניחה בשיעור דו-ספרתי בערך המנייה בטרום המסחר בנסד"ק (כ-12% עם פתיחת המסחר היום). בשיחת הוועידה שהתקיימה לאחר פרסום הדו"חות, הודיעה מובילאיי כי טסלה אמנם תמשיך לעשות שימוש במערכת הנוכחית של מובילאיי, אך לא תעשה שימוש בטכנולוגיות העתידיות שהיא תפתח.

התאונות המסתוריות של טסלה

ייתכן כי סיום שיתוף הפעולה קשור לשיתוף הפעולה של מובילאיי עם BMW ואינטל בפיתוח רכב אוטונומי, הנחשבות למתחרות עתידיות משמעותיות של טסלה. לאחרונה עלתה טסלה לכותרות בעקבות שתי תאונות דרכים של רכבים אוטונומיים מתוצרתה, שהסתיימו באבידות בנפש.

ההודעה על טסלה הפילה את מניית מובליאיי בנסד"ק
ההודעה על טסלה הפילה את מניית מובליאיי בנסד"ק

ההכנסות ממכירות ישירות ליצרניות הרכב (OEM) הסתכמו ב-64.4 מיליון דולר, בהשוואה ל-43.6 מיליון דולר בשנה שעברה. ההכנסות ממכירת מערכות לנהגים בעלי רכבים (After Markets) הסתכמו ב-19.1 מיליון דולר, בהשוואה ל-9.2 מיליון דולר בשנה שעברה. היקף המכירות של מוצר הדגל של החברה, EyeQ chip, עלו ב-45.4% ל-1.4 מיליון יחידות, בהשוואה ל-969 אלף ברבעון המקביל אשתקד. גם המחיר הממוצע שבו נמכרה כל יחידה עלה קלות ברבעון הראשון, מ-43.7 דולר בשנה שעברה ל-44.5 דולר השנה.

ממערכות בטיחות לרכב אוטונומי

"ההישגים המסחריים והאסטרטגיים שרשמנו ברבעון השני חתמו מחצית ראשונה של השנה שבה הרחבנו את העסקים שלנו בכל הרמות, מתחום ה-ADAS לתחום הרכב האוטונומי המלא, וכמו כן השקנו מוצרים חדשים כגדון מערכת ניהול חוויית הדרך (REM)," אמר מנכ"ל מובילאיי זיו אבירם.

בתחילת יולי הודיעו BMW, אינטל ומובילאיי על שיתוף פעולה לפיתוח רכב אוטונומי מלא. על פי היעד, BMW תוציא לשוק כבר ב-2021 דגם ראשון של רכב אוטונומי שיתבסס על טכנולוגיית הראייה הממוחשבת של מובילאיי וטכנולוגיית למידת המכונה של אינטל.

"השותפות עם BMW ואינטל היא שיתוף הפעולה המשמעותי הראשונה מסוג זה ואנחנו מצפים לשיתופי פעולה נוספים. ככלל, אנחנו סבורים כי הצלחנו לעשות התקדמות חשובה בהבטחת את המעמד השלנו לטווח הארוך בכל הרמות של תחום הנהיגה האוטונומית," הוסיף אבירם.

סוחרי שורט התנפלו על מניית מובילאיי

bmw-auto066310_l
ראשי מובילאיי, BMW ואינטל במסיבת העיתונאים

לאחר שהונפקה בנסד"ק ב-2014 על פי שווי שוק של מיליארד דולר – שיא עבור חברה ישראלית –  מנייתה של מובילאיי זינקה מעלה וכמעט והכפילה את ערכה עד לשיא של 64.14 דולר. לזינוק הזה היו השלכות בלתי צפויות: מחירה הגבוה הפך את מניית מובילאיי ליעד מרכזי של סוחרי שורט, שהתחילו להפעיל לחץ כבד על המנייה. בשלב מסויים היא היתה מניית הטכנולוגית שריכזה את מסחר השורט הגדול ביותר. משקיעים רבים העריכו שהמנייה נסחרת המנייה מחיר מופרז, ולכן הימרו על-כך שהיא תרד. מובילאיי אמנם נחשבה לחלוצה בתחום ה-ADAS, אך לא מעט אנליסטים סברו כי במוקדם או במאוחר ייכנסו לשוק מתחרות חדשות וחזקות יותר, והיא לא תוכל לשמור על מעמדה המוביל בשוק.

שיתוף הפעולה היוקרתי עם BMW ואינטל והיתד שהיא חותרת לתקוע בשוק הרכב האוטונומי מיצבו את מובילאיי כשחקנית משמעותית בתחום הרכב האוטונומי, שוק עם פוטנציאל צמיחה אדיר בשנים הקרובות. בעקבות כך, בחודשים האחרונים הצטמצם מאוד היקף מסחר השורט במנייה של מובילאיי ולא מעט אנליסטים פרסמו המלצות קנייה. ואמנם מניית החברה זינקה בששת החודשים האחרונים מ-28.7 דולר בתחילת פברואר ל-49.3 (מחיר הנעילה אמש לפני הצניחה היום).

עם זאת, יש לזכור ששוק הרכב האוטונומי מצוי עדיין בשלבי פיתוח ובשנים הקרובות הוא צפוי להתמודד עם לא מעט אתגרים טכנולוגיים ורגולטוריים. לכן כל אומדן לגבי היקף השוק העתידי נחשב כיום להשערה בלבד. כמו כן, מובילאיי גם פגיעה מעצם העובדה שבניגוד ליצרניות אחרות שמייצרות שבבים עבור רכבים אוטונומיים כמו NXP ו-Nvidia, תחום עיסוקה הבלעדי של מובילאיי הוא בתחום הרכב.

השלב הבא: פרוייקט מיפוי רחב-היקף

בתחילת יוני הודיעה מובילאיי כי היא מפתחת שבב חדש לניהול כל מערכות החישה ברכב אוטונומי מלא. השבב החדש, הנקרא EyeQ5, אמור להיות משולב ברכב האוטונומי של BMW והוא מיועד לשמש כמחשב מרכזי המשלב את כל המידע המגיע מהחיישנים הממפים את הדרך ומסייעים לרכב לנווט בכביש.

מלבד ייצור שבבים וחיישנים של ראייה ממוחשבת עבור כלי רכב אוטנומיים, היעד האסטרטגי של מובילאיי הוא לפתח טכנולוגיית מיפוי דרך מבוססת ענן, שתוכל לשמש יצרניות רכב מרובות. מייסד מובילאיי, אמנון שושן, כינה זאת "החוליה החסרה". מובילאיי כבר משתפת פעולה בתחום זה עם ג'נרל מוטורס ופולקסווגן. המטרה היא לפתח פלטפורמה שיתופית שתאסוף בזמן אמת באמצעות מיקוד-המונים מידע על הדרך מכלי רכב אחרים, ותעזור לכלי הרכב למפות באופן מדויק את תנאי הדרך.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , דוחות רווח , רכב אוטונומי

פורסם בתגיות: featured