עיסקת Otto: המכונית האוטונומית היא מהפיכה עסקית

21 אוגוסט, 2016

רכישת Otto על-ידי Uber תמורת 680 מיליון דולר מלמדת שמהפיכת הרכב האוטונומי מתמקדת באוטונומיה ולא ברכב: המיתוג והרווחים צפויים לעבור מיצרניות הרכב אל ספקיות שירותי האוטונומיה

רכישת אוטו על-ידי Uber תמורת 680 מיליון דולר, מלמדת שמהפיכת הרכב האוטונומי מתמקדת באוטונומיה ולא ברכב: המיתוג, הערך המוסף והרווחים צפויים לעבור מהיצרניות של חומרת הרכב אל הספקיות החדשות של שירותי אוטונומיה

OTTO-TRUCK

בסוף השבוע הודיע מייסד ומנכ"ל חברת Uber, טראוויס קאלאניק, על עיסקת הרכישה של חברת Otto מסן פרנסיסקו, ככל הנראה בתמורה ל-680 מיליון דולר. במונחי אקזיט, מדובר בכוכב זוהר בשמי עולם חברות הסטארט-אפ. חברת אוטו הוקמה בחודש פברואר 2016, וכבר נמכרת בסכום עצום כל-כך. בדיקת העיסקה, ופעילות אובר בתחום הרכב האוטונומי, מגלה שמאחורי העיסקה ניצבת אסטרטגיה ארוכת טווח הממוקדת במודלים עיסקיים של עiלם התחבורה האוטונומית, ולא בטכנולוגיה שתעמוד בלב המהפיכה.

מייסד משותף רון ליאור
מייסד משותף רון ליאור

חברת אוטו הוקמה על-ידי שני יוצא גוגל: הישראלי רון ליאור שניהל בעבר את מערך הפיתוח של Google Maps ואנטוני לבנדובסקי, ממנהלי פרוייקט המכונית האוטונומית של גוגל, ומי שעמד בראש הצוות שפיתח בשנת 2004 את ה-Ghostrider, אופנוע אוטונומי שפותח עבור פרוייקט של הסוכנות למחקרי ביטחון מתקדמים בארה"ב (DARPA). בהודעתו בסוף השבוע גילה קאלאניק, שבעקבות העיסקה ,יצטרפו כל 90 עובדי חברת אוטו לקבוצת הרכב האוטונומי של אובר, ולבנדובסקי יהיה אחראי על כל הפעילות הזו של החברה.

המשאיות עוקפות את הקשיים

הפעילות של אובר ושל אוטו בתחום הרכב האוטונומי היא מפתיעה ומעוררת מחשבות. חברת אוטו החליטה לעקוף את רוב הקשיים הקשורים בפיתוח רכב אוטונומי ולהתמקד בשוק המשאיות הנעות בדרכים המהירות של ארצות הברית. היא לא מפתחת משאית, אלא ערכת התמצאות ושליטה שניתן להרכיב אותה על משאיות קיימות, ובכך להפוך אותן לאוטונומיות. בחודש שעבר היא דיווחה שרכשה שלוש משאיות וולו ישנות, התקינה עליהם ערכת חיישנים הכוללת מכ"ם, מערכת LiDAR ומספר מצלמות, ושלחה אותן לנסיעה בדרכים המהירות של נבאדה ללא גיבוי של נהג אנושי.

להחלטה האסטרטגית הזו יש מספר יתרונות: שוק המשאיות אחראי לכ-70% מתעבורת המטענים בארצות הברית וסובל מבעיה חמורה של מחסור בנהגים. מנגד, אוטוסטרדות הינן אתגר פשוט יותר לניהוג אוטונומי מאשר סביבה אורבנית, שבה מתמקדות רוב החברות כמו גוגל, טסלה, או יצרניות הרכב הגרמניות.

לציי משאיות גם יש את המודל העסקי המאפשר לספוג את העלות הנוספת הכרוכה בהתקנת מערכות אוטונומיות, ובכמויות גדולות. היעד: לספק משאיות אוטונומיות כבר בשנת 2021, שבה על-פי התחזיות יתקבלו כל האישורים ומכוניות אוטונומיות יעלו לכבישים. המודל הזה תואם גם לאופי הפעילות הקיימת של אובר בתחום הרכב האוטונומי.

UBER-VOLVO

שיתוף פעולה עם וולוו

בסוף 2015 ובתחילת 2016 הקימה אובר את חטיבת הרכב האוטומי המבוססת על גיוס כמעט כל עובדי מחלקת הרובוטיקה של אוניברסיטת קרנגי מלון. גם היוזמה הזו עוקפת את בעיית ייצור המכוניות האוטונומיות. אובר חתמה על הסכם לשיתוף פעולה עם חברת וולוו, שלפיו וולוו תספק לה מכוניות מדגם XC90, כאשר אובר תתקין עליהן את ערכות ההתמצאות והשליטה, וכמובן תחבר אותן לאפליקציה המאפשרת להזמין אותן על-ידי לקוחות, כמו שמזמינים מונית.

שני המהלכים האלה מבהירים נקודה חשובה מאוד. מהפיכת הרכב האוטונומי מתמקדת באוטונומיה ולא ברכב. הערך המוסף של הרכב האוטונומי או הצי האוטונומי, נמדדים על-פי רמת האוטונומיות שלהם. כלומר מערכות הניווט, הבקרה, האמינות ותשתית השירותים שהרכב מקבל באמצעות הענן. המיתוג עובר מיצרנית חומרת הרכב, לספקיות שירותי האוטונומיה.

עבור חברות כמו אובר מדובר בהזדמנות פז: כמו שגוגל נכנסת לתחום הרכב האוטונומי כדי להפוך את המפות והאלגוריתמים שלה למקור הכנסה חדש, וכמו שאמזון נכנסת לתחום הרחפנים כדי לשפר את אספקת המוצרים של החנות המקוונת שלה, כך אובר גילתה שהרכב האוטונומי פותח הזדמנות חדשה עבור פעילות הליבה שלה: שירותי הסעה והובלה שיתופיים.

עובדי חברת אוטו בסן פרנסיסקו
עובדי חברת אוטו בסן פרנסיסקו

מה זה "מכונית לבנה"?

העיסקה מלמדת שהרכב האוטונומי מייצר מודלים עיסקיים חדשים: באמצעות חברת אוטו תוכל אובר להפוך לחברת הובלות המספקת שירותים על פי דרישה, המנוהלים באמצעות אפליקציה. הדבר דומה לאספקת יישומים חדשים על-גבי תשתית תקשורת קיימת. למעשה, היא אפילו לא תצטרך לרכוש משאיות: היא יכולה להציע לחברות הובלה להתקין את מערך הניווט והשליטה שלה, ועל-ידי כך להצטרף לפול ההזמנות שלה, ולהבטיח לעצמן הזמנות חדשות.

אחת השאלות המעניינות היא מה תהיה האסטרטגיה של יצרניות הרכב עצמן. לא מן הנמנע שהמגמות האלה שאובר מובילה ייאלצו אותן להקים חברות שירות חדשות שיספקו פתרונות אוטונומיים על-פי דרישה. אם הן לא יעשו זאת, קיימת סכנה שבתוך כמה שנים רוב המכוניות בשוק ייהפכו ל"קופסאות לבנות": מוצר סטנדרטי מהמדף, כמו מחשב אישי או שרת, הנמכר לפי מחירו ולא לפי הערך המוסף של המותג.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , חדשות , רכב אוטונומי

פורסם בתגיות: featured