שנה שלישית ברציפות: הכנסות סטרטסיס יירדו גם ב-2017

12 מרץ, 2017

החברה רשמה ב-2016 ירידה של 3.5% בהכנסות ולפי תחזיתה המגמה תימשך גם ב-2017. המנייה צנחה ב-7%. מתברר שפרשת מייקרבוט מסרבת להסתיים: חקירת ה-SEC נגד החברה עדיין נמשכת

*[בתמונה: הרכבת חלק שיוצר במדפסת תלת מימד של סטרטסיס, בקו ההרכבה של אופל, גרמניה]

יצרנית מדפסות התלת ממד הישראלית-אמריקנית סטרטסיס (Stratasys) קוטעת אמנם ברבעון הרביעי של 2016 רצף של 8 רבעונים של ירידה בהכנסות, אך תוצאותיה לשנת 2016 מסמנות שנה שלישית ברציפות של ירידה בהכנסות. כמו כן, החברה פרסמה תחזית מאכזבת ל-2017, מה שהפיל בשבוע שעבר את מניית החברה ב-7%.

ההכנסות של סטרטסיס ב-2016 הסתכמו ב-672 מיליון דולר, ירידה של 3.5% בהשוואה להכנסות ב-2015. ב-2014 רשמה החברה הכנסות שיא של 750 מיליון דולר, אך מאז החלו ההכנסות של החברה להתכווץ, כשהיא רושמת 8 רבעונים ברציפות של ירידה בהכנסות. מגמת הירידה צפויה להימשך גם ב-2017, כשסטרטסיס צופה הכנסות של 680-645 מיליון דולר, נמוך מתחזית האנליסטים להכנסות של 693 מיליון דולר ב-2017.

הרווח הנקי המתואם (Non-GAAP) של סטרטסיס ב-2016 הסתכם ב-14.8 מיליון דולר, לעומת 10 מיליון דולר ב-2015. עם זאת, בתחשיב חשבונאי (GAAP) רשמה החברה ב-2016 הפסד של 77.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 1.4 מיליון דולר ב-2015. ברבעון הרביעי של 2016 רשמה החברה הכנסות של 175.3 מיליון דולר, לעומת 173.4 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

ירידה בהכנסות למרות שהשוק צומח

סטרטסיס רושמת ירידה בהכנסות למרות ששוק מדפסות התלת-מימד דווקא צומח. על פי חברת המחקר Alliedmarket, שוק מדפסות התלת מימד צפוי לצמוח עד 2020 בקצב של 21% ולהגיע להיקף של 8.6 מיליארד דולר, וזאת על רקע השימוש הגובר במדפסות תלת מימד ליצירת אבות טיפוס בענפי התעשייה, הרכב והרפואה. עם זאת, מה שמגביל את הצמיחה של השוק הוא העובדה כי מדפסות התלת-מימד עדיין משמשות רק לייצור סדרות מצומצמות של אבות טיפוס ולא לייצור המוני של רכיבים ומוצרים.

כמו כן, התחרות הגוברת והכניסה לשוק של ענקיות כמו HP, ג'נרל אלקטריק וסימנס מקטינים את נתח השוק על סטרטסיס. על פי סקירה שפורסמה בדצמבר 2016 על ידי גולדמן סאקס, נתח השוק של סטרטסיס ושל מתחרתה העיקרית 3D Systems, צפוי להמשיך ולהתכווץ. אם ב-2014 נתח השוק של סטרטסיס ו-3D Systems היה כמעט 70%, ב-2015 נחתך נתח השוק שלהן ל-41%; וב-2018 הוא צפוי להערכת גולדמן סאקס לרדת ל-21% בלבד.

ה-SEC ממשיכה לחקור את פרשת מייקרבוט

אם אפשר לשים את האצבע על המקור לחולשה של סטרטסיס בשנים האחרונות, הדבר הבולט ביותר הוא כישלון עיסקת הרכישה של MakerBot, שגרם לחברה לא מעט צרות עסקיות ומשפטיות. נראה שמייקרבוט מגלמת את הפער בין החזון של מדפסות תלת-מימד בכל בית – לבין הקושי באימוץ והטמעת של הטכנולוגיה הזו בקרב הצרכנים.

מייקרבוט מייצרת מדפסות לשימוש ביתי המאפשרות למשתמש להדפיס חפצים כגון צעצועים וכלי פלסטיק. סטרטסיס, שפעלה בעיקר בתחום הארגוני והתעשייתי, רצתה לחדור גם לשוק הצרכני. ואולם, בשעה שמדפסות התלת-מימד ממלאות תפקיד משמעותי יותר ויותר בתחום הייצור והאלקטרוניקה, בעולם הצרכני הן עדיין נחשבות לסוג של אנקדוטה.

המדפסת השולחנית קפליקייטור של מייקרבוט. אכזבה קשה

הביצועים של מייקרבוט היו נמוכים בהרבה מהתחזיות, וסטרטסיס גם נאלצה לבצע הפחתת שווי של מייקרבוט במאזן שלה. בעקבות כך אף פתחה הרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC) לפני כשנה בחקירה כנגד סטרטסיס, כדי לבחון על בסיס מה חישבה סטרטסיס את ערכה ושוויה של מייקרבוט. סטרטסיס סירבה בשנה האחרונה להתייחס לחקירה, אך מהדוח השנתי שפרסמה כעת עולה כי חקירת הרשות לניירות ערך האמריקנית (SEC) נגד החברה עדיין נמשכת וכי סטרטסיס התבקשה למסור מסמכים נוספים לרשות.

במקביל, התגלו בעיות רבות באיכות הייצור של מדפסות מייקרבוט. הבעיות האלה הובילו לתביעה שהגישו משקיעים בסטרטסיס נגד החברה בטענה שהיא פירסמה הצהרות עסקיות שגויות ומטעות. בתביעה אף נטען כי הוציאה לשוק מערכות של מייקרבוט למרות שהיתה מודעת לבעיות בקו הייצור. בית המשפט בארצות הברית אמנם דחה את התביעה לפני מספר חודשים, אך מהדוח של סטרטסיס עולה כי התובעים הגישו ערעור, שכעת נידון בבית המשפט.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , בקרה וציוד תעשייתי , חדשות