רשות החדשנות תאפשר למכור קניין רוחני של חברות נתמכות

11 מאי, 2017

לראשונה: חברות יוכלו לתת רישיון שימוש בידע לגורם מחוץ לישראל – ללא צורך בהחזר מיידי של מענקי התמיכה שקיבלו מהמדינה - כל עוד הן משאירות את הבעלות על הידע אצלן, ורק מעניקות רישיון לשימוש בו

[בתמונה למעלה: מעבדת המיקרואלקטרוניקה בטכניון]

רשות החדשנות (לשעבר לשכת המדען הראשי) ביצעה עידכון אל אחד מהסעיפים המרכזסיים בתוכנית הסיוע לחברות טכנולוגיות. החברות המקבלות מענקים אמורות להחזיר אותם בצורת תמלוגים בהתאם להיקף המכירות שנוצרו בזכות המו"פ שקיבל סיוע במימון מהמדינה. אולם עד היום היה מחסום במכירת הידע: העברת ידע אל מחוץ לישראל הייתה מחייבת את החברה מעבירת הידע בתשלום מיידי במזומן לרשות. מטרת הסעיף היתה לסייע ביצירת סביבה טכנולוגית ישראלית, אולם הוא מנע מחברות לחתום על הסכמי רישוי תמורת תמלוגים. התוצאה: חברות רבות העדיפו להעביר את הבעלות על הקניין הרוחני אל מחוץ לישראל כבר בשלבים מוקדמים של המו"פ.

היום הודיעה רשות החדשנות על שינוי במדיניות: התשלומים לרשות ייעשו רק כאשר החברה תקבל תמורה בגין הסכם הרישיון עליו חתמה. גובה התשלום ייקבע בהתאם לשיעור ההשתתפות של הרשות במחקר ובפיתוח של החברה. בנוסף, במקום תשלום מיידי ובמזומן, יקבלו החברות שיאושרו פריסה נוחה של ההחזרים לרשות. בכך למעשה ממשיכה הרשות להיות שותפה בסיכון המחקרי של החברה עד לשלבי המסחור של המוצר.

כלומר, חברות המשאירות את הבעלות על הידע אצלן, אך מעניקות רישיון לשימוש בו, יוכלו להמשיך ולקבל תמיכה מהרשות בגין המשך המו"פ אותו הן מבצעות. לדברי מנכ"ל רשות החדשנות, אהרון אהרון, השינויים האלה הם חלק מרפורמה המתחילה להתבצע בימים אלו בתחום הקניין הרוחני. "בכל העולם מבינים כיום את חשיבות הבעלות על הקניין הרוחני המפותח בתחומי המדינות. הוראות BEPS של ארגון OECD והתיקון של חוק עידוד השקעות הון, שאושר בחודש ינואר האחרון, הינם אבן דרך משמעותית בהסדרת התחום. ההוראות אושרו על-ידי מועצת הרשות בתמיכת שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, ומשקפות איזון נכון בין אינטרסים לאומיים לבין אינטרסים של התעשייה".

התמלוגים לרשות יותאמו לגודל החברות ולענף

מועצת רשות החדשנות אישרה סדרה של הקלות לחברות תעשייתיות המקבלות תמיכה במחקר ופיתוח. השינויים כוללים התאמה מלאה בין שיעורי התמלוגים אותן חברות צריכות לשלם לבין גודלן והענף בו הן פועלות. חברות קטנות, ששילמו עד כה תמלוגים בשיעור של 3.5%, ישלמו החל מחודש יולי הקרוב תמלוגים בשיעור של 3% בלבד. הקלה זו תחול על 99% מהחברות אשר מקבלות מענקים מהרשות.

בנוסף, חברות מתחום התעשייה המסורתית, שפונות לראשונה לקבל את תמיכת הרשות, ימשיכו להנות מפטור מלא מתשלומי התמלוגים בגין שלוש התוכניות הראשונות שיגישו. חברות שכבר קיבלו את תמיכת הרשות, ישלמו תמלוגים בשיעור של 1.3% בלבד. מדובר בעידכון ראשון של התקנות מאז שנת 1996, למרות שלאורך השנים נעשו מאמצים בלשכת המדען הראשי לבצע רפורמה מקיפה בנוסח התקנות. בנוסף, כמו כן, אישרה מועצת הרשות שינוי באופן חישוב ריבית הלייבור אליה צמודים מענקי הרשות, כך שהיא תהפוך מריבית קבועה לאורך חיי החזר התמלוגים לריבית המשתנה פעם בשנה. אהרון אהרון, אמר שהשינויים האלה "הם תיקון של עיוותים היסטוריים".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , משפט וקניין רוחני , תעשייה ישראלית