ארה"ב חוסמת את עסקת ARM-אנבידיה

4 דצמבר, 2021

נציבות הסחר גוררת את אנבידיה למשפט מנהלי ממושך "במטרה לחסום את עיסקת המיזוג עם ARM". מתחייבת לפעול "באגרסיביות" כדי למנוע את המיזוג. רומזת שהיא משתפת פעולה עם הגופים הרגולטוריים החזקים בעולם

בתמונה למעלה: ג'נסן הואנג, מייסד ומנכ"ל אנבידיה

עסקת הענק שבה חברת אנבידיה הציעה לרכוש מסופבנק את ARM הבריטית תמורת כ-40 מיליארד דולר, מתחילה להתקל בקשיים ממשיים אשר מרמזים שבסופו של דבר היא תבוטל. כבר בסוף חודש אוקטובר 2021 הודיעה ראש נציבות המסחר והתחרות באיחוד האירופי (European Commissioner for Competition), מרגרט וסטאגר, על תחילתה של חקירה מקיפה לאחר שממצאי הבדיקה הראשונית בבקשת המיזוג, "מעוררים דאגה שהמיזוג יביא להעלאת מחירים, פגיעה במתחרות של אנבידיה הנסמכות על מעבדי ARM, וצמצום החדשנות בתחום השבבים".

וסטאגר: "בעוד ש-ARM ואנבידיה אינן מתחרות ישירות, הקניין הרוחני של ARM הוא מרכיב חשוב במוצרים המתחרים במוצרי אנבידיה, בתחומים כמו למשל מרכזי נתונים, IoT ותעשיית הרכב. הניתוח שלנו מראה שהמיזוג יצמצם את הנגישות של הרבה מאוד חברות אל הקניין הרוחני (IP) של חברת ARM. מטרת החקירה המקיפה היא לוודא שלחברות באירופה תהיגה גישה נוחה אל הטכנולוגיה שהיא כה חיונית לפיתוח מוצרים חדשים במחירים תחרותיים".

האמריקאים נכנסים לתמונה

הנציבות מסרה שאנבידיה התחייבה לבצע מהלכים שלא יפגעו בתחרות, אולם הם לא היו מספיקים. ההחלטה הסופית אמורה להתקבל עד ה-15 במרץ 2022. אולם בארצות הברית הרשויות כבר סיימו את שלב "הבדיקה המקיפה": בסוף השבוע הודיע המשרד לתחרותיות בנציבות המסחר הפדרלית (Federal Trade Commission’s Bureau of Competition), שהיא המקבילה בתפקידה לסוכנות ההגבלים העסקיים בישראל, על הגשת תביעה נגד אנבידיה "במטרה לבלום את המיזוג בין ARM ואנבידיה".

הוועדה הסבירה שהמיזוג מעניק לאחת מיצרניות השבבים הגדולות בעולם שליטה טכנולוגיית ליבה של התחרות שלה. ראש המשרד לתחרותיות ב-FTC, הולי ודובה, אמר שהעיסקה המוצעת "תעוות את האופן שבו ARM פעילה בשוק השבבים ותאפשר לחברה המאוחדת לפגוע באופן לא הוגן בחרות של אנבידיה. "התביעה נועדה להעביר מסר חד-משמעי שאנחנו נגן באגרסיביות על התשתיות הקריטיות שלנו מפני  מיזוגים אנכיים לא חוקיים ובעלי השפעה שלילית מרחיקת-לכת על עתיד החדשנות".

התלונה היא שלב ראשון בתהליך קבלת החלטה הנקרא "משפט מנהלי" (administrative trial), שבו שופט עצמאי בוחן את העמדות והעדויות של שני הצדדים, ויש לו זכות לקבל או לדחות את טענת אחד מהצדדים. נציבות המסחר הפדרלית טוענת שהמיזוג יפגע בתחרותיות בשלושה שווקים גלובליים מרכזיים שבהם אנבידיה מתחרה באמצעות הטכנולוגיות של ARM.

"המיזוג מעניק לאנבידיה גם תמריץ וגם יכולת לפגוע במתחרים"

"משקל הטכנולוגיה של ARM הוא קריטי ביצירת תנאי תחרות בין אנבידיה לבין המתחרות שלה במספר שווקים. המיזוג מעניק לאנבידיה גם תמריץ וגם יכולת לפגוע במתחרים ובמיליוני לקוחות אמריקאים שנהנים כיום מהמוצרים האלה". הנציבות מביאה שלושה דוגמאות לשווקים מרכזיים שבהם התרחיש הזה צפוי להתקיים: מערכות עזר לנהג (ADAS), מערכות תקשורת בתוך בסיס נתונים (DPU SmartNIC), ותשתיות עיבוד בענן (Arm-Based CPUs for Cloud Computing).

בנוסף, התלונה מעלה את החשש שהמיזוג יאפשר לאניבידיה להניח את ידה על מידע מסחרי של מתחרותיה, שאמור להיות חסוי. "הלקוחות הרוכשים את הקניין הרוחני של ARM סומכים שהחברה תתמוך בהם בעתיד ותסייע להם להתגבר על אתגרי פיתוח, ולכן מספקים לה מידע רק על המוצרים ושיטות העבודה שלהן. הן עושות זאת מכיוון ש-ARM היא חברה נייטרלית שאינה מתחרה בהן. המיזוג יפגע באמון הזה ,ויצמצם את החדשנות של חברת ARM בתחומים שבהם היא עשויה להיות בניגוד לאינטרסים של אנבידיה".

מדובר בתהליך שעשוי להימשך זמן רב:  תהליך השיפוט צפוי להגיע לדיון רק באוגוסט 2022. אולם בסיום הודעתה, רומזת ה-FTC שמאחורי המהלך שלה ניצבת קואליציה רחבה מאוד של רגולטורים אשר אינם תומכים במיזוג: "במהלך החקירה, צוותי הנציבות עבדו בשיתוף פעולה הדוק גופי הבקרה המקבילים באיחוד האירופי, בבריטניה, ביפן ובדרום קוריאה". זוהי אזהרה שנועדה להגיע לאוזני אנבידיה, במטרה שהיא תבטל ביוזמתה את הצעת המיזוג, ותחסוך עבודה רבה ומיותרת לגוים הרגולטוריים שהוזכרו.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , מיזוגים ורכישות , משפט וקניין רוחני , סמיקונדקטורס

פורסם בתגיות: ARM , אנבידיה