בלומברג מדווחת שחברת Rambus מחפשת קונה

18 יולי, 2017

החברה נודעה בשני העשורים האחרונים בתעשייה בזכות טכנולוגיית ה-DDR שפיתחה ובזכות התביעות המרובות שניהלה כנגד יצרניות הזיכרונות הגדולות, על הפרת חלק מ-2,500 הפטנטים שבבעלותה

מנהליה של יצרנית הזיכרונות רמבוס (Rambus) מקליפורניה שוקלים להעמיד את החברה למכירה. כך נטען בדיווח שפורסם ביום שישי האחרון בסוכנות בלומברג. לפי הדיווח המתבסס על מקור אנונימי בחברה, היא פועלת מול יועץ פיננסי במטרה לבחון האפשרויות להעמיד את עצמה למכירה. חברת רמבוס סירבה להגיב לידיעה, אך בעקבות הדיווח זינקה המניה בנסד"ק בכ-15%. לא מן הנמנע כי מדובר בהדלפה מכוונת שנועדה לבחון את תגובת השוק והתעשייה לאפשרות המכירה. לאור העלייה בחודשים האחרונים במחירי הזיכרונות והפטנטים הרבים שרמבוס מחזיקה בתחום הזיכרונות, החברה עשויה להיחשב אטרקטיבית בקרב החברות המתחרות על השוק התופח של רכיבי זיכרון.

טרול פטנטים שהפך לחברת פאבלס

חברת רמבוס נסחרת בנסד"ק לפי שווי שוק של 1.4 מיליארד דולר. בשנת 2016 הסתכמו מכירותיה בכ-336.6 מיליון דולר, עלייה של 14% בהשוואה ל-2015. חברת רמבוס נוסדה בשנת 1990 ומחזיקה בכ-2,500 פטנטים בתחום רכיבי הזיכרון. היא מוכרת בתעשייה הן כחלוצה בפיתוח שבבי זיכרונות מתקדמים והן כחברה שקיבלה את הכינוי המפוקפק "טרול פטנטים", בעקבות שורה ארוכה של תביעות שהגישה החברה מאז תחילת שנות האלפיים בגין הפרת זכויות יוצרים כנגד ספקיות השבבים הגדולות בתעשייה. בהן חברות כמו סמסונג, אנבידיה, אינפניאון, אינוטרה, הייניקס, מיקרון ועוד. החברה טענה כי החברות הללו משתמשות בטכנולוגיות DDR-SDRAM שלה, שהיא היתה מהחלוצות בפיתוחה, מבלי לשלם לה תמלוגים.

רבות מהתביעות האלו נדחו על-ידי בתי המשפט בארצות הברית ובחלק מהמקרים רמבוס אף הואשמה על-ידי בית המשפט ב"חוסר תום לב". עם זאת, רמבוס גם הצליחה להגיע להסכמי פשרה עם חלק מהחברות וגבתה סכום נכבד של תמלוגים לאורך השנים. בשנת 2013 למשל, לאחר כמעט 13 שנה של סכסוך משפטי, רמבוס ומיקרון הגיעו להסכם פשרה, שבמסגרתו שילמה מיקרון לרמבוס תמלוגים בהיקף כולל של 280 מיליון דולר.

Rambus smart data acceleration engine
מערך זיכרונות של רמבוס שפותח עבור מרכזי נתונים ותשתיות ענן

בשנים האחרונות חדלה רמבוס לחפש הכנסות בבתי משפט וביצעה מהלך של רה-ארגון, שבמסגרתו הפכה להיות חברת פאבלס (Fabless), המוכרת בעצמה את השבבים שהיא מפתחת. בנוסף, היא התרחבה לתחומים חדשים כגון שבבים למרכזי מידע, מובייל ואבטחת סייבר. בחודש מרץ השנה חתמה על הסכם עם יצרנית פתרונות האיחסון והזכרון ווסטרן דיגיטל, שבמסגרתו ווסטרן דיגיטל תשתמש בקניין הרוחני (IP) של רמבוס במוצרי הזיכרונות שלה עד שנת 2021.

בשנים האחרונות נמצא שוק רכיבי הזיכרון בתהליכי שינוי רבים, טכנולוגיים ועיסקיים. מבחינה טכנולוגית, הצורך ברכיבים בעלי נפח גדול מאודו חסכוניים בהספק, דוחף את היצרניות לאמץ טכנולוגיות ייצור חדשות. בתחומים רבים מקדימה תעשיית הזיכרון את כל שאר מגזרי תעשיית השבבים. כך למשל, רכיבי הזכירון הם הראשונים שהחלו את המעבד לייצר שבבים תלת-מימדיים. פירוש הדבר שהחברות שישרדו הם אלה שיש בידן את האמצעים להקים את קווי הייצור החדשים והמתקדמים ביותר.

המהלך הזה הוביל למספר עסקאות מיזוג ורכישה, כאשר הגדולה שבהן התרחשה לפני כשנה לאחר שחברת ווסטרן דיגיטל רכשה במרץ 2016 את חברת סנדיסק תמורת כ-19 מיליארד דולר. סנדיסק היתה שותפה אסטרטגית של חברת הזיכרונות של טושיבה, העומדת גם היא למכירה כיום, ומתנהלת עליה תחרות מאחורי הקלעים. כמה חודשים מאוחר יותר, בדצמבר 2016, בוצעה עיסקת ענק נוספת: הפעם מיקרון רכשה את אינוטרה תמורת כ-4 מיליארד דולרים.

בועת שבבי הזיכרון ממשיכה להתנפח

מאחורי גל המיזוגים עומדת לא רק טכנולוגיה, אלא גם שוק. בתחילת החודש העריכה חברת המחקר גרטנר (Gartner), שמכירות תעשיית השבבים בשנת 2017 יצמחו ב-16.8% בהשוואה לשנת 2016, ויסתכמו בכ-401.4 מיליארד דולר. להערכת סגן נשיא למחקר בגרטנר, אנדרו נורווד, חלק גדול מהעלייה במכירות השנה נובעת מההתפתחות של תופעת בועה בתחום רכיבי הזיכרון. "המחסור ברכיבי זיכרון מנפח את שוק השבבים כולו. יצרניות זיכרונות DRAM ו-NAND מעלות את המחירים ומגדילות את שולי הרווח שלהן". לדבריו, היקף המכירות של יצרניות רכיבי הזיכרון יצמחו ב-52% בשנת 2017, כאשר סמסונג תהיה הנהנית העיקרית מהמגמה הזו. "יכול להיות שבזכות בועת הזיכרון היא תעקוף השנה את אינטל כיצרנית השבבים הגדולה בעולם".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: סמיקונדקטורס , קניין רוחני