Movie Maker המיתולוגית חוזרת עם הונאה פשוטה ויעילה

7 נובמבר, 2017

לא צריך האקרים מתוחכמים כדי לבצע הונאת רשת יעילה. לעתים מספיק להסתמך על תמימות הגולשים, כפי שגילתה חברת האבטחה ESET שחשפה אתר הורדות נכלולי לתוכנת עריכת הווידאו הוותיקה של מיקרוסופט

MOVIE-MAKER-HOAX

בשנים האחרונות בוצעו פשעים פיננסיים גדולים מאוד באמצעות פצחני רשת, כשהכותרות המאיימות ביותר המשנה האחרונה הוקדשו לתוכנות כופר מתוחכמות שהשביתו ארגונים מסחריים ואפילו בתי חולים. אלא שלעתים ההונאה המקוונת היעילה ביותר היא דווקא ההונאה הפשוטה. חברת האבטחה ESET בישראל איתרה לאחרונה אתר תרמית הגובה 30 דולר תמורת הורדת תוכנת עריכת הווידאו Movie Maker של מיקרוסופט, שהיא בכלל תוכנה חינמית שניתן להוריד בחופשיות מהאתר של חברת מיקרוסופט. מסתבר שהרבה מאוד ישראלים הורידו אותה מהאתר – בתשלום.

חברת ESET מסרה שמי שחיפש את תוכנת עריכת הסרטים החינמית, קיבל במנוע החיפוש  בתוצאה האורגנית (לא ממומנת) הראשונה הפנייה לאתר תרמית המקודם בכותרת Movie Maker Download. לחיצה על הקישור מובילה את הגולש לאתר שנראה לגיטימי לגמרי, כמו גם ההתקנה של התוכנה נראית שגרתית, אבל מדובר בשינוי של קובץ ההתקנה המקורי של מיקרוסופט. אחרי ההתקנה מופיע חלון שמתריע שמדובר בגרסת ניסיון של התוכנה. אבל ברגע שמנסים להתקין את התוכנה, נדרשים לשלם 30 דולר.

MovieMaker Hoax Israel
הכניסות של ישראלים לאתר התרמית

לאחר רכישה של רישיון והכנסת הפרטים בטופס, ניתן לפתוח את התוכנה, שהיא התוכנה המקורית החינמית של מיקרוסופט, ולעבוד איתה. ניתן גם להקיש על "Later" ולא לרכוש את הרישיון, ולעבוד עם התוכנה, אבל הקישור לתוכנה שמופיע על שולחן העבודה מפנה בכל פתיחה שלו קודם כל לקובץ של גרסת הניסיון, ורק אז מפעיל את התוכנה עצמה. מדובר בתוכנת חינם שאנחנו נדרשים לשלם תמורתה. הכסף מגיע לעברייני הרשת באמצעות שירות העברת התשלומים הלגיטימי BlueSnap.

תוכנות חינם – רק אצל היצרן המקורי

להערכת ESET שהרבה ישראלים נחשפו להונאה הזו: מעבדת הוירוסים של החברה איתרה שהזיהוי הגיע בשיא שלו לכמעט 20% מהזיהויים בישראל. מדובר בעשרות אלפי זיהויים ביום אחד של התקנת התוכנה על-ידי משתמשים. מנהל הטכנולוגיות של ESET בישראל, אמיר כרמי, גילה את אתר התרמית בעקבות שאלה תמימה של לקוח החברה. לדבריו, ניתן לחמוק ממלכודות מהסוג הזה באמצעות מספר עקרונות פשוטים:

"חשוב לזכור שגם תוצאות החיפוש הראשונות בגוגל עלולות להוביל לאתרי תרמית. הורידו תוכנות חינמיות אך ורק ישירות מהאתר של היצרנית, במקרה הזה מיקרוסופט. אין להוריד תוכנות חינמיות מאתרים שאינם מוכרים, או משירותי שיתוף קבצים כמו טורנטים, בהם פעמים רבות מושתלות תוכנות מתחזות".

ראוי לציין שלצערם של משתשמים רבים, הסירה מיקרוסופט את תוכנת Movie Makeאומנם r ממערכות ההפעלה שלה, החל מ-Windows 8. בחודש שעבר היא השיקה את אפליקציית Story Remix לעריכת סרטונים עם יכולות מתקדמות מאלה של Movie Maker, אבל משתשמים רבים בעולם עדיין מעדיפים את התוכנה הישנה והמוכרת.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אבטחה , אבטחת סייבר , חדשות