סקר סלברייט: ריבוי מקורות דיגיטליים מסבך את התיחקור הפלילי

15 נובמבר, 2023

לצד חילוץ מידע מהסמארטפון המעורב בכמעט כל עבירה המתבצעת כיום, החוקרים נדרשים לחלץ מידע ממצלמות רחוב, מחשבים בכלי-רכב, מטבעות וירטואליים ואבזרים לבישים. המשטרות מנסות להדביק את הפער

בתמונה למעלה: מטה סלברייט בקרית אריה, פתח תקווה. המידע הדיגיטלי חשוב יותר מבדיקות ד.נ.א

הגידול במספר מקורות המידע הדיגיטליים מייצר קשיים חדשים בעבודה היומיומית של משטרות וגופי אכיפה בעולם. למעשה, חקירה פלילית הופכת יותר ויותר לתיחקור דיגיטלי. כך עולה מסקר המגמות השנתי של חברת סלברייט (Cellebrite). אומנם הטלפונים הם עדיין מקור המידע המרכזי (95% מהמקרים), אולם כיום יש עלייה בשימוש במקורות נוספים כמו מצלמות במקומות ציבוריים (כמעט 40% מהמקרים), ניתוח המידע המצוי במערכות המחשוב והבידור ברכב (עלייה של 82% מאז 2021), מידע המבוסס על מטבעות וירטואליים (עלייה של 100% מאז 2021), מערכות מחשוב לביש (עלייה של 61%) ועוד.

הסקר נערך בקרב 2,000 אנשי מקצוע וגופי אכיפת חוק בעולם. 75% מאנשי המקצוע סבורים שראיות דיגיטליות הן גורם קריטי בפיענוח מקרי פשע, וכ-60% מהם סבורים שראיות דיגיטליות תורמות יותר מבדיקות ד.נ.א. לפיענוח פשעים. מנגד, גופי האכיפה והחקירה מתקשים להתמודד עם המצב: 34% ממנהלי רשויות האכיפה הגדירו את ההיערכות הדיגיטלית של ארגוניהם כגרועה או בינונית, וכ-10% אמרו שבכלל אין היערכות כזו. במקביל, הם מתמודדים עם קשיי תקציב (57% מהנשאלים), התפוצצות בהיקף המידע שנאסף וזקוק לעיבוד (53%) ומחסור בכוח אדם מיומן שיודע לטפל במידע הדיגיטלי הזה (52% מהנשאלים).

הסמארטפון מעורב בכמעט כל עבירה כיום

מדובר במידע רב מאוד: סמארטפון ממוצע מכיל כיום מעל 60,000 הודעות טקסט, כ-32,000 תמונות וכ-1,000 סרטוני וידאו – כאשר בכמעט כל פשע המתבצע כיום מעורב לפחות סמארטפון אחד. הגישה למידע הזה אינה קלה: 7% המחוקרים הודו שהם מוותרים על החדירה למכשירים נעולים ומפסידים את המידע הקיים בהם, ו-36% מהחוקרים משתמשים במידע לאחר שחולץ באמצעות גורמים חיצוניים, למרות שתהליך העברת הטלפון לגוף חיצוני, ניתוח המידע והחזרת המכשיר גוזלים זמן רב הפוגע בחקירה. בסך הכל, מערכות אכיפת החוק משקיעות בממוצע 45 שעות בבחינת ראיות דיגיטליות עבור כל תיק חקירה.

אם בשנת 2021, לקח לחוקרים בממוצע 6 ימים לקבל דו"ח חילוץ ראיות מהבוחנים של המכשירים, כיום הם צריכים להמתין 14 יום. ויש קושי נוסף: כ-80% מהסוכנויות משתמשות בכוננים ניידים או בכונני USB לצורך אחסון ראיות, הפוגעים בשרשרת הבאת העדויות וחשופים בפני פריצות אבטחה ותקיפות סייבר. סמנכ"ל אסטרטגיה בכיר בסלברייט, ליאור בן פרץ, אמר שגופי האכיפה צריכים לאמץ טכנולוגיות שיבצעו שינוי עמוק בתהליכי העבודה שלהם. "ככל שהטכנולוגיה של הפושעים מתפתחת, חשוב לצייד את גופי האכיפה בכלים, פתרונות והכשרה הדרושים כדי לזהות ולנתח נתונים בתיקי פשיעה".

תחזית המכירות: 315-320 מיליון דולר ב-2023

חברת סלברייט מספקת פתרונות לאיסוף, בדיקה וניתוח מידע דיגיטלי עבור חקירת עבירות. ברבעון השלישי של 2023 צמחו מכירותיה בכ-17% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, והסתכמו בכ-84.2 מיליון דולר. החברה עידכנה את תחזית המכירות השנתית שלה ל-315-320 מיליון דולר, המייצגת עלייה של 16%-18% בהשוואה למכירות בשנת 2022. לאחר פרסום הדו"ח הרבעוני אתמול (ג') עלתה מניית סלברייט בכ-5%, וכיום היא נסחרת בנסד"ק לפי שווי שוק של כ-1.57 מיליארד דולר. 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אבטחה , אבטחת סייבר , חדשות , טאבלט וסמארטפון , תקשורת אלחוטית

פורסם בתגיות: סלברייט