Corephotonics מאשימה את אפל בגניבת טכנולוגיה

8 נובמבר, 2017

קורפוטוניקס מעתידים פיתחה טכנולוגיית צילום שהוצגה בפני אפל במסגרת מו"מ לשיתוף פעולה. לטענתה, אפל משתמשת בטכנולוגיה שלה למרות שהמו"מ נכשל. נציג אפל אפילו הזהיר: "תביעה נגד אפל תימשך שנים ותעלה מיליוני דולרים"

Corephotonics Dual-aperture Camera

חברת קורפוטוניקס (Corephotonics) מעתידים הגישה אתמול תביעה נגד חברת אפל (Apple) בבית המשפט המחוזי צפון קליפורניה, בגין הפרה ביודעים של הקניין הרוחני שלה במצלמות המותקנות בסמארטפונים החדשים של אפל. לטענת קורפוטוניקס, אפל משתמשת ביודעים במידע שהועבר אליה על-ידי קורפוטוניקס במהלך דיונים להסכם רישוי אפשרי בין שתי החברות. למרות שאפל החליטה לא לחתום על הסכם הרישוי, היא משתמשת בידע שהועבר אליה במסגרת המו"מ שהתקיים. מדובר בתביעה יוצאת דופן: לעתים רחוקות מאוד מנסות חברות קטנות לתבוע את אפל בתחום הקניין הרוחני.

דוד מנדלוביץ'

חברת קורפוטוניקס מספקת רישיונות שימוש (IP) לטכנולוגיה שפיתחה המשפרת את איכות הצילום במכשירי סמארטפון. הטכנולוגיה מבוססת על שילוב של שתי מצלמות במודול יחיד, המאפשר צילום עם זום אופטי של עד פי 3 בתמונות ועד פי 8 בווידאו, גם בתנאי תאורה חלשים. החברה הוקמה בשנת 2012 על-ידי המנכ"ל פרופ' דוד מנדלוביץ' מאוניברסיטת תל-אביב, לשעבר המדען הראשי במשרד המדע והטכנולוגיה, על-ידי סמנכ"ל הפיתוח ד"ר גל שבתאי וסמנכ"ל הרישוי וערן קלי, המשמש כסמנכ"ל הרישוי. שלושת היזמים רשמו בעבר כמה אקזיטים מוצלחים, בהם חברת Eyesquad שעסקה גם היא בצילום סלולרי. עד היום החברה גייסה 50 מיליון דולר ממשקיעים.

"התביעה תימשך שנים ותעלה מיליונים"

בכתב התביעה שהגיע לידי Techtime, מפרטת קורפוטוניקס שורה של טכנולוגיות ייחודיות שלה, המוגנות באמצעות פטנטים רשומים, שבהן אפל משתמשת בלא רשות. בנוסף אליהן, התביעה מגלה עובדה מפתיעה: כבר בשלבים הראשונים נערכו מגעים בין שתי החברות לשיתוף פעולה אפשרי: "אחד מהמהלכים הראשונים של קורפוטוניקס לאחר הקמתה היה ליצור קשר עם אפל בתקווה לבנות שיתוף פעולה אסטרטגי. החברה קיבלה משוב חיובי מאוד מאפל, אולם המגעים לא הסתיימו בהסכם רישוי.

"לאחר כישלון המשא ומתן על הסכמי רישוי, הנציג הבכיר ביותר של אפל בתחום הביע זילזול בחשיבות הפטנט הרשום של קורפוטוניקס, ואמר לד"ר מנדלוביץ ולאנשים נוספים: "אפילו אם אפל תפר את הפטנט, תביעה נגד אפל תימשך שנים ותעלה מיליוני דולרים לפני שאפל אולי תשלם משהו'". בינואר 2016 הבינה קורפוטוניקס שזו לא היתה אמירה נטולת בסיס: "אז התפרסמו הידיעות על כך שבטלפון המתוכנן iPhone 7 Plus, אפל תשתמש במצלמה בעלת שתי עדשות נפרדות – בדיוק הטכנולוגיה שעליה יש לקורפוטוניקס פטנט רשום".

טכנולוגיה מהפכנית שפותחה לעידן הסמארטפון

מאחורי התביעה של קורפוטוניקס עומדת תפישה חדשה של מצלמה שפותחה עבור מכישיר סמארטפון, במטרה לאפשר להם לספק איכות צילום גבוהה, אולם במימדים ובצריכת הספק המתאימה לסמארטפונים. קורפוטוניקס פיתחה מצלמה ייחודית המאפשרת לבצע פעולות זום תובעניות ולעמוד בתנאי צילום קשים, באמצעות שימוש בטכנולוגיה אופטית חדשנית, בשתי עדשות וחיישנים הפועלים במקביל ובאמצעות אלגוריתמים מיוחדים.

המצלמה הכפולה של קורפוטוניקס (dual-aperture camera) כוללת חיישן ועדשה אחת רחבת זווית ועוד חישן עם עדשת טלה. הדבר נועד להתגבר על בעיית הפוקוס הדיגיטלי, המבוסס על גדירת חלק מהתמונה המתקבלת והוספת פיקסלים באמצעות תוכנה. במקום זה, בטכנולוגיה הישראלית נעשה היתוך (fuzion) של שתי התמונות, באופן שבו גם בצילומי רוחק (tele) מתקבלת תמונה ברזולוציה גבוהה.

קורפוטוניקס פיתחה אלגוריתם חכם המאפשר לבצע פעולות זום איכותיות בצילומי וידאו, באמצעות העברת התמונה מעדשה לעדשה בצורה חכמה, באופן המאפשר לקבל את איכות התמונה המיטבית בכל אחד משלבי הזום. בנוסף, היא פיתחה טכנולוגיה חדשה המאפשרת לייצר עדשות בעלות מספר אלמנטים אופטיים, באופן המאפשר לשלב אותם בסמארטפון שמטבעו הוא שטוח מאוד.

כל הפעולות מנוהלות באמצעות מעבד המצוי בצידה האחורי של המצלמה ואחראי על פעולות החישוב, ההיתוך והתיאום בין כל המרכבים האופטיים. בתביעתה מראה קורפוטוניקס, שכל התכונות והיכולות האלה מופיעות בפרסומים של אפל המקדמים את הטכנולוגיה הזו. כולל אפילו הפירסומים של אפל שהיא פיתחה מעבד תמונה ייחודי A10 המבצע 100 מיליון פעולות עיבוד בשנייה ומצוי בחלקה האחורי של המצלמה.

החברה הישראלית טוענת שהפעולות של אפל גרמו לה נזק כבד, גם בקרב לקוחותיה וגם עקב העובדה שאפל משתמשת בלא רשות ובלא תשלום בטכנולוגיה שלה. במסגרת כתב התביעה, היא מסרה שתציג בהמשך בבית המשפט את החישוב שלה לגבי היקף הנזק שנגרם לה.

לקריאת כתב התביעה, הקליקו: Corephotonics vs Apple

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , חדשות , טאבלט וסמארטפון , משפט וקניין רוחני