מנהלים לשעבר באפלייד מטיריאלס גנבו טכנולוגיה עבור חברה סינית

12 דצמבר, 2017

על פי כתב האישום, הארבעה גנבו עשרות אלפי מסמכים על טכנולוגיות חדשניות שפותחו באפלייד והקימו במקביל חברת סטראט-אפ בסין. העונש המקסימאלי על סעיפי האישום עשוי להגיע במצטבר לעשרות שנים בכלא

Semiconductor Wafer

נחשפה מזימה לגניבת קניין רוחני מחברת אפלייד מטיריאלס (Applied Materials) על ידי ארבעה עובדים לשעבר בחברה. משרד המשפטים האמריקני הגיש בחודש שעבר כתב אישום חמור כנגד ארבעה מנהלים בכירים לשעבר בחברת ציוד הבדיקה בחשד כי רקמו ביניהם קשר בשנת 2012, בעודם עבדו בחברה, כדי לגנוב מידע טכנולוגי רגיש ולהעבירו לידי חברת סטראט-אפ מתחרה שהם הקימו במקביל בסין.

הנאשמים, שעבדו במטה החברה בסיליקון ואלי, הם ליאנג צ'ן, ששימש כסגן נשיא ומנהל חטיבת מוצרי האנרגיה האלטרנטיבית, דונאלד אולגדו, שהיה מנהל הנדסת מוצר בחטיבת המוצרים, ווי-יאנג שו, שהיה סגן נשיא  ומנהל כללי בתוך קבוצת semiconductor LED ורוברט איוואלד, שהיה מנהל תחום האנרגיה ומערכות סביבתיות בחטיבת האנרגיה האטלרטנטיבית של אפלייד מטירילאס. ארבעת הנאשמים סיימו את תפקידם באפלייד מטיריאלס ב-2012-2013.

על-פי כתב האישום שהגיע לידי Techtime, עולה בשבחודש ספטמבר 2012, כאשר הארבעה היו עדיין מועסקים בחברת אפלייד מטיריאלס, הם ביצעו גניבה מתואמת של סודות מסחריים וטכנולוגיים במטרה להעבירם לידי חברה סינית חדשה בשם Envision, שהיתה אמורה לפעול מסין ומארצות הברית ולהתמקד בייצור פתרונות LED ורכיבי הספק.

בסך הכול, הם גנבו יותר מ-16,000 שרטוטים טכניים וקבצי CAD הקשורים לטכנולוגיות שפותחו לאורך שנים בהשקעה של מיליוני דולרים. בין הטכנולוגיות שנגנבו: טכנולוגיות לייצור המוני של פרוסות סיליקון המשמשות בייצור שבבים למכשירים כגון צגים שטוחים וסמרטפונים, ואת כמעט כל המסמכים הטכניים של אפלייד מטירילאס הנוגעים לטכנולוגיית Metal Organic Chemical Vapor Phase Deposition – MOCVD, המשמשת לייצור שכבות דקות מאוד על-גבי פרוסות הסיליקון. כתב האישום חושף שורה של תכתובות דוא"ל מפלילות שבו הארבעה מתאמים את צעדיהם ומוציאים לפועל את תוכניתם.

עוד עולה מכתב האישום כי במקביל לגניבה, הארבעה כבר החלו להיפגש עם משקיעים פוטנציאליים בסין ולהציג בפניהם מצגות המציגות את הטכנולוגיה החדשנית, במטרה לשכנע אותם להשקיע בחברה החדשה. הארבעה מואשמים בסעיף אישום של רקימת קשר לגניבת סודות מסחריים ועוד 11 סעיפי אישום נוספים בגין אחזקת סודות מסחריים גנובים. כל אחד מסעיפי האישום הללו נושא עונש מקסימאלי של 10 שנים בכלא. משפטם של הארבעה יחל ב-15 בדצמבר בבית משפט פדראלי בקליפורניה.

דובר של אפלייד מטיריאלס מסר בתגובה כי "החברה שומרת בקפידה על הקניין הרוחני שלה מפני גניבה או שימוש בלתי חוקי. אנחנו תומכים בהליכים המשפטיים שננקטו במקרה הפלילי הזה כדי להבטיח שכל מי שגוזל סודות מסחריים באופן בלתי חוקי יובא לדין."

שמן למדורת מלחמת השבבים בין סין לארצות הברית

חברת אפלייד מטיריאלס עוסקת בפיתוח וייצור מערכות לבקרת תהליכי ייצור שבבים ונחשבת לאחת החברות המובילות בעולם בתחום. הציוד שהיא מספקת הינו מרכיב הכרחי עבור חברות השבבים לצורך ייצור שבביהן. מלבד מעשה הגניבה שביצעו ארבעת הנאשמים למטרות רווח, העובדה כי החברה המתחרה שהם ניסו להקים היתה ממוקמת בסין נוגעת בנקודה רגישה ביחסים שבין ארצות הברית לסין.

סין היא שוק היעד השני בגודלו בעולם עבור מכירות שבבים, ואולם רק כ-10% מהשבבים בעולם מיוצרים בסין. אנחנו עדים אמנם לנהירה של חברות שבבים וקבלניות ייצור שמקימות מתקנים לייצור שבבים בסין, ואולם מדובר בחברות זרות, ואין נכון לעכשיו שום חברת שבבים סינית לא נמצאת ברשימת עשרת חברות השבבים המובילות בעולם.

הממשלה הסינית משקיעה משאבים עצומים בשנים האחרונות במטרה לבסס תעשיית שבבים עצמאית שלא תהיה תלויה בטכנולוגיות חיצוניות. האסטרטגיה הראשונה שבה נקטה סין כדי לטעת את היסודות לתעשיית שבבים מקומית היתה באמצעות רכישות של חברות טכנולוגיות זרות. עם זאת, האסטרטגיה הזו נתקלה בקשיים רבים, כאשר הרשויות הרגולטוריות בעולם ניסו למנוע כמעט כל ניסיון של רכישת חברת טכנולוגיה על ידי גוף סיני. הדבר נכון במיוחד לגבי ארצות הברית, שעמדה על רגליה האחוריות וסיכלה בשנים האחרונות כמעט כל ניסיון סיני לרכוש חברת שבבים אמריקנית, וזאת מחשש שטכנולוגיות רגישות יזלגו לידיים סיניות. בכתב האישום אין כל רמז לכך שגורמים סיניים עמדו מאחורי הקנונייה, אך העובדה כי הארבעה תכננו להעביר לסין מידע על טכנולוגיה כה רגישה, שפותחה בארצות הברית, רק מוסיפה לחומרת המעשים מנקודת המבט של ארצות הברית.

אחד ממרכזי הפיתוח המרכזיים של אפלייד מטיריאלס נמצא בישראל, בפארק המדע ברחובות, ובו מועסקים כ-1,350 עובדים. המרכז בארץ נחשב למרכז המו"פ והייצור הגדול ביותר של אפלייד מטיריאלס מחוץ לארצות הברית.

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , סמיקונדקטורס , ציוד בדיקה , קניין רוחני