להאיר את קנה הנשימה

5 פברואר, 2018

חברת הסטארט-אפ הישראלית Guide In Medical  פיתחה מכשיר בלתי פולשני המאיר באמצעות מקור אופטי חיצוני את קנה הנשימה ומסייע לרופאים ולפרמדיקים לאתר את קנה הנשימה במהלך פרוצדורת האינטובציה

במקרי חירום רפואיים יש לעיתים צורך לבצע הליך הקרוי אינטובציה, שבו מחדירים צינור פלסטיק לתוך קנה הנשימה של המטופל במטרה להבטיח את נתיב האוויר. למרות שמדובר בפרוצדורה שכיחה וחיונית, איתור קנה הנשימה הינו לעיתים פעולה לא פשוטה, בייחוד במהלך טיפול בנפגעים בטיפול נמרץ או בתנאי שטח. חברת הסטארט-אפ הישראלית גייד אין מדיקל (Guide In Medical), הפועלת במסגרת חממת NGT3 מנצרת, פיתחה מכשיר בלתי פולשני המאיר באמצעות מקור אופטי חיצוני את קנה הנשימה של המטופל ובכך מסייע לרופאים, פרמדיקים, רופאים צבאיים וצוותי טיפול נמרץ אחרים לבצע את פרוצדורת האינטובציה בצורה פשוטה ובטוחה יותר, גם בתנאים קשים. היום הודיעה החברה כי המכשיר שפיתחה קיבל את אישור ה-FDA וכי היא נערכת להתחיל בשיווק המוצר באירופה.

מדי שנה מבוצעות בעולם מעל למאה מיליון אינטובציות. לרוב ההליך מבוצע כהכנה לניתוח ותחת הרדמה מלאה. ואולם, פעמים רבות יש צורך לבצע אינטובציה גם בנפגעי טראומה המובהלים לטיפול נמרץ או במהלך טיפול בפצועים בשטח או בשדה הקרב, כאשר המטופל אינו מסוגל לנשום בכוחות עצמו. תהליך החדרת הצינור לקנה הנשימה דורש מהרופא או הפרמדיק רמת מיומנות גבוהה, דיוק מקסימאלי וכן מהירות, וזאת מאחר שהמטופל אינו נושם תוך כדי ביצוע הפרוצדורה.

לאתר את קנה הנשימה

כדי להחדיר במדויק את הצינור התוך-קני הרופא נדרש לאתר את קנה הנשימה ולהבחין בינו לבין הוושט, מיתרי הקול והאיברים הפנימיים האחרים. לעיתים, בשל מורכבות הפציעה או תנאי הסביבה, ולעיתים בשל חוסר ניסיון של הרופא או הפרמדיק, ההליך עשוי להתבצע באופן לקוי ולגרום לפציעה של המטופל להאריך את זמן האשפוז שלו.

כיום נעזרים הרופאים וצוותי החירום במהלך האינטובציה במצלמת וידיאו (לרינגוסקופ) המוחדרת באופן פולשני לתוך הלוע של המטופל. עם זאת, המערכת אינה מספקת הנחיה ברורה לרופא על מיקומו של קנה הנשימה, ולעיתים, הפרשות בלוע או דימומים עשויים לערפל את עדשת המצלמה ולהקשות על הרופא את הניווט.

להאיר את המנהרה הנכונה

אריאל שרם, המשמש כמנכ"ל גייד אין מדיקל, למד מניסיון אישי על הקושי המיוחד שבביצוע אינטובציה בתנאי שטח במהלך שירותו ביחידת החילוץ 669 של צה"ל. בריאיון ל-TechTime הוא מספר: "אינטובציה היא אחת הפעולות הבסיסיות שמבצעים בשטח כדי להבטיח את נתיב הנשימה של המטופל. אך ברמת השטח מדובר בפעולה לא פשוטה ועשויה פעמים רבות להסתבך, מכל מיני סיבות, בין אם בשל מצבו של המטופל ובין אם בשל העובדה כי בדרך כלל רופאים צבאיים אינם בהכרח מתורגלים בפרוצדורה הזו כמו שרופא בבית חולים מתורגל בה. החוויה הזו המחישה לי את למצוא מענה שיפשט את הפרוצדורה הזו עבור מי שאינו בהכרח מתורגל בה באופן קבוע."

אריאל שרם. צילום: יונתן כהן

ביחד עם איתי חיות ומנהל מחלקת טיפול נמרץ בבית החולים הדסה ד"ר אלחנן פריד, הקימו השלושה ב-2015 את גייד אין מדיקל ופיתחו פיתרון אופטי בלתי פולשני אשר מקל באופן משמעותי על הרופא או הפרמדיק לאתר את קנה הנשימה של המטופל. ההתקן של החברה, הקרוי IRRIS, מוצמד באופן חיצוני כמדבקה על צוואר המטופל ומקרין פנימה לתוך הרקמות אור באורך גל בלתי נראה. בשל ההבדלים האנטומיים בין הוושט לבין קנה הנשימה והמיקום השונה שלהם, קרני האור הנפלטת מן המכשיר נבלעים לחלוטין בוושט וברקמות הסובבות אך מוחזרים חזרה מקנה הנשימה ומאירה אותו על גבי מסך הווידיאו. התאורה המיוחדת, אשר מהבהבת בצורה ברורה, מאפשרת לרופא להחדיר במדויק את צינור הפלסטיק לתוך קנה הנשימה.

"אם נחשוב על הוושט וקנה הנשימה כשתי מנהרות, המכשיר שפיתחנו עוזר להאיר את המנהרה הנכונה. בניסויים שערכנו, גילינו שאורך הגל המסוים של המכשיר יודע לחדור את הגרון ולבקוע אך ורק מקנה השימה. הוושט עמוקה יותר והיא דחוסה וסגורה ועל כן הקרינה נבלעת בה. הקנה הוא חלול וסחוסי, מה שמאפשר לקרינה לחדור דרכו ולהאיר חזרה," מסביר שרם.

ה-IRRIS, אשר קיבל את אישור אמ"ר ממשרד הבריאות בישראל ואת אישור CE באיחוד האירופי, נמצא כעת בבדיקה במחלקת טיפול נמרץ של בית חולים הדסה וכן בבתי חולים במדינות שונות באירופה כגון ספרד, דנמרק, שווייץ והולנד. "אנחנו מקבלים פידבקים מאוד חיוביים מהמרדימים והרופאים שמאוד אוהבים את הקונספט הפשוט והמועיל של המכשיר ואת השימוש באופטיקה בלתי פולשנית."

גייד-אין מדיקל נמצאת כעת בסבב גיוס שני, בהיקף של שני מיליון דולר, ונערכת להקמת מערכי הפצה באירופה. עד היום גייסה החברה כ-5 מיליון שקל מחברת התרופות הציוד הרפואי והוטרינרי כצט, אשר הצטרפה כשותפה אסטרטגית לחברה, וכן מ- NGT3 וממשקיעים פרטיים. "אישור ה-FDA מהווה צעד חשוב בהגעה לשוק הגלובלי וביכולת לגייס שותפים להפצה וכמובן משקיעים נוספים כחלק מתכנית הצמיחה שלנו. אני מאמין שבשנים הקרובות המוצר יהיה בשימוש בכל אמבולנס, חדר ניתוח ותאג"ד," הוסיף שרם.

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: אלקטרואופטיקה , גיוסי הון , מכשור רפואי