סטרטסיס נכנסת להדפסת תלת-מימד במתכת

1 מרץ, 2018

המדפסת החדשה מיועדת לייצור אבות טיפוס וסדרות קצרות של רכיבי מתכת לתחום הרכב, החלל והרפואה. ב-2017 הסתכמו מכירות סטרטסיס ב-668 מיליון דולר. זו השנה השלישית ברציפות שיש ירידה במכירות

Stratasys Metal 3D Printing

חברת סטרטסיס (Stratasys) הישראלית-אמריקנית פיתחה מדפסת תלת-מימד להדפסת רכיבים ממתכת. החברה לא מסרה מידע על הטכנולוגיה שבבסיס המדפסת החדשה, אך מסרה שהיא תתבסס על טכנולוגיית ההזרקה של העצמית שלה, ושהיא תיחשף בכנס RAPID + TCT שיתקיים לקראת סוף חודש אפריל בפורט וורת', טקסס. המדפסת נועדה "להחליף את שיטות הייצור הקונבנציונליות בייצור חלקי מתכת בסדרות קטנות", בתחומי הרכב, החלל, התעשייה, הרפואה ומוצרי הצריכה. בדומה למדפסת ה-PCB של חברת ננו-דיימנשן הישראלית (שמשרדיה אגב סמוכים למשרדי סטרטסיס ברחובות), אשר פיתחה מדפסת תלת-מימד להדפסת אבות טיפוס של מעגלים מודפסים ורכיבים אלקטרוניים נוספים, גם מדפסת המתכת של סטרטסיס מיועדת ללקוחות המעניינים לייצר סדרות פיילוט של חלקי מתכת לצורך פיתוח מוצרים, או הדפסת סדרות קטנות לפני תחילת הייצור ההמוני.

הטכנולוגיה נשמרת בסוד

בשיחת ועידה שקיים עם משקיעים סירב מנכ"ל החברה אילן לווין למסור פרטים נוספים על המדפסת, אך ניאות לומר שהחומר הראשון שבו ייעשה שימוש במדפסת הוא אלומיניום. החברה שוקדת על פיתוח מדפסת המתכת כבר מספר שנים. רמז לכוונותיה להתרחב לתחום הייצור התוספי (additive manufacturing) במתכות התקבל באפריל 2017, כאשר היא ביצעה השקעה אסטרטגית בהיקף של 25 מיליון דולר בחברת LPW Technology הבריטית, אשר פיתחה את אבקת המתכת PowderLife, חיציור תלת מימד של חלקי מתכת בתחומי החלל, התעופה, הרכב והמיכשור הרפואי.

מדפסת המתכת של סטרטסיס לא תהיה הראשונה בשוק. למעשה, תחום הדפסות התלת-מימד של רכיבי מתכת הולך ומתפתח בשנים האחרונות. בשנה שעברה השיקה חברת Markforged ממסצ'וסטס את מדפסת Metal X להדפסת חלקי מתכת שכבה אחר שכבה באמצעות אבקת מתכת, העוברת לאחר מכן תהליך של סינטור הגורם לשכבות המתכות להפוך לגבישיות אשר מעניק למתכת חוזק רב. עלותה של המדפסת של Markedforged עומדת על 100 אלף דולר. נראה כי המדפסת של סטרטסיס תתבסס על טכנולוגיה דומה. על פי ההערכות, תחום מדפסות התלת-מימד לייצור צפוי לגדול עד שנת 2018 להיקף של 12 מיליארד דולר, בהשוואה לכ-5.2 מיליארד ב-2015.

תוצאות שנתיות מאכזבות

אלא שלמרות ההתרחבות של רעיון הייצור התוספי וכניסתו לתעשייה, התוצאות של סטרטסיס לא עומדות בציפיות. אמש (ה') פרסמה החברה את תוצאותיה הכספיות לשנת 2017. שבהן עולה שגם בשנת 2017 חלה ירידה במכירות, והן הסתכמו בכ-668 מיליון דולר, בהשוואה -672 מיליון דולר ב-2016 ול-696 מיליון דור ב-2015. בשורה התחתונה החברה דיווחה על הפסד תפעולי של 30 מיליון דולר, נתון שהוביל לירידה של 10% במחיר המנייה בנסד"ק.

כדי לבלום את מגמת הירידה הזו, סטרסטיס מנסה להתרחב לתחומים חדשים. השנה היא השיקה שתי מדפסות חדשות: מדפסת להדפסת שתלים דנטליים ומדפסת להדפסת חלקי פלסטיק גדולים בטכנולוגיית FDM. מדפסת המתכת החדשה אמורה להכניס אותה לשוק צומח: להערכת חברת Global Market Insights שוק הדפת התלת-מימד באמצעות אבקות מתכת נמצא בצמיחה ויגיע להיקף של כ-1.1 מיליארד דולר ב-2024.

חברת פרוסט אנד סליבן מגדירה מספר שוקי יעד שיאמצו את הייצור התוספי בעשור הקרוב: הצמיחה בתעשיית הרכב צפויה להגיע לשיעור של 34% בשנה עד שנת 2020, בתעשיית המיכשור הרפואי היא תסתכם בכ-23% בשנה עד 2025, בשוק הביטחוני הצמיחה תהיה 26% בשנה ובתעשיות החלל והרכב תהיה צמיחת שיא של 51% בשנה עד לשנת 2025. כל אלה הם שוקי היעד של מדפסת המתכת החדשה.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: 3D-Printing , חדשות