דו"ח: סיום שיתוף הפעולה עם מובילאיי פגע קשות במכונית האוטונומית של טסלה

6 מרץ, 2018

הדו"ח של Navigant מדרג את רמת המוכנות של 19 החברות המפתחות מכונית אוטונומית. במקומות הראשונים: ג'נרל מוטורס, Waymo ודיימלר. במקום האחרון: טסלה שביצועיה התדרדרו לאחר הפרידה ממובילאיי

[בתמונה למעלה: המכונית האוטונומית של ג'נרל מוטורס]

המירוץ אל הרכב האוטונומי מתקרב לישורת האחרונה. בשנתיים האחרונות הצהירו כמעט כל יצרניות הרכב המובילות, וגם מספר חברות טכנולוגיה, על כוונתן להוציא לשוק בתחילת העשור הבא מכונית אוטונומית מלאה מתוצרתן. אך כעת, כשתחום הרכב האוטונומי עובר במהירות משלבי הפיתוח אל שלב הייצור ההמוני וההפצה, נשאלת השאלה מי הן היצרניות הערוכות בצורה הטובה ביותר לכבוש את השוק החדש?

מחקר שוק חדש של חברת Navigant Research, מנסה לענות על השאלה.  החברה מעריכה שמבין 19 החברות המפתחות כיום מכונית אוטונומיות, ג'נרל מוטורס (GM) החברה ערוכה בצורה הטובה ביותר לממש את תוכניותיה: הן מההיבט הטכנולוגי והן מבחינת אסטרטגיית היציאה אל השוק. כאן ראוי לציין שג'נרל מוטורס נהנית מטכנולוגיות רכב ישראליות, המפותחות במרכז הפיתוח שלה בהרצליה המעסיק כיום כ-300 עובדים.

מעט מאחוריה, במקום השני, ניצבת Waymo של גוגל. החוקרים סבורים ששתי החברות נמצאות בשלב דומה מבחינת הפיתוח הטכנולוגי, אך ל-GM, בהיותה יצרנית רכב גדולה, יש יכולות ייצור והפצה גדולות יותר מאשר ל-Waymo. זאת מכיוון שוויימו היא חברת טכנולוגיה ולא יצרנית רכב, ואין לה יכולות ייצור עצמאיות.

ההפתעה הגדולה ביותר ממתינה בתחתית הרשימה: חברת טסלה (Tesla), שבעבר נחשבה למובילה בתחום הרכב האוטונומי והחצי-אוטונומי, מדורגת אחרונה. חברת המחקר Navigant מייחסת את ההתדרדרות הדרמטית והנסיגה הגדולה במיזם הרכב האוטונומי של טסלה, בניתוק שיתוף הפעולה עם חברת מובילאיי הישראלית, לאחר שהיא ניסתה להטיל על מובילאיי את האחריות לתאונת דרכים שבה היתה מעורבת מכונית חצי אוטונומית שלה.

טסלה מתקשה להתקדם ללא מובילאיי

במקום האחרון, כאמור, מדורגת חברת טסלה של אלון מאסק. יצרנית המכוניות החשמליות הנחשבת לאחת מהחברות המרכזיות שהביאו לשוק את חזון הרכב האוטונומי, איבדה את המומנטום בשנה האחרונה ופרויקט הרכב האוטונומי שלה מדשדש בבוץ. כבר בשנת 2015 טסלה שילבה במכוניותיה את טכנולוגיית AutoPilot, המספקת רמה חלקית של נהיגה אוטונומית בכבישים בינעירוניים. לאחרונה הכריז מייסד החברה אלון מאסק שכבר בשנה הקרובה טסלה תשיק מכונית אוטונומית מלאה שתוכל לנסוע מקליפורניה לניו יורק ללא עזרת נהג. אולם לא בטוח שהוא יעמוד בהבטחה.

מסך ה-AutoPilot

Navigant מסמנת את סיום ההתקשרות העסקית עם מובילאיי הישראלית, באוגוסט 2016, כאירוע המפתח שגרם לנסיגה בתוכנית המכונית האוטונומית של טסלה. שתי החברות שיתפו פעולה במשך שנים רבות ושבבי ראיית המכונה של מובילאיי שולבו בגרסה הראשונה של AutoPilot שיצאה לשוק בסוף 2015. ואולם, שתי החברות החליטו לסיים את שיתוף הפעולה ביניהן על רקע תאונת דרכים קטלנית שבה היה מעורב רכב של טסלה, שהובילה לחילופי האשמות בין טסלה למובילאיי. סיבה נוספת היתה קשורה לשיתוף הפעולה האסטרטגי של מובילאיי, אינטל ו-BMW בפיתוח רכב אוטונומי.

AutoPilot לא מתפקדת היטב בלי מובילאיי

מאז סיום ההתקשרות, טסלה הפסיקה לעשות שימוש בשבבים של מובילאיי. הגרסה השנייה של AutoPilot שהושקה ב-2017, לא כללה את שבבי מובילאיי והיתה יקרה פי שניים מקודמתה. טסלה טענה שהדבר נובע משימוש בחיישני מצלמה ובמכ"ם מתקדמים יותר, וביכולות משודרגות של נהיגה אוטונומית.

אלא שהגרסה הזאת גם זכתה לביקורות שליליות מאוד. המחקר מגדיר אותה כ"מפוקפקת במקרה הטוב. המערכת לא הציגה התקדמות ביחס לדור הקודם ואפילו נסוגה לאחור לעומת הגרסה שהושקה בסוף 2015". החוקרים הוסיפו: "יותר משנה לאחר השקת הגרסה השנייה של AutoPilot, המערכת עדיין לוקה בחסר מבחינה פונקציונלית בהשוואה הגרסה הראשונה, ויש לא מעט דיווחים מצד לקוחות על התנהגות בלתי צפויה של המערכת".

גם בסקירה של בלומברג  מחודש יוני 2017, ניטען שהגרסה השנייה נחותה מהגרסה הראשונה: "למרות שיש שיפור בכמה היבטים של ה-AutoPilot, החוויה הכוללת נופלת מהגרסה הראשונה שכללה את השבבים של מובילאיי", נכתב. חוקרי Navigan מציינים טעויות נוספות, כמו החלטתה של טסלה שלא להכליל חיישן LiDAR בפלטפורמה שלה, ולהסתפק במכ"ם ובמצלמות בלבד, מה שמקשה על תפקוד המערכת בתנאי ראות ומזג אוויר ירודים. הסיכום של הדו"ח: "טסלה מדורגת גבוה מבחינת החזון, אך היא לא הציגה את היכולות הנדרשות כדי להוציא אותו אל הפועל".

ג'נרל מוטורס מוכנה לייצור המוני

את השישייה המובילה ברשימה משלימות דיימלר-בוש (Daimler-Bosch), פורד, קבוצת וולקסוואגן והשותפות בין BMW, אינטל ומובילאיי. העיסוק התקשורתי הנרחב במיזמים השונים לפיתוח מכונית אוטונומית מתמקד בדרך כלל בצד הטכנולוגי. ואולם, רמת הפיתוח הטכנולוגי הינה רק היבט אחד מתוך מכלול הגורמים שבהם תלויה הצלחת הפרויקט. המחקר של Navigant דירג את 19 החברות על פי שקלול של 10 קריטריונים: חזון, אסטרטגיית יציאה אל השוק, שותפים, אסטרטגיית ייצור, טכנולוגיה, מכירות, שיווק והפצה, איכות מוצר ומהימנות, פורטופוליו מוצרים וכוח שימור.

מעניין לציין כי בדו"ח הקודם של Navigant, שפורסם באוגוסט 2017, פורד היתה זו שהובילה את הרשימה ואילו GM היתה ממוקמת במקום השני. חברת המחקר הסבירה: "הירידה של פורד מהמקום הראשון למקום רביעי היתה קשורה יותר בההתקדמות שביצעו GM, Waymo ודיימלר, ולא בטעויות שביצעה פורד".

חברת ג'נרל מוטורוס היא אחת משלוש יצרניות הרכב הגדולות בארצות הברית, ובשנה האחרונה היא ביצעה מספר צעדים משמעותיים לקראת הייצור ההמוני של מכונית אוטונומית. לפני כחודשיים היא הודיעה על כוונה להתחיל בייצור המוני של מכונית אוטונומית ללא הגה או דוושות כבר בשנת 2019. המכונית המיועדת תהיה מכונית הדור הרביעי של מכוניות חשמליות ללא נהג מדגם Chevy Bolts של GM, והיא נבדקת בימים אלה בנסיעות מבחן בכבישים ציבוריים בסן פרנסיסקו ובפיניקס, אריזונה.

בלי דוושות וללא הגה

ג'נרל מוטורס מתכננת בשלב ראשון לפרוס את המכוניות האוטונומיות מתוצרתה במספר שירותי שיתוף נסיעה והשכרת רכב כמו Lyft ו-Maven במספר ערים. החברה כבר הגישה בקשה לרשות לבטיחות בדרכים בארצות הברית לקבל אישור להשתמש במכוניות שעל פניו אינן עומדות בתקנות הבטיחות הפדרליות, מאחר שאינן כוללות הגה ודוושות.

מנכ"ל חטיבת Cruise Automation ב-GM, קייל פוגט, כתב בבלוג של החברה כי הצוות שלו פיתח את המכונית האוטונומית הראשונה שמוכנה לייצור המוני. לוח הזמנים השאפתני שהציבה GM מציב אותה בעמדת יתרון למול יתר המתחרות. פורד, למשל, הצהירה כי תשיק רכב אוטונומי מלא (ללא הגה ודוושות) רק ב-2021.

הדירוג של Navigant

טכנולוגיה בשלה, ללא יכולות ייצור

חברת Waymo, אשר מדורגת במקום השני, הציגה בנובמבר האחרון מכונית אוטונומית מדגם Fiat Chrysler Pacifica אשר בשלב ראשון תוצע לשימוש במסגרת שירות שיתוף נסיעה לעובדי החברה בלבד. היא גם חתמה על הסכמים עם Lyft, Avis ו-Autonation לקראת פריסה רחבה יותר לציבור הרחב. החברה כבר ביצעה נסיעות מבחן בהיקף כולל של כ-4.8 מיליון קילומטרים, יותר מכל חברה אחרת, וגם חשפה לאחרונה שיתוף פעולה עם אינטל, שבמסגרתו יותקנו מעבדי אינטל במכוניות האוטונומיות של החברה.

מרות כל ההצלחות האלה, הדו"ח של Navigant מצביע על בעיה גדולה בתוכנית הפעולה של Waymo: "נכון לסוף 2017, ל-Waymo אין הסכם ייצור נרחב וארוך טווח עם חברת OEM שיאפשר לה לייצר את הפלטפורמה שלה באופן המוני ומתמשך. זוהי נקודת התורפה המשמעותית ביותר בדרכה של החברה להצלחה".

המכונית האוטונומית של Waymo

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: Automotive , מחקרים ונתוני שוק , רכב אוטונומי