אוג-מדיקס פיתחה משקפי AR לניתוחי עמוד שדרה

17 אפריל, 2018

החברה מיקנעם השלימה ניסוי מוצלח במערכת המחשה המאפשרת לרופא לצפות ישירות בכל שכבות המבנה האנטומי של החולה, מבלי להסיר את עיניו מהאיבר המנותח

AUGMEDICS

חברת אוגמדיקס (Augmedics) מיקנעם, המפתחת מערכות המחשה כירורגיות המבוססות על מציאות רבודה (AR), הודיעה כי השלימה ניסוי מוצלח במערכת ההמחשה הראשונה שפיתחה, XVS,  המיועדת לניתוחי גב. במהלך הניסוי, שהתבצע על ידי שני מנתחים מבית החולים ג'ון הופקינס בארצות הברית ושני מנתחים ישראלים מתל השומר ואסף הרופא, הצליחו המנתחים להבריג כ-120 ברגים פדיקולריים בחוליות עמוד השדרה של חמש גופות ברמת דיוק גבוהה של 96.7%. זהו הניסוי הקליני השני שמבצעת החברה במערכת ה-XVS.

אוגמדיקס מפתחת את מערכות המחשה כירורגית הפועלות בטכנולוגיית מציאות רבודה (AR) ונועדו לספק למנתחים "תמונת רנטגן" במהלך פרוצדורות מורכבות. בעזרת המערכת, המנתחים יכולים לראות דרך המבנה האנטומי של המנותח, לרבות דרך העור והרקמות, ובאופן זה לנתח ביתר קלות, מהירות ובטיחות.

במערכת ניתן להשתמש בפרוצדורות רבות, אך היישום הראשון שלה הוא עבור ניתוחים זעיר פולשניים של עמוד השדרה. ה-XVS עושה שימוש במנגנון אופטי של מציאות רבודה "שקופה" המאפשר להקרין תמונה תלת-ממדית של עמוד השדרה של המטופל על רשתית העין של המנתח בזמן אמת וכל זאת בדיוק כירורגי והמחשת עומק – ומבלי שהמנתח יצטרך להסתכל תוך כדי הניתוח במסכים נפרדים. הטכנולוגיה נועדה לחסוך זמן במהלך הניתוח, לצמצם את החשיפה לקרינה של מכשירי ההדמאה להגביר את הדיוק של השתלת הברגים ולהפחית את מספר הניתוחים והאשפוזים החוזרים שלעיתים נדרשים במקרים של ניתוחי גב.

מידע חזותי רב-מימדי

ד"ר טימותי ויטהאם מג'ון הופקינס הדגיש את יתרונותיה של המערכת על פני השיטות הנהוגות כיום. "בדרך כלל במהלך ניתוחי עמוד שדרה זעיר פולשניים המנתח צריך להסיט את מבטו מהאזור המנותח. ואולם מערכת ה-XVS מציבה את כל המידע החזותי הנחוץ לצורך הנחיה מול עיניו של המנתח על גבי משקפי הראייה הרבודה בזמן שהוא מבצע את התקנת הברגים."

מטרת הניסוי היתה להדגים את רמת הדיוק המשופרת המתאפשרת באמצעות שימוש במערכת ולבחון את נוחות השימוש בהתקן. ואכן, צילומי CT שנערכו לגופות לאחר ביצוע הפרוצדורה העלו כי רמת הדיוק של הברגת הברגים פדיקולריים עמדה על 96.7%, רמת דיוק גבוהה בהשוואה לנתונים המקובלים. כמו כן, המנתחים העידו כי המערכת היתה נוחה לשימוש וסייעה להם לבצע את הפרוצדורה ביתר קלות ודיוק. מנכ"ל אוגמדיקס, ניסן אלימלך, ציין כי הניסוי הוכיח שלמערכת יש הפוטנציאל להגביר את רמות הדיוק בניתוחי עמוד שדרה. "אנחנו מאמינים כי הניסוי הזה מעניק מהימנות חסרת תקדים ליכולת של המערכת לסייע למנתחים לנווט בבטחה בניתוח בזמן שמבטם ממוקד כל העת במנותח."

חברת אוגמדיקס הוקמה ב-2014 על ידי ניסים אלימלך, מנהדס ביו-רפואי בהכשרתו שעבד בעבר בחברת המכשור הרפואי מדטרוניק, וד"ר רפאל לוטן, מנתח עמוד שדרה, אשר משמש בוועדה המייעצת של החברה. החברה קיבלה מימון סיד מ-Terralab Ventures מיקנעם, שהינה חממה בבעלות Terra Venture Partners. אוגמדיקס זכתה באותות ופרסים רבים, לרבות פרס BizTEC 2014 מהטכניון, MedTech Innovator 2016 ו-MEDinISRAEL 2017. החברה מעסיקה כ-14 עובדים.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: מכשור רפואי