ארה"ב אוסרת על מכירת רכיבים ל-ZTE במשך 7 שנים

21 אפריל, 2018

מלחמת הסחר מגיעה להייטק: ארה"ב טוענת ש-ZTE הונתה אותה במסירת מידע על מכירת ציוד תקשורת לאיראן ולצפון קוריאה. ZTE מזהירה: "ההחלטה מאיימת על הישרדותנו ותפגע בשותפים העיסקיים, בהם הרבה חברות אמריקאיות"

US ZTE Conflict

משרד המסחר האמריקאי הלם השבוע בעוצמה בחברת ZTE הסינית, ואסר על חברות אמריקאיות למכור רכיבים אלקטרוניים, תוכנה וטכנולוגיות אחרות לחברת ZTE הסינית במשך 7 שנים. האיסור יסתיים בשנת 2025. מדובר בהחלטה יוצאת דופן בהיקפה, שהשלכותיה עשויות להיות כואבות מאוד. כך למשל, כשליש מהכנסותיה של ZTE מגיעות ממכירת טלפונים, שבכ-70% מהם מותקנים שבבים של חברת קואלקום.

ביום ב' בשבוע שעבר פירסם שר המסחר האמריקאי, ווילבור רוס, צו המפעיל את הסנקציות כנגד ZTE, ב"תגובה לדיווחים כוזבים של החברה לממשלת ארצות הברית". למרות שהצו יצא כאשר מתעצמת מלחמת הסחר בין סין וארצות הברית, שורשיו נעוצים בעבר. חקירה של משרד המסחר שנעשתה בשנת 2016 גילתה שיצרנית התקשורת הסינית מכרה לאיראן ולצפון קוריאה ציוד תקשורת המפר את האמברגו הבינלאומי כנגד שתי המדינות. בעקבות החקירה נחתם במרץ 2017 הסכם בין ZTE ומשרד המסחר האמריקאי שלפיו הוטל עליה קנס בהיקף של 1.19 מיליארד דולר והא התחייבה לספק מידע מלא על ההפרות. במידה והיא לא תעמוד בו, הסכימה ZTE להטלטת אמברגו אמריקאי כלפיה במשך שבע שנים.

"במקום לנזוף בעובדים, ZTE תיגמלה אותם"

בשבוע שעבר פירסמה המחלקה למסחר ובטחון (Bureau of Industry and Security – BIS) במשרד האוצר האמריקאי הודעה חריגה באורכה שבה הוא מפרט שורה של מקרים שבהם הפרה ZTE את ההסכם עם הממשל האמריקאי. כך למשל, היצרנית הסינית היתה אמורה להעביר לידי הממשל את רשימת כל האנשים שהיו מעורבים בהפרת האמברגו על איראן וצפון קוריאה. מדובר ב-39 עובדים ומנהלים בחברה, שהממשל האמריקאי דרש לקבל עליהם מידע מלא, כולל משכורותיהם והבונוסים שקיבלו. לאחר שהחברה לא העבירה את המידע, החליט משרד האוצר להפעיל באמצע שבוע שעבר את הסנקציה החמורה. "חברת ZTE הונתה את משרד האוצר", הצהיר השר רוס. "במקום לנזוף בעובדים ובמנהלים הבכירים, היא תיגמלה אותם".

ZTE: "השקענו 50 מיליון דולר בתיקון ההליכים"

תגובתה הראשונה של ZTE היתה קצרה מאוד: "חברת ZTE מודעת לפעולה שנקט משרד האומר האמריקאי. כעת החברה מעריכה את היקף הארוע והשלכותיו הפטנציאליות, והיא נמצאת בקשר עם גורמים רלוונטיים כדי להגיב בהתאם". ביום שישי האחרון היא כבר מסרה תגובה מפורטת: "מאז תחילת החקירה באפריל 2016 התייחסה אליה ZTE ברצינות רבה והקימה ועדה בראשות המנכ"ל הכוללת מומחים רבים כדי להבטיח עמידה בתקנות הייצוא של ארצות הברית". במסגרת הזטת הוקמה מערכת SAP חדשה, ניחתנה הדרכה ל-65,000 עובדים וביצעה פעולות נוספות. בשנת 2017 לבדה השקיעה ZTE יותר מ-50 מיליון דולר בתוכנית עמידה בדרישות הייצוא האמריקאיות".

חברת ZTE טוענת שההחלטה מתעלמת מהמאמצים שהרבים שהיא עשתה ומההתקדמות הרבה. "החלטת BIS להטיל את הסנקציות החמורות ביותר עוד לפני סיום הבדיקה היא בלתי נסבלת. החברה נקטה בסנקציות כנגד העובדים שהיו מעורבים בפרשה וביצעה מהלכי תיקון בסיוע משרדי עורכי דין מהיוקרתיים ביותר בארה"ב. ההחלטה לא רק מסכנת את קיומה של ZTE, אלא גם תגרום נזקים לכל השותפים העסקיים של ZTE, כולל מספר גדול של חברות אמריקאיות. ZTE אינה מרימה ידיים ולא מוותרת על נסיון לפתור את הבעיה באמצעות תקשורת. אם יהיה צורך, אנחנו נחושים לפנות להליכים משפטיים כדי להגן על זכויותינו והאינטרסים של החברה, העובדים, בעלי המניות והלקוחות".

ה-FCC מוסיף שמן למדורה

הארוע מקבל משקל נוסף עקב צירוף מקרים חריג: יומיים לאחר הכרזת משרד האוצר, הודיעה רשות התקשורת הפדרלית (FCC) שהיא פותחת בהליכים לקבלת חוק חדש האוסר על העברת תקציבים ממשלתיים אמריקאים, במישרין או בעקיפין, אל חברות אשר ציוד התקשורת שלהן מהווה סיכון לביטחון הלאומי האמריקאי. אומנם מדובר במהלך אשר יידרשו עוד מספר חודשים עד להשלמתו, אולם לפחות שתי חברות יודעות כבר היום שהן נמצאות על כוונת רשות התקשורת: חברת ZTE וחברת וואווי (Huawei) הסיניות. זאת מכיוון שאחד מהנספחים של ההודעה, מצביע על דו"ח ועדה מיוחדת של הקונגרס האמריקאי מאוקטובר 2012, המתאר את הסיכון הביטחוני הטמון בציוד התקשורת של שתי החברות האלה, כאשר הוא מותקן בתשתיות תקשורת בארצות הברית.

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות