SatixFy פיתחה אנטנות לווייניות מודולריות

11 נובמבר, 2018

יואל גת: "בפעם הראשונה בתעשייה ניתן יהיה לספק מסופים שלמים במחיר נמוך, עבור שווקים המוניים כמו IoT והמכונית המקושרת". הפיתוח הושלם בחברה הבת הבריטית במימון ממשלת בריטניה וסוכנות החלל האירופית

בתמונה למעלה: שבב RFIC Beat על-גבי כרטיס הפיתוח של SatixFy

חברת SatixFy מפארק המדע ברחובות השלימה פיתוח שני שבבי תקשורת לוויינית בפרוייקט שבוצע בבריטניה עבור סוכנות החלל הבריטית ובמימון משותף של סוכנות החלל האירופית (ESA). במסגרת הפרוייקט, החברה פיתחה שני שבבים לניהול אנטנה שטוחה במסופי תקשורת לוויינית: שבב Prime, המנהל את תהליך עיצוב האלומה, ושבב Beat לשידור וקליטת האותות בפס התדרים Ku-band. במקביל, החברה פיתחה כרטיס פיתוח עבור שימוש בשבבים החדשים ומטווח אנטנות זעיר כדי לבדוק את המסופים המפותחים באמצעות ערכת השבבים החדשה.

השבבים מיועדים לשימוש באנטנת תקשורת שטוחה שהחברה חשפה בחודש מרץ השנה, המתאימה ליישומי תקשורת לוויינית בתנועה. מדובר באנטנה מרובת אלומות בעלת מיקוד אלקטרוני (Electronically Steerable Array Antenna), התומכת בעד מיליון אלמנטים (אנטנות זעירות), אשר באמצעות רכיב שליטה ייעודי יכולה לייצר עד 32 אלומות בו-זמנית, הן לשידור והן לקליטה. האנטנה מבוססת על טכנולוגיית עיצוב אלומה (beam forming) וכוללת יחידת בקרה פנימית ושבב חישוב טריגונומטרי המאפשר מעקב מהיר וכיוון אלומות לאתרים נבחרים.

עיצוב אלומה בטכנולוגיית TTD

להערכת החברה, שבב Prime הוא שבב עיצוב האלומה המסחרי הראשון המיישם טכנולוגיית TTD – True Time Delay בתהליך עיצוב האלומה, ולא רק עיצוב באמצעות הסטת פאזה של האלמנטים הקורנים, הפוגעת בביצועי האנטנה ביישומי פס רחב. השבב יכול לנהל את העיצוב של 32 אלמנטים בו-זמנית, כולל כיוון האנטנות ומעקב אחר הלוויין.

בנוסף, ניתן לשלב את הרכיבים במתכונת קסקדה לצורך ניהול אנטנות גדולות. שבב Beat הוא שבב RFIC המספק ארבעה ערוצי שידור וארבעה ערוצי קליטה עצמאיים. הוא כולל 8 מגברי הספק ו-8 מגברי אות חלש (LNA). בצד אחד הוא מתחבר ישירות לשבב Prime, ובצידו השני הוא מתחבר ישירות לאנטנה.

המערך הוא מודולרי, וניתן להגדיר כל גודל של אנטנה רצויה (מספר אלמנטים), באמצעות הגדלת מספר השבבים המותקנים במכלול האנטנה. לדברי יואל גת, "זו הפעם הראשונה בתעשיית הלוויינים שניתן יהיה לספק מסופים שלמים במחיר נמוך, אשר ניתן יהיה לשלב בשווקים המוניים כמו IoT או המכונית המקושרת".

חברת Satixfy נוסדה ב-2012 על ידי היזם הסדרתי יואל גת, שהקים וניהל בעבר את חברת גילת. החברה מתמקדת בפיתוח מסופי תקשורת לוויינית עבור שוקי ה-IoT וה-M2M, המבוססים על שבבי סיליקון שהחברה מפתחת בעצמה, כדי להפחית בצורה משמעותית את העלות, הגודל, המשקל וצריכת החשמל של המסופים ואת עלויות זמן האוויר של הלוויינים. החברה הבת SatixFy UK החלה לפעול בבריטניה באוגוסט 2016 ומפעילה מרכזי פיתוח בפארנובורו ובמנצ'סטר המעסיקים ביחד 77 עובדים, שהם כמחצית מ-150 עובדיה בכל העולם. החברה בבריטניה מנוהלת על-ידי משה כהן.

מימון אירופי בהיקף של 30 מיליון אירו

הפעילות של Satixfy בבריטניה היא תוצאה של החלטת ממשלת בריטניה לפתח את תעשיית החלל שלה, כדי להגיע למצב שבו היא תופסת כ-10% מתעשיית החלל העולמית עד לשנת 2030. בסך הכל, החברה קיבלה תקציבי פיתוח של ממשלת בריטניה ושל סוכנות החלל האירופית (ESA) בהיקף כולל של כ-30 מיליון אירו. מייסד ומנכ"ל SatixFy, יואל גת, אמר שההחלטה להשתלב בתעשיית החלל הבריטית בתמיכת הממשלה, "היא אחת מההחלטות העיסקיות הטובות ביותר של החברה. בתוך שנתיים בלבד הצלחנו להקים שני מרכזי פיתוח ולהוציא לשוק שני שבבים חדשים".

החברה מתכננת להשיק סדרה של מוצרים חדשים ברבעון הראשון של 2019, המבוססים על שבבי Beat ו-Prime, בהם האנטנה הקטנה ביותר בעולם לתקשורת מסרים לוויינית אשר תומכת בפרוטוקול IP ומסופים לתקשורת לוויינית בתנועה (Communications On The Move) המאפשרים שימוש בריבוי אלומות במהלך התקשורת עם לווייני LEO, אשר נעים בגובה של 160-2,000 ק"מ מעל-פני האדמה ומקיפים את כדור הארץ בכל 128 דקות. במקביל, היא חתמה על הסכמי שיתוף פעולה עם חברת Singapore Technologies Engineering, אשר תפתח פתרונות תקשורת לווייניים עבור מטוסים, בהשקעה של כ-20 מיליון דולר.

מטווח האנטנות הזעיר לבדיקת אנטנות חדשות בפיתוח
מטווח האנטנות הזעיר לבדיקת אנטנות חדשות בפיתוח
Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , חלל , סמיקונדקטורס , תקשורת

פורסם בתגיות: SatixFy , אנטנות