קרובים להסכם: רפאל תרכוש את אירונאוטיקס ב-850 מיליון שקל

13 ינואר, 2019

רפאל ניצחה את התעשייה האווירית בקרב על אירונאוטיקס. מדובר בהצעה הגבוהה כמעט פי שניים מההצעה הראשונית שהוגשה באוגוסט, ופרמיה של 70%

לאחר משא ומתן של מספר חודשים, רפאל ואירונאוטיקס קרובות להסכם סופי על רכישת החברה. הבוקר הודיעה יצרנית המל"טים כי כי קיבלה הצעה משופרת משמעותית מרפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו לרכישת מלוא מניותיה של החברה תמורת כ-850 מיליון שקל, הצעה הגבוהה כמעט פי שניים לעומת ההצעה הראשונית, ומחיר המשקף פרמיה של כ-70% בהשוואה למחיר המניה לפני תחילת המסחר הבוקר.

באירונאוטיקס ציינו כי החברה נתנה אור ירוק לנהל משא ומתן על בסיס מחיר זה, מה שלמעשה סולל את הדרך להשלמת עסקת המיזוג. בעקבות ההודעה, מנייתה של אירונאוטיקס מזנקת במסחר בבורסה בכ-35%, כאשר המשקיעים ממהרים לסגור את הפער בין מחיר המניה הנוכחי לבין מחיר היעד של העסקה.

במידה והעיסקה תצא לפועל, היא תתבצע בדרך של מיזוג משולש הופכי באמצעות חברה חדשה המוחזקת בחלקים שווים בידי רפאל ובידי אביחי סטולרו, כך שעם השלמת המיזוג מניותיה של אירונאוטיקס יימחקו מהמסחר בבורסה בתל אביב והחברה תהפוך לחברה פרטית. כעת, לאחר שהסכימו הצדדים למעשה על המחיר ומבנה העסקה, השלמת המיזוג כרוכה בביצוע בדיקת נאותות, שצפויה להימשך כחודש ימים, ואישור ההסכם הסופי על ידי הדירקטוריונים של שתי החברות והרגולטור.

מלחמת מחירים בין רפאל לתע"א

כזכור, בתחילת אוגוסט הציעו רפאל וסטולרו לרכוש את אירונאוטיקס תמורת 430 מיליון שקל. ואולם ההצעה, שהיתה שקולה באותה עת לשוויה של אירונאוטיקס בבורסה, ללא כל פרמיה, נדחתה לאלתר על ידי דירקטוריון אירונאוטיקס בטענה כי המחיר אינו משקף את שוויה האמיתי ופוטנציאל הצמיחה של החברה.

ואולם, מספר התפתחויות בשבועות האחרונים חיזקו את עמדת המיקוח של אירונאוטיקס, ובראשם הכניסה של התעשייה האווירית לתחרות על אירונאוטיקס. הקרב בין שתי הענקיות הביטחוניות הישראליות הביא לזינוק במחיר של אירונאוטיקס, וזאת למרות החקירות הפליליות שבהן מסובכת החברה והתוצאות הכספיות הירודות של השנתיים האחרונות.

עדות להתקרבות בין רפאל ואירונאוטיקס נרשמה בתחילת החודש, כאשר שתי החברות הודיעו על חתימת הסכם שיתוף פעולה ל-5 שנים לשם פיתוח כלי טיס בלתי מאויש שיתבסס על משפחת המל"טים מסוג Orbiter של אירונאוטיקס, במטרה למכור את המערכת לצה"ל וצבאות בעולם.

אחד המרוויחים העיקריים, לפחות ברמה הפיננסית, מעסקת המיזוג המתגבשת הוא איש העסקים אהרון פרנקל, שרכש בשבועות האחרונים במספר עסקאות כ-20% ממניות החברה תמורת סכום כולל של כ-100 מיליון שקל, וצפוי לגזור קופון במידה והעסקה תושלם על פי המחיר המוצע.

שנת 2017 העניקה לרפאל מרחב תמרון

אירונאוטיקס מייצרת מערכות בלתי מאוישות ליישומי מודיעין, מערכות אלקטרו-אופטיות, ומערכות תקשורת ומנועים. הפעילות העיקרית שלה היא בתחום המל"טים הטקטיים, שבו היא פיתחה 6 קטגוריות שונות של מוצרים. שוק המל"טים (UAV) הוא אחד התחומים הצומחים ביותר בשוק הבטחוני העולמי, וזאת בשל השימוש ההולך וגובר בכלים בלתי מאוישים במערכי ההגנה והתצפית ובשדה הקרב. על פי חברת המחקר Markets&Markets, שוק המל"טים, שב-2017 נאמד בכ-18 מיליארד דולר, צפוי לגדול עד 2025 בקצב שנתי של 14% להיקף של 52.3 מיליארד דולר. המיזוג יאפשר לרפאל להתחרות באלביט ובתע"א בשוק הזה.

חברת רפאל עוסקת בפיתוח יישומים ומוצרים במגוון תחומים, החל ממערכות תת-ימיות, מערכות ואמצעים ימיים, יבשתיים ואוויריים וכלה במערכות הינע חלליות. החברה מתמקדת בתחומי לוחמה אלקטרונית, פיקוד, בקרה, תקשורת, מחשבים, אמצעים לשימוש מודיעיני, אמצעי הדרכה וסימולאטורים, מיגון, מערכות נשק מונחות מדויקות ועוד.

בשנת 2017 דיווחה החברה על רווח נקי של 446 מיליון שקל (124 מיליון דולר), צמיחה של 11% בצבר ההזמנות להיקף של כ-24 מיליארד שקל (6.94 מיליארד דולר) ושיא במכירות, שהסתכמו בכ-8.1 מיליארד שקלים (2.26 מיליארד דולר), המהוות גידול של 4% בהשוואה לשנת 2016. צה"ל הוא הלקוח המרכזי של החברה, ואחראי על כ-55% מהמכירות.

 

 

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: מיזוגים ורכישות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית

פורסם בתגיות: אירונאוטיקס , רפאל