אורביט מתכוננת ל-New Space: מאות לוויינים מנמיכי-טוס

17 פברואר, 2019

בגיבוי של קרן פימי, נערכת אורביט מנתניה להיות ספקית מרכזית של טרמינלים קטנים לרשתות תקשורת הלוויינים החדשות, אשר צפויות לצאת לשוק בשנים הקרובות ולהחליף את לווייני התקשורת הגדולים והמיושנים

בתמונה למעלה: מנכ"ל אורביט, בן ויינברגר

"השוק עובר שינוי וביחד איתו גם אורביט נמצאת בתהליכי שינוי", סיפר ל-Techtime מנכ"ל חברת אורביט (Orbit) מנתניה, בן ויינברגר, שהצטרף לאחרונה אל החברה. ויינברג הגיע מחברת Lumus שאותה הוא ניהל במשך שנתיים שבמהלכן גם גייס עבורה 45 מיליון דולר. לפני-כן הוא מילא באמדוקס תפקידי ניהול במשך יותר מ-20 שנה. "שוק תקשורת הלוויינים העולמי נמצא כיום בתחילתו של מעבר משימוש בלווייני GEO – Geosynchronous Orbit, הנמצאים בנקודה קבועה בגובה של 36,000 ק"מ מעל כדור הארץ, לשימוש בלוויינים מנמיכי טוס (Low Earth Orbit) המקיפים את כדור הארץ בגובה של כמה מאות קילומטרים.

"תשתית GEO דורשת מעט מאוד לוויינים, אולם היא סובלת מזמני השהייה ארוכים וקושי לספק תקשורת דו-כיוונית רחבת פס. תשתית LEO, לעומת זאת, מספקת זמני השהייה נמוכים מאוד ומאפשרת רוחב פס גדול מכיוון שאלומת הלוויין מרוכזת. אולם היא דורשת שימוש בהרבה מאוד לוויינים.

מאות לוויינים חדשים זקוקים לאלפי טרמינלים חדשים

"הרשתות המתוכננות כיום כוללות עשרות ומאות לוויינים כל אחת. רשתות LEO זקוקות למערכות סיבוב ומעקב רבות המאפשרות לעקוב אחר הלוויינים הנמצאים בתנועה מתמדת. כל זה דורש יכולות חדשות, ומספק הזדמנות למי שיודע להביא אל השוק חידושים בזמן ובמחיר הנכון". לדבריו, כיום כבר יש בשוק מכרזים עבור רשתות לווייני LEO אשר מתוכננות לשיגור ב-2020 וב-2021.

"להערכתנו יש כיום 10-15 יוזמות כאלה בשוק. הן זקוקות לתחנות קרעיות בעלות העברת רוחב פס גדול מאוד, ברמת אמינות גבוהה. בנוסף, מדובר במערכות אשר יכולות לבצע דילוג מלוויין ללוויין מכיוון שלווייני LEO נעים במהירות לרוחב הרקיע ולעמוד בדירשות תמרון מחמירות, למשל כאשר מטוס משנה את מצבו ביחס ללוויין. כבר היום יש לנו מערכת המאפשרת לבצע תמרון בקצב של 150° בשנייה. זהו תחום חדש שאנחנו ממוצבים בו טוב מאוד וצפוי להיות אחד ממנועי הצמיחה של החברה בשנים הבאות".

טרמינל MPT30 של אורביט בקוטר של 30 ס"מ. מקשר בין מל"טים ומסוקים לבין לוויינים. צילום: Techtime
טרמינל MPT30 של אורביט בקוטר של 30 ס"מ. מקשר בין מל"טים ומסוקים לבין לוויינים. צילום: Techtime

לחברה כבר יש נסיון ראשוני בתחום הזה. היא היתה מהספקיות הראשונות של חברת O3b Networks, המפעילה כיום 16 לווייני תקשורת במסלול MEO – Medium Earth Orbit בגובה של כ-8,000 ק"מ. בשבוע שעבר היא דיווחה על הזמנה בהיקף של 20 מיליון שקל לאספקת מערכות תקשורת לוויינית לאניות קרוז ואסדות קידוח עבור רשת תקשורת לוויינית מהסוג הזה.

חברת אורביט מספקת מערכות תקשורת לוויינית ניידות, פתרונות עקיבה וטלמטריה, מערכות לניהול תקשורת ומערכות לתצפיות מהחלל. היא מעסיקה כ-200 עובדים, ופועלת מאזור התעשייה בנתניה, מתוך מבנה שבו מבוצעות עבודות הפיתוח, ההרכבות, האינטגרציה והבדיקות. בעלת השליטה בחברה היא קרן פימי המנוהלת על-ידי ישי דוידי, אשר נכנסה אליה בעיסקת רכישת כ-33% מהמניות תמורת 36 מיליון שקל בחודש נובמבר 2017.

פימי הביאה רוח חדשה להנהלת החברה

פימי הביאה את בן ויינברגר במקומו של המנכ"ל הקודם איתן לבנה, והעניקה לחברה את הגב הפיננסי המאפשר לה לבצע את ההשקעות בפיתוח מוצרים חדשים ולהכין אותה אל השוק החדש המתפתח בחלל. לדברי סמנכ"לית הכספים, מירב דודק, החברה נמצאת כיום בעיצומה של תפנית. "השינוי החל בשנת 2016, לאחר שבשנת 2015 הסתכם צבר ההזמנות שלנו בכ-35 מיליון דולר בלבד. בשנת 2018 כבר הגענו לצבר הזמנות של 57 מיליון דולר". בתשעת החודשים הראשונים של 2018 הסתכמו מכירות אורביט בכ-32.4 מיליון דולר בהשוואה לכ-27 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.

דודק: "פימי מביאה אלינו מיומנויות ניהול שלא היו באורביט, וכיום אנחנו ממוקדים בעיקר בעסקאות אסטרטגיות". אחת מהן, למשל, היא עסקת ענק בהיקף של כ-30 מיליון דולר למשך חמש שנים, לאספקת מערכות קשר פנים בכל מטוסי התידלוק של חיל האוויר האמריקאי. ויינברגר: "זוהי עסקה המביעה אמון רב במערכות שלנו. מדובר בגוף ענק העובד בתקנים גבוהים מאוד. אם לא היינו עומדים בציפיות שלהם, הם לא היו עובדים איתנו".

Share via Whatsapp

פורסם בקטגוריות: חדשות , תעופה וביטחון , תעשייה ישראלית , תקשורת

פורסם בתגיות: Orbit , אורביט